Reklama

Centra usług widzą szansę w rozwoju AI. Czas transformacji

Na rozwój sektora usług biznesowych w Polsce coraz mocniej wpływa inteligentna automatyzacja procesów, a także konkurencja ze strony tańszych lokalizacji, w tym Indii. Pomimo to zatrudnienie rośnie.

Publikacja: 31.10.2025 04:25

Centra usług widzą szansę w rozwoju AI. Czas transformacji

Foto: Adobe Stock

Z tego artykułu dowiesz się:

  • W jaki sposób inteligentna automatyzacja procesów wpływa na sektor usług biznesowych w Polsce?
  • Jak centra usług w Polsce adaptują się do wyzwań związanych z rozwojem AI i rosnącymi kosztami?
  • Jakie znaczenie ma rozwój generatywnej sztucznej inteligencji dla przemian na rynku pracy?
  • Dlaczego centra usług biznesowych zmieniają swoją strukturę i przenoszą część operacji do innych lokalizacji?

– Chociaż stoimy przed wyzwaniami związanymi z rosnącymi kosztami i koniecznością głębszej adaptacji do AI, strategiczny optymizm jest uzasadniony. Polska ma solidne fundamenty i sprzyjają nam globalne trendy – podkreśla Janusz Dziurzyński, prezes Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych (ABSL), komentując dla Rzeczpospolitej sytuację w tej branży, która w ostatnich latach przechodzi proces transformacji biznesowej i technologicznej. Przyspieszył ją rozwój generatywnej sztucznej inteligencji (GenAI), którą prawie 85 proc. centrów usług badanych przez ABSL postrzega jako swą strategiczną szansę. Widać to także w statystykach związku; w ciągu ostatniego roku z 65 proc. do 74 proc. zwiększył się udział centrów usług, które wprowadziły już inteligentną automatyzację procesów biznesowych (IPA).

Foto: Paweł Krupecki

Azja lub automatyzacja

Wprawdzie w większości firm automatyzacja przy wsparciu AI nadal jest w początkowej fazie i ma niewielki wpływ na wzrost efektywności kosztowej i produktywności, lecz to się zmienia. Prawie siedem na dziesięć centrów usług, które wdrożyły AI, planowało w tym roku szerzej wykorzystywać te rozwiązania. I faktycznie to robią. Zdaniem Tomasza Brodzickiego, głównego ekonomisty ABSL, w sektorze widać wyraźny nacisk na rozwój sztucznej inteligencji; firmy coraz intensywniej wykorzystują narzędzia AI i wspomagają nimi coraz więcej kategorii procesów biznesowych.

Czytaj więcej

AI nie słucha ludzi, którzy chcą ją wyłączyć. Zaskakujące wyniki testów
Reklama
Reklama

– GenAI redefiniuje miejsca pracy, ograniczając rutynowe zadania i w efekcie kreuje nowe, strategiczne i kreatywne role. Wymagają one specjalizacji i wiedzy, ale zarazem są lepiej płatne i bardziej rozwijające dla pracowników – podkreśla Janusz Dziurzyński, dodając, że prawie 80 proc. centrów usług zwiększa budżety na upskilling i reskilling pracowników.

O widocznym w tym roku w sektorze nacisku na szkolenia z zakresu AI mówi też Tomasz Brodzicki. Według niego, polski sektor usług biznesowych będzie na coraz większą skalę odchodził od prostych procesów transakcyjnych, które są najbardziej wrażliwe na rosnące w Polsce koszty pracy.

W rezultacie duża część powtarzalnych, prostych usług może być przenoszona do krajów o niższych kosztach pracy, w tym do Indii, a inne będą podlegać automatyzacji lub transformacji, która zwiększy ich efektywność.

Czas na GenBS. Priorytetem innowacje

Zdaniem Łukasza Grzeszczyka, dyrektora wykonawczego na Europę Środkowo-Wschodnią w firmie rekrutacyjnej Hays, klasycznych centrów usług (SSC, BPO czy GBS) będzie stopniowo ubywać, lecz siłą polskiego sektora staną się centra badawczo-rozwojowe i wyspecjalizowane huby kompetencyjne. – Faza transformacji wiąże się ze zmianami strukturalnymi, w tym z redukcjami zatrudnienia. Z rynku znikają stanowiska operacyjne niższego i średniego szczebla, natomiast równocześnie rośnie zapotrzebowanie na kandydatów o bardziej zaawansowanych kwalifikacjach – dodaje Grzeszczyk.

Ten trend jest zresztą widoczny od kilku lat. Jak przypomina Janusz Dziurzyński, udział usług wiedzochłonnych, tzw. KIBS (które wymagają co najmniej półrocznego wdrożenia pracowników) sięgnął w tym roku już prawie 60 proc. Również nowe inwestycje w sektorze koncentrują się najczęściej na procesach IT i R&D, co świadczy o przejściu w kierunku zadań o wyższej wartości. Według niego, Polska, dzięki coraz bardziej zaawansowanym usługom i rosnącej efektywności sektora, rozwija się w przyszłościowym kierunku Generative Business Services (GenBS). – To kolejny krok w transformacji od tradycyjnego modelu GBS ku GenBS – przejście od koncentracji na kosztach i skali na rzecz innowacji oraz specjalizacji z wykorzystaniem narzędzi GenAI – wyjaśnia prezes ABSL.

Reklama
Reklama

Z raportu ABSL wynika, że inwestorzy w centra usług w Polsce wysoko cenią kompetencje pracowników i „dobrą wartość za rozsądną cenę”. – Jesteśmy w stanie realizować najbardziej skomplikowane procesy relatywnie tanio i przy dobrej jakości usług – wyjaśnia Tomasz Brodzicki. Według niego są szanse, że zatrudnienie w sektorze usług dla biznesu, który w I kwartale tego roku miał już 489 tys. pracowników, do końca marca 2026 r. przekroczy pół miliona osób. I to pomimo serii zwolnień grupowych, które w ostatnich tygodniach uderzyły w rynki pracy m.in. w Łodzi i Krakowie.

Kadrowy koszt transformacji

Wśród firm, które zgłosiły takie plany jest np. japońska Fujitsu Technology Solutions. W ramach restrukturyzacji ma zwolnić w Polsce ponad 800 pracowników swych centrów usług, głównie w Łodzi i Katowicach. Co najmniej 250 etatów zniknie w krakowskim Shell Business Operations, centrum usług koncernu Shell (zatrudnia ponad 5 tys. osób), lecz jego pracownicy obawiają się, że nawet 800 etatów może zostać przeniesionych na tańsze rynki. Na przykład do Indii, gdzie ma też trafić część działalności centrum usług wspólnych grupy Heineken w Krakowie, co może wiązać się z likwidacją 500-700 miejsc pracy.

Jak nas poinformował Grodzki Urząd Pracy w Krakowie, w tym roku (do końca września) zamiar przeprowadzenia zwolnień grupowych zgłosiło tam 10 firm z sektora usług biznesowych. To dwukrotnie więcej niż w całym 2024 r., gdy zgłoszono zwolnienia obejmujące łącznie 727 osób. Natomiast te tegoroczne dotyczą prawie 1,8 tys. osób.

Zdaniem Pawła Panczyja, członka zarządu oraz dyrektora do spraw strategii i rozwoju w ABSL, nie można wykluczyć, iż w kolejnych miesiącach pojawią się redukcje etatów. W Polsce działa już ponad dwa tysiące centrów usług, które są na różnych etapach rozwoju, a także transformacji biznesu naznaczonej przez odchodzenie od prostych powtarzalnych procesów usług.

Przybywa inwestycji

Jak jednak zauważa Paweł Panczyj, choć w statystykach widać efekty ogłaszanych w tym roku zwolnień grupowych, to jednocześnie przybywa nowych inwestycji. Od początku ubiegłego roku do końca marca 2025 r. w Polsce rozpoczęło działalność 61 nowych centrów usług biznesowych (sześć z nich ruszyło w I kwartale tego roku). Wśród inwestorów są m.in. Scania, Mercedes, Klarna, a wkrótce otworzą się kolejne, bo osiem spośród 21 projektów inwestycyjnych, które Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH) zamknęła w pierwszym półroczu tego roku, miało charakter usługowy.

Latem tego roku swoje Europejskie Centrum Technologiczne otworzył w Warszawie dostawca usług celnych Customs Support Group, a we Wrocławiu ruszyło globalne biuro firmy TIER-Dott, obsługujące e-hulajnogi i e-rowery.

Reklama
Reklama

Jak przypomina Janusz Dziurzyński, w sektorze usług biznesowych Polska od lat jest w pierwszej trójce lokalizacji w Europie i w pierwszej piątce na świecie. – Ta mocna pozycja to nie przypadek, ale dowód długofalowej atrakcyjności, mocnej pozycji wyjściowej i umiejętności wykorzystania szans rozwojowych. Nasza rola jako jednego z kluczowych europejskich centrów nearshoringu i innowacji opiera się na zdolności do przewodzenia transformacji opartej na GenAI i rozwoju umiejętności – podkreśla prezes ABSL.

Przeprowadzka z Indii

Zatrudnienie zwiększa też część działających już firm. Wśród nich jest działający od dwóch lat w Krakowie TechHub, centrum usług technologicznych firmy Euroclear SA/NV, która zajmuje się obsługą firm finansowych. Krakowskie biuro zatrudnia już 425 pracowników (m.in. specjalistów od cyberbezpieczeństwa, przetwarzania w chmurze, analizy danych i AI), w tym 140 przyjętych w tym roku – do końca grudnia ta liczba może wzrosnąć do 150-170 osób – przewiduje Andrzej Mikołajczak, dyrektor polskiego oddziału Euroclear, który stawia też na rozwój AI. Już dwie trzecie pracowników grupy Euroclear korzysta na co dzień z Copilota AI, tworząc narzędzia z AI do obsługi klientów, a także do automatyzacji wewnętrznych operacji.

Paweł Panczyj zwraca uwagę, że w branży są też firmy, które przenoszą część usług z Indii do Polski. Wśród nich jest działające od ponad dekady w Krakowie IAG GBS Poland, globalne centrum usług lotniczej grupy IAG, które zatrudnia ok. 700 specjalistów. Przed dwoma laty firma postanowiła przenieść wszystkie operacje finansowo-księgowe z Indii do Polski. – Działając z Krakowa, jesteśmy bliżej naszych linii lotniczych, szybciej reagujemy na potrzeby biznesu i budujemy silniejsze, bardziej partnerskie relacje, skupiamy się na rozwiązywaniu problemów, a nie tylko na dostarczaniu usług zgodnie z założeniami kontraktowymi – podkreśla Marcio Costa, dyrektor ds. operacji biznesowych w  IAG GBS Poland, które w tym roku przyjęło ponad 120 nowych pracowników – w tym wielu stażystów i absolwentów rozpoczynających karierę w globalnych finansach.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • W jaki sposób inteligentna automatyzacja procesów wpływa na sektor usług biznesowych w Polsce?
  • Jak centra usług w Polsce adaptują się do wyzwań związanych z rozwojem AI i rosnącymi kosztami?
  • Jakie znaczenie ma rozwój generatywnej sztucznej inteligencji dla przemian na rynku pracy?
  • Dlaczego centra usług biznesowych zmieniają swoją strukturę i przenoszą część operacji do innych lokalizacji?
Pozostało jeszcze 96% artykułu

– Chociaż stoimy przed wyzwaniami związanymi z rosnącymi kosztami i koniecznością głębszej adaptacji do AI, strategiczny optymizm jest uzasadniony. Polska ma solidne fundamenty i sprzyjają nam globalne trendy – podkreśla Janusz Dziurzyński, prezes Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych (ABSL), komentując dla Rzeczpospolitej sytuację w tej branży, która w ostatnich latach przechodzi proces transformacji biznesowej i technologicznej. Przyspieszył ją rozwój generatywnej sztucznej inteligencji (GenAI), którą prawie 85 proc. centrów usług badanych przez ABSL postrzega jako swą strategiczną szansę. Widać to także w statystykach związku; w ciągu ostatniego roku z 65 proc. do 74 proc. zwiększył się udział centrów usług, które wprowadziły już inteligentną automatyzację procesów biznesowych (IPA).

Pozostało jeszcze 92% artykułu
/
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Reklama
Biznes
Spotkanie Trump–Xi, ustawa schronowa a ceny mieszkań, auta w Polsce tanieją
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Biznes
Równe płace, równe szanse – Grupa Żabka ponownie z certyfikatem EQUAL-SALARY
Biznes
Horyzont Europa to Liga Mistrzów europejskiej nauki
Patronat Rzeczpospolitej
Horizon4Poland’25 – największy matchmaking w Polsce!
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Biznes
Nvidia przebija 5 bln dol., USA tną siły w Europie, Francja kontra Big techy
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama