Z tego artykułu dowiesz się:
- W jaki sposób inteligentna automatyzacja procesów wpływa na sektor usług biznesowych w Polsce?
- Jak centra usług w Polsce adaptują się do wyzwań związanych z rozwojem AI i rosnącymi kosztami?
- Jakie znaczenie ma rozwój generatywnej sztucznej inteligencji dla przemian na rynku pracy?
- Dlaczego centra usług biznesowych zmieniają swoją strukturę i przenoszą część operacji do innych lokalizacji?
– Chociaż stoimy przed wyzwaniami związanymi z rosnącymi kosztami i koniecznością głębszej adaptacji do AI, strategiczny optymizm jest uzasadniony. Polska ma solidne fundamenty i sprzyjają nam globalne trendy – podkreśla Janusz Dziurzyński, prezes Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych (ABSL), komentując dla Rzeczpospolitej sytuację w tej branży, która w ostatnich latach przechodzi proces transformacji biznesowej i technologicznej. Przyspieszył ją rozwój generatywnej sztucznej inteligencji (GenAI), którą prawie 85 proc. centrów usług badanych przez ABSL postrzega jako swą strategiczną szansę. Widać to także w statystykach związku; w ciągu ostatniego roku z 65 proc. do 74 proc. zwiększył się udział centrów usług, które wprowadziły już inteligentną automatyzację procesów biznesowych (IPA).
Azja lub automatyzacja
Wprawdzie w większości firm automatyzacja przy wsparciu AI nadal jest w początkowej fazie i ma niewielki wpływ na wzrost efektywności kosztowej i produktywności, lecz to się zmienia. Prawie siedem na dziesięć centrów usług, które wdrożyły AI, planowało w tym roku szerzej wykorzystywać te rozwiązania. I faktycznie to robią. Zdaniem Tomasza Brodzickiego, głównego ekonomisty ABSL, w sektorze widać wyraźny nacisk na rozwój sztucznej inteligencji; firmy coraz intensywniej wykorzystują narzędzia AI i wspomagają nimi coraz więcej kategorii procesów biznesowych.
Czytaj więcej
Modele AI aktywnie przeciwdziałają próbom ich wyłączenia – wynika z badań Palisade Reasearch. Jed...