Spada oglądalność największych stacji

Największe cztery stacje ogląda już niewiele ponad połowa widzów. Triumfują małe kanały tematyczne

Publikacja: 03.10.2012 04:08

Spada oglądalność największych stacji

Foto: Fotorzepa, Seweryn Sołtys SS Seweryn Sołtys

Po trzech kwartałach tego roku TVP 1, TVP 2, TVN i Polsat łącznie miały w ogólnopolskiej widowni ok. 56 proc. udziałów (60 proc. rok wcześniej) – wynika z danych instytutu Nielsen Audience Measurement. Spadły też cennikowe przychody z reklam (czyli te jeszcze przed odliczeniem rabatów). Po dziewięciu miesiącach tego roku wynosiły 6,69 mld zł przy 6,83 mld zł rok wcześniej w analogicznym okresie.

Media plannerzy podkreślają jednak, że rabaty udzielane przez telewizje rosną: jeszcze rok temu, żeby uzyskać ich reklamowe wpływy netto, trzeba było od cennikowych odjąć ok. 50 proc., obecnie – już 70 proc. Cennikowe wpływy TVN wzrosły według Nielsena w pierwszych trzech kwartałach rok do roku o 9,2 proc., Polsatu: o 2,4 proc., a głównych stacji TVP spadły: TVP 1 – o 12,8 proc., a TVP 2 – o 18,5 proc. (patrz wykres).

Cenniki do rewizji

Stacje są świadome ogólnej słabej koniunktury na telewizyjnym rynku – jesienią ceny reklam w ich cennikach pospadały. W Polsacie w październiku  są niższe niż rok wcześniej średnio o kilkanaście procent. – Najgorszy był dla telewizji II kwartał – z dołującym efektem Euro. W trzecim zauważalny był lekki spadek cen, a spadek rynku reklamy TV netto szacujemy na 3–4 proc. Oczywiście oznacza to nadal ok. 10-proc. spadek przychodów czterech głównych anten i powyżej 10-proc. wzrost stacji tematycznych i ponadregionalnych – mówi Joanna Nowakowska, rzeczniczka Atmediów, brokera reklam w kanałach tematycznych, które na spadającym rynku telewizyjnym wciąż odnotowują wzrosty.

Jak podał niedawno dom mediowy ZenithOptimedia Group (ZOG), cały rynek reklamy telewizyjnej spadnie w Polsce w tym roku o 6,1 proc. przy spadku całego rynku reklamy o 4,9 proc., do 6,8 mld zł.

– Szczególnie z Euro 2012 wiązano nadzieje na znaczny wzrost aktywności reklamodawców. Ci jednak obcięli swoje inwestycje z uwagi na wysokie koszty oraz w obawie przed zbyt dużym nasyceniem reklamowym i niską efektywnością inwestycji w reklamy kierowane do konsumentów skupionych przede wszystkim na emocjach sportowych – komentowała Monika Bronowska, prezes ZOG.

Będzie jeszcze gorzej

Firma spodziewa się dalszych spadków nakładów na reklamę telewizyjną w kolejnych miesiącach. – Głównie z powodu zmniejszenia wydatków przez największych reklamodawców z branż lokujących znaczną część budżetów w telewizji – FMCG (dóbr szybkozbywalnych – red.) i telekomunikacyjnej – podawali analitycy ZOG.

Spadków wpływów z reklam spodziewają się też same stacje. TVN szacuje, że telewizyjny rynek reklamowy skurczy się w tym roku o 6–9 proc., a Polsat,  że o 4–6 proc.

 

6 mln Polaków odbiera już sygnał cyfrowy

Z badań Urzędu Komunikacji Elektronicznej na terenach, na których w tym roku zostanie całkowicie odłączone analogowe nadawanie naziemnej telewizji, wynika, że prawie wszystkie miejscowości odbierają tam już naziemną telewizję w cyfrowej technologii. Urząd przebadał odbiór jej sygnału na terenie 505 gmin (6754 miejscowości) zamieszkanych przez ponad 6 mln Polaków. W całej Polsce sygnał analogowy zostanie całkowicie zastąpiony cyfrowym z końcem lipca przyszłego roku.

Po trzech kwartałach tego roku TVP 1, TVP 2, TVN i Polsat łącznie miały w ogólnopolskiej widowni ok. 56 proc. udziałów (60 proc. rok wcześniej) – wynika z danych instytutu Nielsen Audience Measurement. Spadły też cennikowe przychody z reklam (czyli te jeszcze przed odliczeniem rabatów). Po dziewięciu miesiącach tego roku wynosiły 6,69 mld zł przy 6,83 mld zł rok wcześniej w analogicznym okresie.

Media plannerzy podkreślają jednak, że rabaty udzielane przez telewizje rosną: jeszcze rok temu, żeby uzyskać ich reklamowe wpływy netto, trzeba było od cennikowych odjąć ok. 50 proc., obecnie – już 70 proc. Cennikowe wpływy TVN wzrosły według Nielsena w pierwszych trzech kwartałach rok do roku o 9,2 proc., Polsatu: o 2,4 proc., a głównych stacji TVP spadły: TVP 1 – o 12,8 proc., a TVP 2 – o 18,5 proc. (patrz wykres).

Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie
Media
Solorz miał nosa kupując Interię. Najnowszy ranking polskich wydawców internetowych
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Media
Chińczycy przegrali w sądzie w USA w sprawie TikToka. Co dalej z aplikacją?