Co najmniej 12 chętnych do cyfrowej telewizji

W konkursie na nowe stacje nadawane w ramach naziemnej telewizji cyfrowej do Krajowej Rady już wpłynęło 12 wniosków. To jeszcze nie koniec.

Publikacja: 26.02.2013 01:49

Co najmniej 12 chętnych do cyfrowej telewizji

Foto: Bloomberg

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji wybierze spośród zgłoszonych cztery stacje, dla których zwolni się miejsce w kwietniu przyszłego roku po tym, gdy z jednego pakietu usług znikną stacje TVP.

KRRiT czeka na  zgłoszenia od nadawców stacji o profilu społeczno-religijnym, filmowym, edukacyjno-poznawczym i dla dzieci w wieku 4–12 lat. – Na razie wpłynęło 12 zgłoszeń i nie jest to ostateczna liczba, bo o ważności zgłoszenia decyduje data stempla pocztowego na zgłoszeniu – mówi Monika Bąk, rzeczniczka KRRiT.

Wśród firm, które już ogłosiły, że wyślą swoje aplikacje, są: TVP z kanałem dziecięcym ABC (dla dzieci w wieku 4–12 lat), należąca do Kina Polska TV spółka Stopklatka, która chce zostać nadawcą stacji filmowej (projekt ma współfinansować Agora, która w ten sposób w końcu weszłaby na rynek telewizyjny), spółka MediaWorks Platformy Mediowej Point Group (zgłosi dwie stacje) oraz fundacja Lux Veritatis (nadawca TV Trwam).

Z informacji „Rz" wynika jednak, że dwa wnioski do KRRiT wysłała także telewizja Polsat (na kanał filmowy i dziecięcy), a jeden złożyły Zjednoczone Przedsiębiorstwa Rozrywkowe (spółki z tej grupy nadają już w ramach naziemnej telewizji cyfrowej Polo TV i Eskę TV). – Złożyliśmy wniosek z ofertą kanału edukacyjno-poznawczego – mówi Zbigniew Benbenek, szef rady nadzorczej ZPR. Spółka z tej grupy chce być jednak także partnerem biznesowym innej zaproponowanej w konkursie stacji – filmowej, tworzonej wspólnie ze Stowarzyszeniem Filmowców Polskich i dystrybutorem Kino Świat. – To ma być kanał filmowy, przyjazny dla polskiego widza, oferujący zarówno produkcje fabularne, jak i animowane, ogólnodostępny, współpracujący z witryną Portal filmowy.pl – mówi Jacek Bromski, prezes Stowarzyszenia Filmowców Polskich. Kanał miałby też nadawać materiały informacyjne powiązane ze światem filmu.

Na razie wszystko wskazuje na to, że to o miejsce na filmową i dziecięcą stację rozegra się największa walka między nadawcami.  Kino Polska TV wspólnie z Agorą także celują m.in. w polskie kino. – To będzie filmowy kanał pokazujący szeroką gamę kina europejskiego, w  tym polskiego – mówi Piotr Reisch, prezes Kina Polska TV. W piątek po sesji obie spółki poinformowały, że jeśli Stopklatka dostanie koncesję, dokapitalizują ją co najmniej 20 mln zł (na tyle branża szacuje koszty związane z pierwszym rokiem działania tego typu naziemnej stacji) oraz będą wspólnie finansować rozwój kanału.

– Zgodnie z umową inwestycyjną Agora nabędzie od KPTV taką liczbę akcji spółki (Stopklatki – red.), aby udziały Agory i KPTV w kapitale zakładowym spółki były równe i udział Agory w kapitale zakładowym wynosił co najmniej 41 proc., pod warunkiem, że do 31.12.2014 r. spółka otrzyma koncesję oraz po spełnieniu innych, zwyczajowo stosowanych w tego rodzaju umowach, warunków – podały firmy.

To rozwiązuje problem Kina Polska TV, które już raz dostało od KRRiT szansę na wejście do oferty naziemnej telewizji cyfrowej z kanałem Kino Polska Nostalgia, ale wycofała się z tego pomysłu z przyczyn ekonomicznych. Dysponująca wolną gotówką Agora odciąży Kino Polska TV w tych planach finansowo.

111 milionów gospodarstw na świecie ma w 2013 r. odbierać naziemną TV cyfrową wg prognoz Informa Telecoms & Media

Dużym zaskoczeniem było też ogłoszone w piątek partnerstwo zawarte przez giełdową Platformę Mediową Point Group (to m.in. wydawca „Wprost"). Jej spółka zależna MediaWorks podpisała list intencyjny z notowaną na NewConnect spółką Astro (własność Ryszarda Krajewskiego, założyciela Superstacji, którego firma od lat produkuje też znany z TVP teleturniej „Familiada"), która miałaby zapewnić infrastrukturę techniczną niezbędną do rozpowszechniania programów telewizyjnych.  Astro uruchomiło jak dotąd cztery stacje pod szyldem Next (Next Lejdis, Next Man, Next Music i Next Young), stworzyło w sieci platformę Oognet, która przekazuje obraz z kamer rozmieszczonych w różnych regionach Polski, oraz mobilną aplikację telewizyjną, za pośrednictwem której można odbierać 27 kanałów telewizyjnych.

Nie wiadomo, w które kanały celuje MediaWorks. – Informacje o charakterze planowanych kanałów przekażemy w stosownym komunikacie po złożeniu wniosku – mówi tylko Anna Pawłowska-Pojawa, rzeczniczka Platformy Mediowej Point Group.

Najmniejszym zainteresowaniem nadawców cieszą się na razie kanał edukacyjno-poznawczy oraz społeczno-religijny. O miejsce na ten drugi zapewne powalczy TV Trwam. W przypadku stacji edukacyjno-poznawczej konkurencją dla ZPR może być międzynarodowy nadawca Discovery. Spółka nie potwierdziła jednak wczoraj tej informacji. – Nie komentujemy tego tematu – powiedział nam tylko Piotr Kabała, rzecznik Discovery Networsk CEEMEA.

Wśród chętnych na zwalniające się miejsca nie ma natomiast ani BBC Worldwide, ani TVN.

Obecnie w Polsce w ramach trzech pakietów naziemnej telewizji cyfrowej nadawanych jest 21 stacji, w tym podwójnie, dla zwiększenia zasięgu w początkowym etapie działania usługi, TVP Info, TVP 1 oraz TVP 2 (dwa ostatnie w wersji HD i standardowej). Konkurs wyłoni kanały, które wejdą do oferty, gdy wymienione kanały TVP przestaną być nadawane podwójnie – z końcem kwietnia 2014 roku.

Koniec analogu już w tym roku

Z końcem lipca tego roku w całym kraju zakończy się dotychczasowe analogowe nadawanie naziemne telewizji. To oznacza, że znikną z eteru kanały możliwe dziś do odebrania za darmo ze zwykłej dachowej anteny, a zastąpią je stacje nadawane cyfrowo.

W listopadzie analogowe nadawanie zostało już odłączone w Lubuskiem, Wielkopolsce i na Pomorzu (łącznie objęło ok. 6 mln ludzi). Mimo wielu obaw proces przebiegł tam bez większych komplikacji. 19 marca ten proces czeka m.in. stolicę.

Po zmianie, żeby odbierać bezpłatną naziemną telewizję, trzeba będzie się wyposażyć w odpowiedni telewizor lub dekoder. W nagrodę będzie jednak czekać na widzów większa niż dotąd liczba kanałów. Podczas gdy w niektórych obszarach kraju z dachowej lub pokojowej anteny odbierać można analogowo tylko dwa lub trzy kanały (naziemny zasięg TVN, TV Puls i TV 4 nie jest ogólnopolski), a teoretycznie dostępnych jest ich w kraju siedem (są to TVP 1, TVP 2, TVP Info, TVN, Polsat, TV 4 i TV Puls), po cyfryzacji naziemnej telewizji w ofercie będzie już wszędzie ponad 20 stacji. A niebawem przybędą kolejne. Trzy kanały TVP, które przejściowo rezydowały w jednym z pakietów cyfrowej telewizji obok stacji Eska TV, Polo TV, TTV, ATM Rozrywka TV (równolegle są nadawane także w innym pakiecie, ale na razie są zdublowane, by mieć większy zasięg), znikną stamtąd z końcem kwietnia przyszłego roku. Zastąpią je kolejne nowe stacje, na które właśnie trwa konkurs.

Wdrożenie cyfrowego nadawania rekomenduje Unia Europejska – gros krajów przeszło na nowocześniejsze nadawanie naziemne już przed nami.

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie