Reklama
Rozwiń

Co najmniej 12 chętnych do cyfrowej telewizji

W konkursie na nowe stacje nadawane w ramach naziemnej telewizji cyfrowej do Krajowej Rady już wpłynęło 12 wniosków. To jeszcze nie koniec.

Publikacja: 26.02.2013 01:49

Co najmniej 12 chętnych do cyfrowej telewizji

Foto: Bloomberg

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji wybierze spośród zgłoszonych cztery stacje, dla których zwolni się miejsce w kwietniu przyszłego roku po tym, gdy z jednego pakietu usług znikną stacje TVP.

KRRiT czeka na  zgłoszenia od nadawców stacji o profilu społeczno-religijnym, filmowym, edukacyjno-poznawczym i dla dzieci w wieku 4–12 lat. – Na razie wpłynęło 12 zgłoszeń i nie jest to ostateczna liczba, bo o ważności zgłoszenia decyduje data stempla pocztowego na zgłoszeniu – mówi Monika Bąk, rzeczniczka KRRiT.

Wśród firm, które już ogłosiły, że wyślą swoje aplikacje, są: TVP z kanałem dziecięcym ABC (dla dzieci w wieku 4–12 lat), należąca do Kina Polska TV spółka Stopklatka, która chce zostać nadawcą stacji filmowej (projekt ma współfinansować Agora, która w ten sposób w końcu weszłaby na rynek telewizyjny), spółka MediaWorks Platformy Mediowej Point Group (zgłosi dwie stacje) oraz fundacja Lux Veritatis (nadawca TV Trwam).

Z informacji „Rz" wynika jednak, że dwa wnioski do KRRiT wysłała także telewizja Polsat (na kanał filmowy i dziecięcy), a jeden złożyły Zjednoczone Przedsiębiorstwa Rozrywkowe (spółki z tej grupy nadają już w ramach naziemnej telewizji cyfrowej Polo TV i Eskę TV). – Złożyliśmy wniosek z ofertą kanału edukacyjno-poznawczego – mówi Zbigniew Benbenek, szef rady nadzorczej ZPR. Spółka z tej grupy chce być jednak także partnerem biznesowym innej zaproponowanej w konkursie stacji – filmowej, tworzonej wspólnie ze Stowarzyszeniem Filmowców Polskich i dystrybutorem Kino Świat. – To ma być kanał filmowy, przyjazny dla polskiego widza, oferujący zarówno produkcje fabularne, jak i animowane, ogólnodostępny, współpracujący z witryną Portal filmowy.pl – mówi Jacek Bromski, prezes Stowarzyszenia Filmowców Polskich. Kanał miałby też nadawać materiały informacyjne powiązane ze światem filmu.

Na razie wszystko wskazuje na to, że to o miejsce na filmową i dziecięcą stację rozegra się największa walka między nadawcami.  Kino Polska TV wspólnie z Agorą także celują m.in. w polskie kino. – To będzie filmowy kanał pokazujący szeroką gamę kina europejskiego, w  tym polskiego – mówi Piotr Reisch, prezes Kina Polska TV. W piątek po sesji obie spółki poinformowały, że jeśli Stopklatka dostanie koncesję, dokapitalizują ją co najmniej 20 mln zł (na tyle branża szacuje koszty związane z pierwszym rokiem działania tego typu naziemnej stacji) oraz będą wspólnie finansować rozwój kanału.

– Zgodnie z umową inwestycyjną Agora nabędzie od KPTV taką liczbę akcji spółki (Stopklatki – red.), aby udziały Agory i KPTV w kapitale zakładowym spółki były równe i udział Agory w kapitale zakładowym wynosił co najmniej 41 proc., pod warunkiem, że do 31.12.2014 r. spółka otrzyma koncesję oraz po spełnieniu innych, zwyczajowo stosowanych w tego rodzaju umowach, warunków – podały firmy.

To rozwiązuje problem Kina Polska TV, które już raz dostało od KRRiT szansę na wejście do oferty naziemnej telewizji cyfrowej z kanałem Kino Polska Nostalgia, ale wycofała się z tego pomysłu z przyczyn ekonomicznych. Dysponująca wolną gotówką Agora odciąży Kino Polska TV w tych planach finansowo.

111 milionów gospodarstw na świecie ma w 2013 r. odbierać naziemną TV cyfrową wg prognoz Informa Telecoms & Media

Dużym zaskoczeniem było też ogłoszone w piątek partnerstwo zawarte przez giełdową Platformę Mediową Point Group (to m.in. wydawca „Wprost"). Jej spółka zależna MediaWorks podpisała list intencyjny z notowaną na NewConnect spółką Astro (własność Ryszarda Krajewskiego, założyciela Superstacji, którego firma od lat produkuje też znany z TVP teleturniej „Familiada"), która miałaby zapewnić infrastrukturę techniczną niezbędną do rozpowszechniania programów telewizyjnych.  Astro uruchomiło jak dotąd cztery stacje pod szyldem Next (Next Lejdis, Next Man, Next Music i Next Young), stworzyło w sieci platformę Oognet, która przekazuje obraz z kamer rozmieszczonych w różnych regionach Polski, oraz mobilną aplikację telewizyjną, za pośrednictwem której można odbierać 27 kanałów telewizyjnych.

Nie wiadomo, w które kanały celuje MediaWorks. – Informacje o charakterze planowanych kanałów przekażemy w stosownym komunikacie po złożeniu wniosku – mówi tylko Anna Pawłowska-Pojawa, rzeczniczka Platformy Mediowej Point Group.

Najmniejszym zainteresowaniem nadawców cieszą się na razie kanał edukacyjno-poznawczy oraz społeczno-religijny. O miejsce na ten drugi zapewne powalczy TV Trwam. W przypadku stacji edukacyjno-poznawczej konkurencją dla ZPR może być międzynarodowy nadawca Discovery. Spółka nie potwierdziła jednak wczoraj tej informacji. – Nie komentujemy tego tematu – powiedział nam tylko Piotr Kabała, rzecznik Discovery Networsk CEEMEA.

Wśród chętnych na zwalniające się miejsca nie ma natomiast ani BBC Worldwide, ani TVN.

Obecnie w Polsce w ramach trzech pakietów naziemnej telewizji cyfrowej nadawanych jest 21 stacji, w tym podwójnie, dla zwiększenia zasięgu w początkowym etapie działania usługi, TVP Info, TVP 1 oraz TVP 2 (dwa ostatnie w wersji HD i standardowej). Konkurs wyłoni kanały, które wejdą do oferty, gdy wymienione kanały TVP przestaną być nadawane podwójnie – z końcem kwietnia 2014 roku.

Koniec analogu już w tym roku

Z końcem lipca tego roku w całym kraju zakończy się dotychczasowe analogowe nadawanie naziemne telewizji. To oznacza, że znikną z eteru kanały możliwe dziś do odebrania za darmo ze zwykłej dachowej anteny, a zastąpią je stacje nadawane cyfrowo.

W listopadzie analogowe nadawanie zostało już odłączone w Lubuskiem, Wielkopolsce i na Pomorzu (łącznie objęło ok. 6 mln ludzi). Mimo wielu obaw proces przebiegł tam bez większych komplikacji. 19 marca ten proces czeka m.in. stolicę.

Po zmianie, żeby odbierać bezpłatną naziemną telewizję, trzeba będzie się wyposażyć w odpowiedni telewizor lub dekoder. W nagrodę będzie jednak czekać na widzów większa niż dotąd liczba kanałów. Podczas gdy w niektórych obszarach kraju z dachowej lub pokojowej anteny odbierać można analogowo tylko dwa lub trzy kanały (naziemny zasięg TVN, TV Puls i TV 4 nie jest ogólnopolski), a teoretycznie dostępnych jest ich w kraju siedem (są to TVP 1, TVP 2, TVP Info, TVN, Polsat, TV 4 i TV Puls), po cyfryzacji naziemnej telewizji w ofercie będzie już wszędzie ponad 20 stacji. A niebawem przybędą kolejne. Trzy kanały TVP, które przejściowo rezydowały w jednym z pakietów cyfrowej telewizji obok stacji Eska TV, Polo TV, TTV, ATM Rozrywka TV (równolegle są nadawane także w innym pakiecie, ale na razie są zdublowane, by mieć większy zasięg), znikną stamtąd z końcem kwietnia przyszłego roku. Zastąpią je kolejne nowe stacje, na które właśnie trwa konkurs.

Wdrożenie cyfrowego nadawania rekomenduje Unia Europejska – gros krajów przeszło na nowocześniejsze nadawanie naziemne już przed nami.

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji wybierze spośród zgłoszonych cztery stacje, dla których zwolni się miejsce w kwietniu przyszłego roku po tym, gdy z jednego pakietu usług znikną stacje TVP.

KRRiT czeka na  zgłoszenia od nadawców stacji o profilu społeczno-religijnym, filmowym, edukacyjno-poznawczym i dla dzieci w wieku 4–12 lat. – Na razie wpłynęło 12 zgłoszeń i nie jest to ostateczna liczba, bo o ważności zgłoszenia decyduje data stempla pocztowego na zgłoszeniu – mówi Monika Bąk, rzeczniczka KRRiT.

Pozostało jeszcze 92% artykułu
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Media
Wolność słowa dla ludzi, nie dla sztucznej inteligencji