Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji wybierze spośród zgłoszonych cztery stacje, dla których zwolni się miejsce w kwietniu przyszłego roku po tym, gdy z jednego pakietu usług znikną stacje TVP.
KRRiT czeka na zgłoszenia od nadawców stacji o profilu społeczno-religijnym, filmowym, edukacyjno-poznawczym i dla dzieci w wieku 4–12 lat. – Na razie wpłynęło 12 zgłoszeń i nie jest to ostateczna liczba, bo o ważności zgłoszenia decyduje data stempla pocztowego na zgłoszeniu – mówi Monika Bąk, rzeczniczka KRRiT.
Wśród firm, które już ogłosiły, że wyślą swoje aplikacje, są: TVP z kanałem dziecięcym ABC (dla dzieci w wieku 4–12 lat), należąca do Kina Polska TV spółka Stopklatka, która chce zostać nadawcą stacji filmowej (projekt ma współfinansować Agora, która w ten sposób w końcu weszłaby na rynek telewizyjny), spółka MediaWorks Platformy Mediowej Point Group (zgłosi dwie stacje) oraz fundacja Lux Veritatis (nadawca TV Trwam).
Z informacji „Rz" wynika jednak, że dwa wnioski do KRRiT wysłała także telewizja Polsat (na kanał filmowy i dziecięcy), a jeden złożyły Zjednoczone Przedsiębiorstwa Rozrywkowe (spółki z tej grupy nadają już w ramach naziemnej telewizji cyfrowej Polo TV i Eskę TV). – Złożyliśmy wniosek z ofertą kanału edukacyjno-poznawczego – mówi Zbigniew Benbenek, szef rady nadzorczej ZPR. Spółka z tej grupy chce być jednak także partnerem biznesowym innej zaproponowanej w konkursie stacji – filmowej, tworzonej wspólnie ze Stowarzyszeniem Filmowców Polskich i dystrybutorem Kino Świat. – To ma być kanał filmowy, przyjazny dla polskiego widza, oferujący zarówno produkcje fabularne, jak i animowane, ogólnodostępny, współpracujący z witryną Portal filmowy.pl – mówi Jacek Bromski, prezes Stowarzyszenia Filmowców Polskich. Kanał miałby też nadawać materiały informacyjne powiązane ze światem filmu.
Na razie wszystko wskazuje na to, że to o miejsce na filmową i dziecięcą stację rozegra się największa walka między nadawcami. Kino Polska TV wspólnie z Agorą także celują m.in. w polskie kino. – To będzie filmowy kanał pokazujący szeroką gamę kina europejskiego, w tym polskiego – mówi Piotr Reisch, prezes Kina Polska TV. W piątek po sesji obie spółki poinformowały, że jeśli Stopklatka dostanie koncesję, dokapitalizują ją co najmniej 20 mln zł (na tyle branża szacuje koszty związane z pierwszym rokiem działania tego typu naziemnej stacji) oraz będą wspólnie finansować rozwój kanału.