Najwięcej płacących subskrybentów na świecie ma według firmy ABI Research serwis Spotify – stanowią oni prawie jedną trzecią wszystkich klientów kont premium na świecie. Kolejne są Deezer, południowokoreański MelOn należący do operatora SK Telecom, Rhapsody i Sony. – Należy podkreślić, jaką rolę odgrywają serwisy streamingujące muzykę jako źródło wpływów dla artystów. Na koniec tego roku wpływy z opłat uiszczanych przez ich użytkowników sięgną 5 mld dol., a za pięć lat ta suma wzrośnie do 46 mld dol., z czego ok. dwóch trzecich jest przekazywanych właścicielom praw do utworów. Inną kwestią jest to, jak potem te wpływy są dzielone – mówi Aapo Markkanen, analityk ABI Research.
Nie wszyscy muzycy są zadowoleni
Niedawno w proteście przeciwko stawkom, jakie otrzymywał ze Spotify za swoje utwory z solowego albumu, wycofał się z tego serwisu Thom Yorke, wokalista grupy Radiohead. Zniknął także album jego grupy „Atoms for peace". Nic nie dały tłumaczenia Spotify i podawanie robiących wrażenie danych o tym, że do końca roku suma, jaką od chwili startu firma przekazała artystom z tytułu tantiem za udostępnianie ich muzyki, sięgnie 1 mld dol. – Thom Yorke już wcześniej był niezadowolony z tego, jak działa Internet, kiedy wspólnie z Radiohead udostępnił internautom jeden z albumów, umożliwiając im płacenie za niego dowolnej kwoty. Był obrażony, kiedy okazało się, że 60 proc. osób, które pobrały album, nie zapłaciły za niego nic, a średnia wpłata pozostałych sięgała zaledwie 2 funtów – przypomina Piotr Kabaj, szef wytwórni Parlophone Music oraz EMI Music w Europie Środkowej (w tym w Polsce).
Jego zdaniem 46 mld dol. prognozowane przez ABI Research to spora kwota. – Ale prawdopodobna, bo ludzie coraz chętniej słuchają streamingowanej muzyki – mówi.
Zdaniem analityków z ABI Research perspektywy dla muzycznej branży w sieci rosną wraz z upowszechnianiem się projektów muzycznych działających w chmurze, którą wykorzystują do udostępniania muzyki nie tylko Microsoft czy Sony (producenci konsol do gier wideo, które także umożliwiają odbiór muzyki), ale także – choć w mniejszym stopniu: – Apple i Google.
Polska: wpływy ze streamingu rosną najszybciej
W Polsce po I kwartale przychody z cyfrowej muzyki wynosiły według szacunków Związku Producentów Audio-Wideo 7,24 mln zł.