Płatne treści osobno

Wspólna opłata za treści należące do różnych wydawców nie zdała egzaminu. W Piano pojawił się właśnie odrębny system płatności dla jednego z nich.

Publikacja: 06.02.2014 07:18

Płatne treści osobno

Foto: Fotorzepa, dp Dominik Pisarek

Agora postanowiła wspólnie ze słowacką firmą Piano Media uruchomić nowy własny system płatności za jej treści w sieci. Wzorowany jest na stosowanym przez amerykański „The New York Times" czy niemiecki „Die Welt", czyli celowo w zakresie płatności „dziurawy", by nie zniechęcać czytelników całkowitym zablokowaniem artykułów wydawcy w Internecie. – Wejścia z poziomu internetowej wyszukiwarki są bezpłatne, podobnie jak z Facebooka. To są celowo stosowane „dziury" w systemie – mówi Maciej Nowak, dyrektor cyfrowego działu wydawniczego Agory.

Wspólny system zawiódł

Ruch Agory, która od tego tygodnia ma dla internautów korzystających z różnych urządzeń (komputerów, tabletów, smartfonów) trzy płatne pakiety dostępu do treści w Internecie obejmujące serwisy Wyborcza.pl, Wyborcza.biz oraz podserwisy lokalne „Gazety Wyborczej" i część materiałów sportowych, jest zgodny z ogólnoświatowymi trendami w branży. A jednak niespodziewany – dlatego, że spółka od prawie półtora roku współpracuje m.in. z Grupą Polskapresse, wydawcą „Super Expressu" i z witrynami Polskiego Radia przy wspólnej ofercie cyfrowego dostępu w sieci. – Tamten system pozostanie, jego użytkownicy dostaną nasz najtańszy pakiet – zapewnia Wojciech Fusek dyrektor wykonawczy ds. cyfryzacji „Gazety Wyborczej".

Wydawnictwa nie ujawniają, ilu wspólny system Piano Media ma użytkowników. Menedżerowie Agory podali tylko, że dotychczas z ich płatnych treści korzystało 10 tys. subskrybentów. W nowym systemie firma chce w rok od startu mieć trzy razy tylu użytkowników. Wydawcy mówią o tym niechętnie i wyłącznie nieoficjalnie, ale wspólny system płatności nie spełnił ich nadziei i nie zrewolucjonizował polskiego Internetu. Co nie zmienia faktu, że próba przyzwyczajenia czytelników do płacenia za chociaż część treści jest jednym z najbardziej oczywistych kierunków poszukiwania dodatkowych wpływów.

Na świecie wydawcy coraz chętniej zwracają się ku wprowadzaniu płatności, zwłaszcza w modelu, jaki zaczęła stosować Agora, a od dawna stosuje wydawca „Rzeczpospolitej". To tzw. metered paywall, czyli zliczania wejść i limitowania darmowego dostępu dopiero po przekroczeniu pewnego limitu darmowych tekstów. Zdaniem ekspertów z Piano system mierzalny jest lepiej dopasowany do potrzeb czytelników. – Wydawcy nie decydują już sami, które treści zamykać. Model mierzalny przenosi punkt ciężkości na treści wybierane przez użytkowników – komentuje Rado Bat'o, dyrektor działu marketingu i analiz w Piano Media.

Wydawcy bez wspólnego zdania

Z badań zleconych przez amerykański odpowiednik naszego rodzimego Związku Kontroli Dystrybucji Prasy, czyli Alliance for Audited Media, wynika że to najczęściej wybierane przez wydawców rozwiązanie przy wprowadzaniu płatności w sieci. Rok temu stosowało go 39 proc. wszystkich wydawców wykorzystujących tzw. paywalle (patrz: wykres). Co nie oznacza, że system mierzalny nie ma przeciwników. Andrew Miller, prezes The Guardian Media Group, uznał nazwał go niedawno "najgorszym systemem pobierania płatności świata". Jego zdaniem brak logiki w rozwiązaniu, które tak naprawdę umożliwia okazyjnym czytelnikom dostęp bezpłatny, a lojalnych obciąża obowiązkowym abonamentem.

Na świecie nie brakuje też wielkich tytułów, które całkowicie lub prawie zupełnie pozamykały swoje treści dla internautów niebędących subskrybentami. To np. "The Wall Street Journal", "Financial Times" czy brytyjski "The Times".

Prognozy dla mediów

Cyfrowe treści rosną w siłę

Według Światowego Stowarzyszenia Wydawców Gazet i Producentów Treści WAN-IFRA, globalnie w 2012 roku elektroniczne gazety czytało już 600 milionów ludzi. Po papierowe sięgało w tym samym czasie jednak wciąż więcej, bo 2,5 mld czytelników. Cyfrowe wpływy wydawców ciągle rosną, choć powoli, w miarę, jak kolejne rynki nasycają się urządzeniami do ich wygodnego przeglądania (tabletami, smartfonami i e-czytnikami), a wydawcy dostosowują swoje tytuły do tych urządzeń. Firma PwC podawała w swoich ostatnich prognozach dla światowego rynku mediów i rozrywki, że w Polsce nawet w 2017 roku przychody wydawnictw z papierowych gazet i magazynów wyniosą – odpowiednio - 481 mld dol. i 407 mld dol., podczas gdy analogiczne przychody z wydawnictw cyfrowych będą wtedy wynosiły po 65 mld dol. —ele

Agora postanowiła wspólnie ze słowacką firmą Piano Media uruchomić nowy własny system płatności za jej treści w sieci. Wzorowany jest na stosowanym przez amerykański „The New York Times" czy niemiecki „Die Welt", czyli celowo w zakresie płatności „dziurawy", by nie zniechęcać czytelników całkowitym zablokowaniem artykułów wydawcy w Internecie. – Wejścia z poziomu internetowej wyszukiwarki są bezpłatne, podobnie jak z Facebooka. To są celowo stosowane „dziury" w systemie – mówi Maciej Nowak, dyrektor cyfrowego działu wydawniczego Agory.

Pozostało 87% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie