Z badań firmy ABI Reserach wynika, że obecnie ok. 10 proc. klientów płatnej telewizji na świecie z poziomu dekodera ma dostęp do aplikacji umożliwiających oglądanie filmów, granie w gry i słuchanie muzyki na telewizorze. Dostępne w ten sposób usługi zapewniają im zarówno operatorzy płatnych telewizji, jak i telekomunikacyjni. – Operatorzy telekomunikacyjni, tacy jak At&T, Verizon, Free, Orange czy SFR, wiodą prym na rynku aplikacji tworzonych z myślą o dekoderach – zauważają analitycy ABI Research.
Na upowszechnianiu dostępu do wideo nadawanego za pośrednictwem internetu zyskują też niezależni operatorzy wideo w sieci. Nic dziwnego, że wciąż źle traktowany przez wielu operatorów tradycyjnej płatnej telewizji największy internetowy dostawca wideo na świecie, Netflix, po udanym eksperymencie z własnymi serialami („House of cards" i „Orange is the new black") planuje kolejne mocne uderzenie. Jak poinformował niedawno, właśnie zawarł z Disney Co. umowę, dzięki której koncern wyda aż 200 mln dol. na dedykowane Netfliksowi cztery adaptacje komiksów Marvela – są to Daredevil, Jessica Jones, Iron Fist i Luke Cage. Przy powstaniu 60 odcinków seriali dostanie pracę 3,4 tys. osób.
10 proc. klientów płatnej telewizji korzysta dziś poprzez dekoder z aplikacji dających dostęp m.in. do filmów
Netfliksowi, Hulu, a także naszym rodzimym portalom zwanym z anglosaska platformami OTT (over-the-top), jak Ipla, TVN Player, VoD TVP czy Iplex, sprzyja niesłabnące zainteresowanie tabletami, których sprzedaż wciąż rośnie. Jak podał niedawno w swoim cyklicznym podsumowaniu rynku Gartner, globalnie kupiliśmy w 2013 roku aż o 68 proc. tabletów więcej niż rok wcześniej. Łączna sprzedaż elektronicznych tabliczek sięgnęła 195,4 mln sztuk. Prawie 121 mln stanowiły w tej puli często tańsze od iPadów tablety, działające w oparciu o system Android – to już prawie 62 proc. wszystkich tabletów, jakie trafiły na rynek (rok wcześniej było to niecałe 46 proc.). – W 2013 roku tablety stały się szeroko dostępne dzięki upowszechnieniu bazujących na systemie Android urządzeń na każdą kieszeń, oferujących użytkownikom przyzwoite parametry – komentowała w raporcie Roberta Cozza, dyrektor badań w Gartnerze.
Zdaniem ekspertów z firmy badawczej Harris Interactive choć na amerykańskim rynku od kilku sezonów jest głośno o narastaniu zjawiska odcinania kabla, czyli rezygnowania z tradycyjnej płatnej telewizji na rzecz serwisu wideo w sieci, korzystanie z tego ostatniego wcale nie musi się jednak przekładać na odrzucanie kablówki czy platformy satelitarnej.