Reklama
Rozwiń

Internetowe wideo rozpędza się coraz bardziej

Za pięć lat dostęp do aplikacji umożliwiających oglądanie wideo z sieci poprzez dekoder płatnej TV będzie miało już 40 proc. klientów takiej usługi.

Publikacja: 06.03.2014 08:30

Internetowe wideo rozpędza się coraz bardziej

Foto: Bloomberg

Z badań firmy ABI Reserach wynika, że obecnie ok. 10 proc. klientów płatnej telewizji na świecie z poziomu dekodera ma dostęp do aplikacji umożliwiających oglądanie filmów, granie w gry i słuchanie muzyki na telewizorze. Dostępne w ten sposób usługi zapewniają im zarówno operatorzy płatnych telewizji, jak i telekomunikacyjni. – Operatorzy telekomunikacyjni, tacy jak At&T, Verizon, Free, Orange czy SFR, wiodą prym na rynku aplikacji tworzonych z myślą o dekoderach – zauważają analitycy ABI Research.

Na upowszechnianiu dostępu do wideo nadawanego za pośrednictwem internetu zyskują też niezależni operatorzy wideo w sieci. Nic dziwnego, że wciąż źle traktowany przez wielu operatorów tradycyjnej płatnej telewizji największy internetowy dostawca wideo na świecie, Netflix, po udanym eksperymencie z własnymi serialami („House of cards" i „Orange is the new black") planuje kolejne mocne uderzenie. Jak poinformował niedawno, właśnie zawarł z Disney Co. umowę, dzięki której koncern wyda aż 200 mln dol. na dedykowane Netfliksowi cztery adaptacje komiksów Marvela – są to Daredevil, Jessica Jones, Iron Fist i Luke Cage. Przy powstaniu 60 odcinków seriali dostanie pracę 3,4 tys. osób.

10 proc. klientów płatnej telewizji korzysta dziś poprzez dekoder z aplikacji dających dostęp m.in. do filmów

Netfliksowi, Hulu, a także naszym rodzimym portalom zwanym z anglosaska platformami OTT (over-the-top), jak Ipla, TVN Player, VoD TVP czy Iplex, sprzyja niesłabnące zainteresowanie tabletami, których sprzedaż wciąż rośnie. Jak podał niedawno w swoim cyklicznym podsumowaniu rynku Gartner, globalnie kupiliśmy w 2013 roku aż o 68 proc. tabletów więcej niż rok wcześniej. Łączna sprzedaż elektronicznych tabliczek sięgnęła 195,4 mln sztuk. Prawie 121 mln stanowiły w tej puli często tańsze od iPadów tablety, działające w oparciu o system Android – to już prawie 62 proc. wszystkich tabletów, jakie trafiły na rynek (rok wcześniej było to niecałe 46 proc.). – W 2013 roku tablety stały się szeroko dostępne dzięki upowszechnieniu bazujących na systemie Android urządzeń na każdą kieszeń, oferujących użytkownikom przyzwoite parametry – komentowała w raporcie Roberta Cozza, dyrektor badań w Gartnerze.

Zdaniem ekspertów z firmy badawczej  Harris Interactive choć na amerykańskim rynku od kilku sezonów jest głośno o narastaniu zjawiska odcinania kabla, czyli rezygnowania z tradycyjnej płatnej telewizji na rzecz serwisu wideo w sieci, korzystanie z tego ostatniego wcale nie musi się jednak przekładać na odrzucanie kablówki czy platformy satelitarnej.

Badania wykazały, że płatną telewizję ma w domu 75 proc. dorosłych Amerykanów. Wśród tych, którzy mają wykupioną kablówkę, połowa ma już zasubskrybowanego Netfliksa, 53 proc. – Amazon Prime (serwis filmowy Amazona), a 30 proc. – serwis Hulu Plus. Wśród widzów platform satelitarnych Hulu Plus ma wykupione 26 proc., Amazon Prime: – 22 proc., a Netfliksa – 20 proc.

Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Media
Wolność słowa dla ludzi, nie dla sztucznej inteligencji
Media
Właściciel TVN dzieli się na dwie części. Co z polską telewizją?