Polacy oswojeni ze smart TV

Przez cztery lata kupiliśmy 2,6 mln telewizorów z dostępem do internetu. W Europie z takim wynikiem jesteśmy potęgą. Liderem są Niemcy.

Publikacja: 14.03.2014 00:28

Polacy oswojeni ze smart TV

Foto: Bloomberg

Jak szacuje GfK Polonia, od 2010 r. do końca 2013 r. sprzedało się w Polsce 2,6 mln smart TV – telewizorów z dostępem do sieci, dzięki czemu możliwe jest na nich korzystanie ze specjalnych aplikacji. W związku z tym, że definicji smart TV jest wiele, GfK podaje swoją. – Przez smart TV rozumiemy telewizory z funkcją otwartego internetu  (czyli takie, które mają wyszukiwarkę) lub dostęp do AppStore. Większość z tych sprzedawanych na polskim rynku stanowią modele pierwszego typu – mówił Arkadiusz Bicki z GfK Polonia na wczorajszej konferencji Aplikacje.tv.

Jak dodał Bicki, Polska jest jednym z najlepiej wyposażonych dziś w tego rodzaju urządzenia krajów w Europie. – Jesteśmy w europejskiej czołówce. Niekwestionowanym liderem są Niemcy – mówił.

Globalnie, według szacunków firmy Research and Markets, w ubiegłym roku telewizorów z dostępem do sieci było już 307 mln (ma je 12,4 proc. gospodarstw domowych), ale do 2018 r. ta liczba wzrośnie do 759 mln (wtedy urządzenie będzie stało w co czwartym domu).

500 tysięcy użytkowników hybrydowej TV planuje mieć w tym roku Telewizja Polska

W Polsce smart TV stanowią teraz 40 proc. wszystkich kupowanych  Polsce odbiorników. Ten odsetek po latach szybkiego wzrostu w 2013 r.  się ustabilizował.  – W związku z wyłączeniem analogowej telewizji naziemnej zaobserwowaliśmy wzrost zainteresowania mniejszymi i tańszymi modelami telewizorów – zauważa Bicki. Prawdopodobnie Polacy kupowali tańsze telewizory jako drugie w swoich domach – do odbierania wyłącznie stacji bezpłatnej naziemnej telewizji.

Większość smart TV jest aktywna

Branżę telewizyjną i producentów treści przeznaczonych dla posiadaczy telewizorów z dostępem do sieci interesuje jednak nie tylko liczba sprzedawanych urządzeń, ale także ile z nich faktycznie jest podłączonych do internetu i pełni swoje funkcje.  Z danych Samsunga, który sprzedaje w Polsce najwięcej telewizorów typu smart wynika, że jesienią ubiegłego roku już  77 proc. kupionych odbiorników smart tej firmy jest podłączanych do sieci. Rośnie też liczba użytkowników takich usług.

– W lutym tego roku miesięcznie nasza platforma smart TV  miała 0,5 mln unikalnych użytkowników. Prognozujemy, że w okolicy listopada przekroczy 1 mln – mówi Michał Wojciechowski z Samsunga Polska.

Co takiego przyciąga widzów do smart TV?  Aplikacje przygotowywane z myślą o widzach smart TV mają np. internetowi dostawcy filmów i innych materiałów telewizyjnych (jak Iplex, Ipla czy TVN Player), ale także portale internetowe. Coraz więcej jest też na rynku aplikacji umożliwiających granie w gry lub przydatnych w codziennym użytku (np. pogodowych).

Posiadacze telewizorów z dostępem do internetu, choć nie wszystkich, mogą też odbierać usługi tzw. telewizji hybrydowej. Oferują ją w Polsce na razie tylko Eska TV i TVP będzie mieć także Polo TV oraz ruszający jutro nowy kanał filmowy Stopklatka TV i stacja Focus TV. To dodatkowe materiały przygotowywane przez nadawców, możliwe do oglądania na ekranie telewizora równolegle z programem nadawanym w czasie rzeczywistym. Hybrydowa telewizja umożliwia też nadawcom oferowanie tzw. wideo na żądanie oraz tworzenie zupełnie nowych wirtualnych stacji  telewizyjnych.

Zakupy przez telewizor

Zarówno nadawcy, którzy postawili na hybrydową usługę, jak i producenci telewizorów smart, którzy oferują klientom własne aplikacje dostępne na te urządzenia, zmierzają powoli w kierunku oferowania możliwości robienia zakupów przy użyciu telewizyjnego pilota. Pracuje nad tym Eska TV, testuje tę możliwości także TVP.

Samsung już umożliwia widzom smart TV zamawianie jedzenia na wynos i farmaceutyków, niebawem zaś ruszy z aplikacją Alma24, przez którą będzie można zrobić zakupy w tym supermarkecie i zapłacić, wykorzystując pilota lub tradycyjnie – przy odbiorze.

Ultrajakość coraz mocniej przyciąga telewidzów

Od kilku lat Polacy, wybierając telewizor, najczęściej stawiają na odbiornik z ekranem o przekątnej co najmniej 42 cale. Coraz ważniejsza jest jakość obrazu. Gdy producenci wprowadzali do sklepów pierwsze modele 4K (czy też Ultra HD – czterokrotnie lepsze parametry obrazu niż w obecnie obowiązującym standardzie Full HD) ich ceny były tak wysokie, że powszechnie ogłoszono, iż poniosą spektakularną klapę. Kosztowały 60–70 tys. zł za  80-calowy ekran.

– Do tej pory zarówno my, jak i nasi główni konkurenci mogli liczyć na sprzedaż co najwyżej kilkudziesięciu telewizorów 4K miesięcznie. Ten rok będzie już wyglądał inaczej, ponieważ oferta jest duża i dodatkowo jest w czym wybierać, jeśli chodzi o dostępne w tym formacie treści – mówi Zbigniew Zduleczny, dyrektor ds. elektroniki konsumenckiej w LG Electronics Polska.

260 milionów telewizorów sprzedaje się rocznie na świecie. W Polsce – ponad 2 mln

Zmiany widać też na świecie, bowiem obecny rok zapowiada się dla tego segmentu rynku znacznie lepiej niż poprzedni. Jak podaje firma DisplaySearch, w 2013 r. na rynek trafiło jedynie 1,9 mln sztuk telewizorów 4K – w tym roku ma to być już 12,7 mln sztuk. Biorąc pod uwagę, iż rocznie na świecie sprzedaje się ponad 260 mln sztuk takiego sprzętu, nie jest to wiele, ale zmiany, jeśli chodzi o podejście klientów, zachodzą bardzo szybko.

– W Polsce w ciągu ostatniego półrocza stopniowo zwiększała się liczba konsumentów decydujących się na zakup telewizorów 4K. Co istotne, zainteresowanie tymi produktami nie ma negatywnego wpływu na sprzedaż innych rodzajów telewizorów. W przypadku modeli premium Full HD o dużych przekątnych ekranu również odnotowujemy wzrosty sprzedaży – mówi Grzegorz Wachowicz, country manager Sony Polska. – Rok 2014 będzie rokiem dalszego rozwoju technologii 4K. Już teraz łatwo zauważyć, że będziemy się na niej koncentrować nie tylko my, ale również inni producenci.

– 4K to obecnie jeszcze telewizory dla konesera, ale za pół roku lub nieco więcej staną się one bardziej popularne. Choć ilościowo ich sprzedaż nie jest jeszcze wysoka, to jednak dynamika sprzedaży znacząco rośnie – wtóruje Marcin Bołbot, wiceprezes Samsung Electronics Polska. Bołbot  zwraca uwagę na to, że powstaje coraz więcej treści dla odbiorników 4K i ten proces będzie się nasilał. Wyposażenie telewizorów 4K w mechanizm tzw. abscalingu pozwala podnieść jakość obrazu uzyskanego z sygnału Full HD na jeszcze wyższy poziom.     —pm

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie