„Indiana Jones” i kwartał hitów

Ostatnia część filmu z Harrisonem Fordem powalczy o milion widzów w Polsce z blockbusterami zza Atlantyku i jednym polskim tytułem.

Publikacja: 04.07.2023 03:00

Harrison Ford zapowiedział, że „Indiana Jones i artefakt przeznaczenia” to jego ostatni film

Harrison Ford zapowiedział, że „Indiana Jones i artefakt przeznaczenia” to jego ostatni film

Foto: cpgc

Prawie 202 tys. biletów za 4,7 mln zł sprzedały kina w Polsce w weekend otwarcia emisji najnowszej – i najprawdopodobniej ostatniej – części przygód odważnego archeologa, z Harrisonem Fordem w roli głównej: „Indiana Jones i artefakt przeznaczenia”. Wiadomo też już, że to jeden z najlepszych wyników premierowego tytułu kinowego w pierwszym półroczu 2023 r. w naszym kraju. Trzeba przy tym zauważyć, że jest to wynik z czterech dni. Trzydniowy weekend przyniósł produkcji 185 tys. widzów.

Szefowie kin wielosalowych liczą, że film trafi do grona tych o największej, bo milionowej, widowni. Tomasz Jagiełło, prezes sieci kin Helios uważa, że powinien przyciągnąć przynajmniej tylu widzów, ile poprzednia część, czyli 900 tys.

Czytaj więcej

Co warto obejrzeć w weekend? Filmowe nowości dla dzieci dużych i małych

Tymczasem światowy wynik „Indiany Jonesa” na ekspertach nie zrobił dobrego wrażenia. Pierwsze trzy dni przyniosły wpływy z biletów rzędu 130 mln dol. (z czego 70 mln dol. poza Stanami Zjednoczonymi i Kanadą), a oczekiwania, zbudowane na podstawie kosztów produkcji i jej promocji, były większe.

Disney i Lucas Film zainwestowali w produkcję i dystrybucję gigantyczną sumę 295 mln dol. Do tego dochodzą wydatki na promocję. W tej sytuacji o zwrocie kosztów można będzie mówić dopiero przy wpływach powyżej 800 mln dol., a o sukcesie finansowym – przy wpływach ok. 1 mld dol.

Mniej więcej zgodny z prognozami wynik nowy „Indiana Jones” miał w Europie. W Wielkiej Brytanii w trzy dni zarobił blisko 8,9 mln dol., we Francji – 5,9 mln, mimo że z powodu zamieszek na ulicach kina były tam zamykane wcześniej. Na szczycie list oglądalności film znalazł się niemal we wszystkich krajach Starego Kontynentu, a w Grecji, Finlandii i Danii zanotował najlepszy w bieżącym roku wynik otwarcia.

Inne terytoria wypadły znacznie poniżej oczekiwań. Dotkliwie zawiódł rynek rodzimy – amerykański. Niektórzy sądzą, że z powodu długiego weekendu poprzedzającego Dzień Niepodległości. W Azji film odniósł znaczący sukces finansowy jedynie w Japonii. Całkowicie zawiodły Chiny, gdzie zarobił marne 2,3 mln dol. Ale trzeba przyznać, że – po pierwsze – „Indiana Jones” nie ma tam ekranowej tradycji, a po drugie, Chiny mają ostatnio bardzo mocne własne przeboje, a wszelkie rekordy powodzenia bije tam rodzimy film „Lost in the Stars”, który w ciągu pierwszych dziesięciu dni wyświetlania zarobił już 340 mln dol.

Do najlepszych tegorocznych otwarć w Polsce należą „Szybcy i wściekli 10” (ponad 300 tys.) i „Strażnicy Galaktyki: Vol. 3” (231 tys. w weekend otwarcia).

Brakuje danych o polskim otwarciu animacji „Super Mario Bros”. Za to po danych serwisu Boxoffice Mojo widać, że w naszym kraju to jeden z filmów o widowni przekraczającej 1 mln osób.

Lipiec przyniesie premiery aż czterech potencjalnych blockbusterów o potencjale 1 mln widzów – wskazuje Jagiełło. Zalicza do nich animowany „Między nami żywiołami”, nową część filmu akcji „Mission Impossible” z Tomem Cruise’em, zakazaną od poniedziałku w Wietnamie „Barbie” oraz najnowszy firm Christophera Nolana „Oppenheimer”. Taki tłok może sprawić, że będą wzajemnie odbierać sobie widzów. Z polskich filmów w br. na 1 mln sprzedanych biletów mogą liczyć w II połowie br. „Chłopi”.

Prawie 202 tys. biletów za 4,7 mln zł sprzedały kina w Polsce w weekend otwarcia emisji najnowszej – i najprawdopodobniej ostatniej – części przygód odważnego archeologa, z Harrisonem Fordem w roli głównej: „Indiana Jones i artefakt przeznaczenia”. Wiadomo też już, że to jeden z najlepszych wyników premierowego tytułu kinowego w pierwszym półroczu 2023 r. w naszym kraju. Trzeba przy tym zauważyć, że jest to wynik z czterech dni. Trzydniowy weekend przyniósł produkcji 185 tys. widzów.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Media
Maciej Miłosz dołącza do działu gospodarczo-biznesowego „Rzeczpospolitej”
Media
Subskrypcje „Rzeczpospolitej” dla studentów i pracowników Collegium Civitas
Media
Dystrybutorzy i producenci filmów w Polsce biją finansowe rekordy. Oto powód
Media
Netflix bije kwartalne prognozy i ostrzega. Wyjdzie silnie poza streaming?
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Media
Bruksela uznaje platformę porno za VLOP i… każe chronić nieletnich i ujawnić reklamy