Kolejne firmy inwestują w wideo w sieci

Wydawca "Gazety Wyborczej" śladem Ipli udostępnia na swoich witrynach filmy. Niedługo podobną usługę ma wprowadzić także Onet

Publikacja: 05.01.2010 00:44

Agora wprowadziła na swoich witrynach możliwość oglądania filmów przez Internet, czyli tak zwanego wideo na żądanie (VoD), po ściągnięciu na komputer aplikacji internetowej.

- Wersja testowa serwisu [link=http://www.waszefilmy.gazeta.pl" target="_blank]waszefilmy.gazeta.pl[/link] wystartowała 23 grudnia 2009 r. Gazeta.pl jest partnerem strategicznym serwisu stworzonego przez firmę VOweb.

Jako partner strategiczny nie tylko wspieramy rozwój serwisu na polskim rynku, ale również uzyskaliśmy prawo do sprzedaży reklam - mówi Urszula Strych, rzeczniczka Agory.

Inwestowanie w internetowe VoD to teraz bardzo powszechny ruch w firmach mediowych. W platformę Ipla, która od grudnia w ramach VoD udostępnia ok. sto filmów z wielkich wytwórni hollywoodzkich właściciel Polsatu, Zygmunt Solorz-Żak, zainwestował już co najmniej kilka milionów złotych. Projekt ma stać się rentowny na przełomie 2010 i 2011 roku. W rozmowie z "Rzeczpospolitą" uruchomienie serwisu VoD w I kwartale 2010 roku zapowiedział też Łukasz Wejchert, prezes Onetu i wiceprezes TVN ds. online.

Do Internetu filmy wprowadza coraz więcej dużych wytwórni filmowych, które w poprzednich latach nie były przekonane do takiego rozwiązania. Powodem były m.in. kwestie takiego zabezpieczenia filmów, by nie było możliwe wykradanie ich z Internetu. Impas został jednak przełamany - w USA w tym roku w sieci ruszył Epix ogromna baza ponad 15 tys. filmów założona przez Viacom, Paramount, Metro-Goldwyn-Mayer Studios i Lionsgate, a w Polsce pod koniec października internetowe kino Tvscreen.pl wprowadziło do swojej oferty filmy m.in. Walt Disney Pictures, Touchstone Pictures, Miramax Films i NBC Universal.

Zdaniem Piotra Grzybowskiego, analityka DI BRE, Agora jednak raczej nie zdecyduje się jednak na odkupienie takiego serwisu i samodzielne nim zarządzanie. - Musiałoby to być rozpatrywane jako długofalowy projekt. Myślę, że Agora pozostanie raczej przy takim modelu, w jakim ten projekt działa teraz - czyli będzie czerpać z wpływów z reklam. Gdyby zdecydowała się zainwestować w taki projekt samodzielnie, byłoby to pośrednictwo w dostarczaniu treści, bo Agora nie posiada przecież takich treści. Nie wydaje mi się, żeby było to to, czym spółka chciała się zajmować - mówi. Projekt ocenia pozytywnie. - Może spółce przynieść dodatkowe wpływy, a ryzyko po stronie Agory jest niewielkie. Spółka użycza domenę i zbiera wpływy z reklam, ryzyko projektu spoczywa tak naprawdę na tej drugiej stronie - mówi Grzybowski.

Rynek reklamy wideo w sieci jest na wielu rynkach najszybciej rosnącym segmentem reklamy internetowej. Według szacunków eMarketera, w USA w tym roku z reklam przy wideo w sieci uda się zebrać 1 mld dol., a w 2014 - już 5,2 mld dol. W Polsce według badania IAB AdEx przeprowadzanego przez IAB Polska, w 2008 roku wydatki na reklamę wideo w Polsce stanowiły 7 proc. rynku i wynosiły 44,5 mln zł.

Agora wprowadziła na swoich witrynach możliwość oglądania filmów przez Internet, czyli tak zwanego wideo na żądanie (VoD), po ściągnięciu na komputer aplikacji internetowej.

- Wersja testowa serwisu [link=http://www.waszefilmy.gazeta.pl" target="_blank]waszefilmy.gazeta.pl[/link] wystartowała 23 grudnia 2009 r. Gazeta.pl jest partnerem strategicznym serwisu stworzonego przez firmę VOweb.

Pozostało 88% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie