Nowe media zmienią prasę

- Jeśli gazetę postrzega się jako zbiór newsów i treści, to mamy gotowy model biznesowy docierania z nimi do ludzi, oparty na różnych technologiach, jak druk, Internet czy serwisy mobilne - mówi Alexander Mogg, partner w Roland Berger Strategy Consultants

Publikacja: 06.10.2008 04:15

Alexander Mogg, partner w Roland Berger Strategy Consultants

Alexander Mogg, partner w Roland Berger Strategy Consultants

Foto: Rzeczpospolita

[b]Rz: Internet jest konkurencją dla prasy?[/b]

[b]Alexander Mogg:[/b] Jest konkurencją dla mediów drukowanych jako alternatywny wobec nich sposób dostarczania informacji. Branża wydawnicza nadal skoncentrowana jest na „przekładaniu słowa na papier”. A w dzisiejszych czasach to nie drukowanie gazet powinno być podstawą modelu biznesowego wydawcy, ale dostarczanie informacji swoim czytelnikom – niezależnie od sposobu ich dystrybucji. Menedżerowie powinni znaleźć równowagę między tradycyjnym i nowoczesnym modelem biznesowym. Wyzwaniem jest opracowanie takiego rozwiązania, które dodatkowo rozwijałoby się w czasie. A to trudne zadanie, bo to, co jest złotym środkiem dziś, nie musi być nim jutro. Dlatego też praca nad właściwym modelem biznesowym jest długoterminowym zadaniem.

[b]Potrafiłby pan powiedzieć, kiedy na świecie ukaże się ostatnia drukowana gazeta?[/b]

Myślę, że gazety będziemy mieli na rynku jeszcze przez dość długi czas. Nowe technologie zmienią jednak oblicze prasy – mam na myśli newsy elektroniczne, które można dziś czytać na ekranach telefonów komórkowych. Urządzenia takie jak iPhone świetnie się nadają do czytania artykułów w Internecie, oczywiście jeśli te są dobrze przygotowane i dostosowane do wyświetlacza. A to przecież wciąż jest czytanie gazety.

Jeśli zdefiniujemy gazety jako papierowe kopie, które można trzymać w rękach, to za jakiś czas w takiej formie będą pewnie działały w niszach. Jeśli jednak gazetę postrzega się jako zbiór newsów i treści, to mamy gotowy model biznesowy docierania z nimi do ludzi, oparty na różnych technologiach, jak druk, Internet czy serwisy mobilne.

[b]Jak mogłoby to wyglądać?[/b]

Największym atutem Internetu jest czas – w sieci można zamieszczać informacje o każdej porze dnia i nocy. Gazety nie mogą się z siecią ścigać, bo to oczywiście bezcelowe.

Jedynym względem, pod jakim są lepsze od Internetu, jest precyzyjność podawanych przez nie informacji – mają więcej czasu na zbadanie sprawy i nadanie wiadomości prestiżowego charakteru. W ten sposób wydawca ma unikalną możliwość krzyżowania tradycyjnych mediów z nowymi technologiami. Za tym sposobem podążyło już wielu wydawców.

[b]Nie obawia się pan, że taka sytuacja zamieni gazety w magazyny?[/b]

Nie sądzę, bo różne sposoby podawania informacji są wykorzystywane w różnych sytuacjach.

Rankiem sprawdzam przez blackberry informacje z nocy, a wszystko, czego chcę się stamtąd dowiedzieć, to hasłowe informacje. Kiedy potrzebuję szczegółów, biorę do ręki gazetę lub wchodzę na jej stronę internetową, żeby przejrzeć bardziej przekrojowy artykuł. Różne są zachowania i potrzeby ludzi i to branża musi znaleźć pomysł na to, jak je zaspokoić w przyszłości.

[b]Jak kryzys finansowy może wpłynąć na rynek mediów?[/b]

Moim zdaniem kryzys będzie miał natychmiastowy wpływ na wysokość wydatków firm na reklamę, co będzie równie szybko oddziaływało na media.

[b]Specjaliści mówią, że Internet nie ucierpi tak bardzo jak prasa, bo wciąż jest medium relatywnie tanim.[/b]

To prawda, że dotarcie do niektórych odbiorców przez Internet jest tańsze niż poprzez prasę. Jednak mimo że rynek reklamy w Internecie wciąż szybko rośnie, on także odczuje spowolnienie ekonomiczne.

[b]Rz: Internet jest konkurencją dla prasy?[/b]

[b]Alexander Mogg:[/b] Jest konkurencją dla mediów drukowanych jako alternatywny wobec nich sposób dostarczania informacji. Branża wydawnicza nadal skoncentrowana jest na „przekładaniu słowa na papier”. A w dzisiejszych czasach to nie drukowanie gazet powinno być podstawą modelu biznesowego wydawcy, ale dostarczanie informacji swoim czytelnikom – niezależnie od sposobu ich dystrybucji. Menedżerowie powinni znaleźć równowagę między tradycyjnym i nowoczesnym modelem biznesowym. Wyzwaniem jest opracowanie takiego rozwiązania, które dodatkowo rozwijałoby się w czasie. A to trudne zadanie, bo to, co jest złotym środkiem dziś, nie musi być nim jutro. Dlatego też praca nad właściwym modelem biznesowym jest długoterminowym zadaniem.

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie