Reklama

Nowe media zmienią prasę

- Jeśli gazetę postrzega się jako zbiór newsów i treści, to mamy gotowy model biznesowy docierania z nimi do ludzi, oparty na różnych technologiach, jak druk, Internet czy serwisy mobilne - mówi Alexander Mogg, partner w Roland Berger Strategy Consultants

Publikacja: 06.10.2008 04:15

Alexander Mogg, partner w Roland Berger Strategy Consultants

Alexander Mogg, partner w Roland Berger Strategy Consultants

Foto: Rzeczpospolita

[b]Rz: Internet jest konkurencją dla prasy?[/b]

[b]Alexander Mogg:[/b] Jest konkurencją dla mediów drukowanych jako alternatywny wobec nich sposób dostarczania informacji. Branża wydawnicza nadal skoncentrowana jest na „przekładaniu słowa na papier”. A w dzisiejszych czasach to nie drukowanie gazet powinno być podstawą modelu biznesowego wydawcy, ale dostarczanie informacji swoim czytelnikom – niezależnie od sposobu ich dystrybucji. Menedżerowie powinni znaleźć równowagę między tradycyjnym i nowoczesnym modelem biznesowym. Wyzwaniem jest opracowanie takiego rozwiązania, które dodatkowo rozwijałoby się w czasie. A to trudne zadanie, bo to, co jest złotym środkiem dziś, nie musi być nim jutro. Dlatego też praca nad właściwym modelem biznesowym jest długoterminowym zadaniem.

[b]Potrafiłby pan powiedzieć, kiedy na świecie ukaże się ostatnia drukowana gazeta?[/b]

Myślę, że gazety będziemy mieli na rynku jeszcze przez dość długi czas. Nowe technologie zmienią jednak oblicze prasy – mam na myśli newsy elektroniczne, które można dziś czytać na ekranach telefonów komórkowych. Urządzenia takie jak iPhone świetnie się nadają do czytania artykułów w Internecie, oczywiście jeśli te są dobrze przygotowane i dostosowane do wyświetlacza. A to przecież wciąż jest czytanie gazety.

Jeśli zdefiniujemy gazety jako papierowe kopie, które można trzymać w rękach, to za jakiś czas w takiej formie będą pewnie działały w niszach. Jeśli jednak gazetę postrzega się jako zbiór newsów i treści, to mamy gotowy model biznesowy docierania z nimi do ludzi, oparty na różnych technologiach, jak druk, Internet czy serwisy mobilne.

Reklama
Reklama

[b]Jak mogłoby to wyglądać?[/b]

Największym atutem Internetu jest czas – w sieci można zamieszczać informacje o każdej porze dnia i nocy. Gazety nie mogą się z siecią ścigać, bo to oczywiście bezcelowe.

Jedynym względem, pod jakim są lepsze od Internetu, jest precyzyjność podawanych przez nie informacji – mają więcej czasu na zbadanie sprawy i nadanie wiadomości prestiżowego charakteru. W ten sposób wydawca ma unikalną możliwość krzyżowania tradycyjnych mediów z nowymi technologiami. Za tym sposobem podążyło już wielu wydawców.

[b]Nie obawia się pan, że taka sytuacja zamieni gazety w magazyny?[/b]

Nie sądzę, bo różne sposoby podawania informacji są wykorzystywane w różnych sytuacjach.

Rankiem sprawdzam przez blackberry informacje z nocy, a wszystko, czego chcę się stamtąd dowiedzieć, to hasłowe informacje. Kiedy potrzebuję szczegółów, biorę do ręki gazetę lub wchodzę na jej stronę internetową, żeby przejrzeć bardziej przekrojowy artykuł. Różne są zachowania i potrzeby ludzi i to branża musi znaleźć pomysł na to, jak je zaspokoić w przyszłości.

Reklama
Reklama

[b]Jak kryzys finansowy może wpłynąć na rynek mediów?[/b]

Moim zdaniem kryzys będzie miał natychmiastowy wpływ na wysokość wydatków firm na reklamę, co będzie równie szybko oddziaływało na media.

[b]Specjaliści mówią, że Internet nie ucierpi tak bardzo jak prasa, bo wciąż jest medium relatywnie tanim.[/b]

To prawda, że dotarcie do niektórych odbiorców przez Internet jest tańsze niż poprzez prasę. Jednak mimo że rynek reklamy w Internecie wciąż szybko rośnie, on także odczuje spowolnienie ekonomiczne.

[b]Rz: Internet jest konkurencją dla prasy?[/b]

[b]Alexander Mogg:[/b] Jest konkurencją dla mediów drukowanych jako alternatywny wobec nich sposób dostarczania informacji. Branża wydawnicza nadal skoncentrowana jest na „przekładaniu słowa na papier”. A w dzisiejszych czasach to nie drukowanie gazet powinno być podstawą modelu biznesowego wydawcy, ale dostarczanie informacji swoim czytelnikom – niezależnie od sposobu ich dystrybucji. Menedżerowie powinni znaleźć równowagę między tradycyjnym i nowoczesnym modelem biznesowym. Wyzwaniem jest opracowanie takiego rozwiązania, które dodatkowo rozwijałoby się w czasie. A to trudne zadanie, bo to, co jest złotym środkiem dziś, nie musi być nim jutro. Dlatego też praca nad właściwym modelem biznesowym jest długoterminowym zadaniem.

Reklama
Media
„Rzeczpospolita” ze specjalnym dodatkiem z okazji rocznicy Powstania Warszawskiego
Media
TVP w ogniu politycznych gier. Prognozuje aż 2 mld zł straty
Media
Zygmunt Solorz odwołany. Cyfrowy Polsat ma nowego prezesa
Media
„Rzeczpospolita” i „The New York Times” razem w nowej ofercie subskrypcyjnej
Media
Prawnik dzieci Zygmunta Solorza o sporze o sukcesję: do ugody wystarczy dobra wola
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama