Starsi Polacy wykluczeni cyfrowo

Na 13 milionów Polaków po pięćdziesiątce aż 10 milionów nie korzysta z Internetu. Gospodarka Polski traci z tego tytułu kilka miliardów złotych rocznie

Publikacja: 05.04.2012 18:18

Starsi Polacy wykluczeni cyfrowo

Foto: Flickr

Aby być wykluczonym cyfrowo, wcale nie trzeba być odciętym od Internetu (obecnego w domach 73 proc Polaków) i komputera. Raport „Diagnoza Społeczna 2011" pokazuje, że z sieci korzysta mniej niż jedna trzecia osób od 60. do 64. lat, a wśród ludzi po 65. roku życia – tylko 10,6 proc.

- Duża część z około 10 mln dorosłych Polaków po 50. roku życia ma nowe technologie w zasięgu ręki, ale nie odczuwa potrzeby korzystania z nich.  W odniesieniu do nich określenie „wykluczenie cyfrowe" nabiera nowego znaczenia – powiedział „Rz" Krzysztof Głomb, prezes Stowarzyszenia „Miasta w Internecie", który podkreśla, że osoby po pięćdziesiątce to w dużej mierze kadra menedżerska polskich firm. Oznacza to, że ich prywatne podejście do sieci często rzutuje na obecność w Internecie zarządzanych przez nich przedsiębiorstw.

Potwierdza to badanie przeprowadzone przez instytut MillwardBrown SMG/KRC na zlecenie Google, z którego wynika, że tylko połowa małych i średnich firm ma swoją stronę w sieci. Najgorzej wypadają firmy najmniejsze, zatrudniające 1-3 osób. Wśród nich witrynę ma zaledwie 36 proc., a aż 46 proc. nie ma zamiaru jej zakładać. W firmach zatrudniających od 11 do 250 osób stronę WWW ma 87 proc. przedsiębiorstw. Tymczasem strona WWW to okno na świat, pozwalające prowadzić sprzedaż daleko poza miejscem siedziby firmy, również za granicą.

Stowarzyszenie „Miasta w Internecie" we współpracy z Ministerstwem Administracji i Cyfryzacji przygotowało raport „Pokolenie 50+. Pierwsze kroki w cyfrowy świat". Pokazuje on, że brak umiejętności korzystania z nowych technologii wywołuje marginalizację: „Im więcej osób, firm, instytucji i inicjatyw funkcjonuje w Internecie, tym bardziej jego znaczenie wzrasta, a decyzja o pozostawaniu poza nim jest coraz bardziej kosztowna". Internauci mają wyższe zarobki niż pozostający poza siecią, łatwiej dostają pracę (bo coraz więcej pracodawców zamieszcza ogłoszenia o pracy wyłącznie w Internecie), częściej podnoszą kwalifikacje i częściej awansują – pokazuje „Diagnoza Społeczna".

- Największym problemem nie jest ani cena Internetu, ani dostęp techniczny, tylko brak potrzeby i motywacji do korzystania z niego oraz strach przed tym medium – wyjaśnia Krzysztof Głomb. - To oznacza utratę co najmniej kilku miliardów złotych rocznie w zakresie internetowego rynku zakupów, usług i produktów w Polsce.

Najbardziej jest to widoczne wśród mieszkańców wsi, których mniej niż połowa korzysta z Internetu. Do nich skierowanych jest też znacznie mniej usług niż do osób zamieszkujących miasta. Z tego powodu ludzie ci nie robią zakupów w sieci, nie korzystają z usług e-urzędów ani nie wykorzystują Internetu jako narzędzia autopromocji na rynku pracy.

Do nich skierowana jest inicjatywa „Polska Cyfrowa Równych Szans". Przewiduje ona wyszkolenie grupy 2600 osób, tzw. „Latarników Polski Cyfrowej", którzy będą promowali korzystanie z sieci w lokalnych społecznościach.

- Dziś już mamy prawie 1500 zarejestrowanych Latarników, a w najbliższych tygodniach ruszają dla nich szkolenia w całej Polsce – mówi Krzysztof Głomb.

Aby być wykluczonym cyfrowo, wcale nie trzeba być odciętym od Internetu (obecnego w domach 73 proc Polaków) i komputera. Raport „Diagnoza Społeczna 2011" pokazuje, że z sieci korzysta mniej niż jedna trzecia osób od 60. do 64. lat, a wśród ludzi po 65. roku życia – tylko 10,6 proc.

- Duża część z około 10 mln dorosłych Polaków po 50. roku życia ma nowe technologie w zasięgu ręki, ale nie odczuwa potrzeby korzystania z nich.  W odniesieniu do nich określenie „wykluczenie cyfrowe" nabiera nowego znaczenia – powiedział „Rz" Krzysztof Głomb, prezes Stowarzyszenia „Miasta w Internecie", który podkreśla, że osoby po pięćdziesiątce to w dużej mierze kadra menedżerska polskich firm. Oznacza to, że ich prywatne podejście do sieci często rzutuje na obecność w Internecie zarządzanych przez nich przedsiębiorstw.

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie