Niekorzystny raport dla cyfrowego radia

Zamówiony przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji w prywatnej firmie raport analizujący rynek cyfrowego radia naziemnego okazał się miażdżący dla inicjatorów tego pomysłu w Polsce.

Publikacja: 23.04.2014 05:00

Niekorzystny raport dla cyfrowego radia

Foto: Bloomberg

Konkluzje, którymi kończy się 90-stronicowy raport agencji Quest (z grupy Starcom MediaVest), mogą stać się dodatkowymi argumentami dla przeciwników wprowadzania cyfrowego radia naziemnego DAB+ w Polsce.

Zdaniem analityków Quest, wprowadzenie radia nadawanego cyfrowo naziemnie w Polsce oznacza dziś „nieokreśloną, choć prawdopodobnie niewielką korzyść społeczną", która dotyczyć może niewielkiej grupy słuchaczy. – Koszty wdrożenia poniosą państwo i komercyjni nadawcy radiowi. Jedyni beneficjenci tego procesu to operatorzy multipleksów i producenci sprzętu – dodano.

Raport podkreśla też, że nowa usługa pozostanie bez wpływu na rynek reklamy. – W większości analizowanych krajów europejskich radio cyfrowe DAB wciąż stoi pod dużym znakiem zapytania. Nie tylko komercyjni nadawcy, ale i organy państwowe mają w związku z nim poważne wątpliwości – podkreślają autorzy raportu i rekomendują niepodejmowanie w zakresie tej usługi w tym roku „żadnych wiążących decyzji, szczególnie związanych z inwestycjami". Radzą poczekać, by móc pod koniec roku przeanalizować sytuację cyfrowego radia na rynkach europejskich.

Według Quest przy długotrwałym nadawaniu analogowym i cyfrowym (zwanym okresem simulcastu) słuchacze będą się do nowej usługi przyzwyczajać, ale bardzo powoli.

Szacunki Quest zakładają, że 1 stycznia 2014 r. odbiorniki do odbierania naziemnego radia cyfrowego w Polsce miało 0,01 proc. gospodarstw. W rok od tej daty ten odsetek może wzrosnąć do 0,7 proc., a dopiero w 2019 r. – do 7 proc., ale przy założeniu, że cyfrowe odbiorniki będą powszechnie dostępne i ruszy kampania informująca o całym procesie.

Czy raport Quest zmieni podejście Krajowej Rady do cyfrowego nadawania? – Opublikowany raport firmy Quest  jest jednym z wielu elementów analiz KRRiT towarzyszących pracom nad projektem cyfryzacji radia w Polsce, jakie toczą się od wielu miesięcy i uwzględnia również  rozwój rynku radiofonii cyfrowej w Europie – komentuje Katarzyna Twardowska, rzeczniczka KRRiT. W Radzie trwają prace nad „Zieloną Księgą" z rekomendacjami do rządowej strategii cyfryzacji radiofonii w Polsce.

Polskie Radio, które samotnie wdraża cyfrowe nadawanie naziemne od października ubiegłego roku, nie chce się odnosić do raportu.

– Należy jednak zauważyć, że proces rozwoju nadawania w technologii DAB + w Europie jest bardzo dynamiczny, a dane przytoczone w dokumencie przygotowanym przez firmę Quest nie są już w pełni aktualne – komentuje Radosław Kazimierski, rzecznik Polskiego Radia.

Jak dodaje, przyspieszenie we wdrażaniu naziemnego nadawania cyfrowego widać na przykład na rynku niemieckim czy w krajach skandynawskich, gdzie wskazuje się już nawet terminy wyłączenia analogowego sygnału radiowego.

Konkluzje, którymi kończy się 90-stronicowy raport agencji Quest (z grupy Starcom MediaVest), mogą stać się dodatkowymi argumentami dla przeciwników wprowadzania cyfrowego radia naziemnego DAB+ w Polsce.

Zdaniem analityków Quest, wprowadzenie radia nadawanego cyfrowo naziemnie w Polsce oznacza dziś „nieokreśloną, choć prawdopodobnie niewielką korzyść społeczną", która dotyczyć może niewielkiej grupy słuchaczy. – Koszty wdrożenia poniosą państwo i komercyjni nadawcy radiowi. Jedyni beneficjenci tego procesu to operatorzy multipleksów i producenci sprzętu – dodano.

Pozostało 81% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie