Vocal Summit 2010

Tradycja jazzowych spotkań na szczycie powstała w latach 40. ubiegłego stulecia, kiedy producent muzyczny Norman Granz zorganizował ekipę gwiazd występujących w filharmoniach największych miast USA, a następnie świata.

Publikacja: 18.10.2010 20:24

Ciemny głos i zmysłowe interpretacje Lizz Wright nadają każdej piosence wyjątkowy charakter

Ciemny głos i zmysłowe interpretacje Lizz Wright nadają każdej piosence wyjątkowy charakter

Foto: Fotorzepa, Piotr Nowak PN Piotr Nowak

Jazz at the Philharmonic dało możliwość spotkania na jednej scenie m.in. Elli Fitzgerald, Billie Holiday, Colemana Hawkinsa, Charliego Parkera i Oscara Petersona.

W Polsce takie wydarzenia są rzadkością. Pamiętny był szczyt amerykańskich i polskich trębaczy pod koniec lat 90. na Jazz Jamboree, przyjeżdżali też mistrzowie gitary, ale amerykańsko-polsko-afrykańskiego szczytu wokalnego jeszcze nie mieliśmy.

Zestawienie Lizz Wright, Richarda Bony i Agi Zaryan na jeden wieczór to autorski pomysł Mariusza Adamiaka. Wykonawcy są w Polsce dobrze znani. Lizz Wright śpiewała rok temu na Warsaw Summer Jazz Days w programie poświęconym Ninie Simone i wypadła nie gorzej niż Dianne Reeves. Jej ciemny głos i zmysłowe interpretacje nadają każdej piosence wyjątkowy charakter. Na najnowszej płycie „Fellowship” Lizz wykonuje pieśni gospel, od nich zaczęła muzyczną edukację. To one ukształtowały jej wrażliwość, a naturalny głos o nieprzeciętnych możliwościach pozwala jej zaśpiewać wszystko.

Richard Bona to jeden z najbardziej efektownych artystów jazzowych. Urodzony w Kamerunie w rodzinie muzyków sam nauczył się grać na gitarze basowej. Odkryty przez Joe Zawinula zdobył popularność na całym świecie. Występował w Polsce wielokrotnie ze swoimi zespołami, a także z Pat Metheny Group, Bobbym McFerrinem i Anną Marią Jopek. Tym razem przedstawi program „Ten Shades of Blues”, w którym postara się udowodnić, że blues jest muzyką świata.

Z kolei Aga Zaryan przebojem wdarła się do czołówki polskich wokalistek jazzowych już debiutancką płytą „My Lullaby” (2002). Jej klasę i możliwości wykonywania różnorodnego repertuaru potwierdził album „Picking Up the Pieces” (2006), za który otrzymała Fryderyka.

Jej specjalnością stały się ballady. Nagrywa i występuje z muzykami amerykańskimi i mieszkającym w USA kontrabasistą Darkiem Oleszkiewiczem. Szefem jej zespołu, aranżerem i kompozytorem jest pianista Michał Tokaj. Na gitarze gra znakomity Czech Dawid Dorużka. Po ostatnim koncercie wokalistki na Święcie Saskiej Kępy można liczyć, że Aga Zaryan powróciła do jazzowych standardów.

[i]Vocal Summit 2010, Sala Kongresowa, PKiN, pl. Defilad 1, bilety: 50 – 300 zł, rezerwacje: [link=http://www.adamiakjazz.pl]www.adamiakjazz.pl[/link], tel. 22 890 90 90, wtorek (19.10), godz. 19.[/i]

Jazz at the Philharmonic dało możliwość spotkania na jednej scenie m.in. Elli Fitzgerald, Billie Holiday, Colemana Hawkinsa, Charliego Parkera i Oscara Petersona.

W Polsce takie wydarzenia są rzadkością. Pamiętny był szczyt amerykańskich i polskich trębaczy pod koniec lat 90. na Jazz Jamboree, przyjeżdżali też mistrzowie gitary, ale amerykańsko-polsko-afrykańskiego szczytu wokalnego jeszcze nie mieliśmy.

Pozostało 83% artykułu
Kultura
Arcydzieła z muzeum w Kijowie po raz pierwszy w Polsce
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Seriale roku, rok seriali
Kultura
Laury dla laureatek Nobla
Kultura
Nie żyje Stanisław Tym, świat bez niego będzie smutniejszy
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Kultura
Żegnają Stanisława Tyma. "Najlepszy prezes naszego klubu"