Reklama

Kiepskie światła samochodów

Zaledwie kilka procent samochodów ma prawidłowo ustawione światła – wynika z badań Instytutu Transportu Samochodowego. Zwłaszcza o tej porze roku to może wpływać na pogorszenie bezpieczeństwa na drogach.

Publikacja: 11.12.2013 18:54

Kiepskie światła samochodów

Foto: Fotorzepa, Krzysztof Skłodkowski Krzysztof Skłodkowski

Na drogach, w nocy dochodzi do kilkakrotnie większej liczby wypadków w przeliczeniu na jeden pojazd w ruchu niż za dnia, w dodatku są one znacznie poważniejsze w skutkach. Dlatego tak ważne są dobrze ustawione światła, zwłaszcza jesienią i zimą, kiedy wcześniej się ściemnia. Tymczasem stan oświetlenia aut jest alarmujący – wynika ze specjalistycznych badań ekspertów.

Wyrywkowe badania reflektorów samochodów osobowych znajdujących się w ruchu przeprowadził w Warszawie, w połowie listopada Instytut Transportu Samochodowego. Wykonano je za pomocą nowatorskiego komputerowego urządzenia diagnostycznego „Analizator świateł", które oprócz precyzyjnego pomiaru ustawienia świateł umożliwia także pomiar, analizę i ocenę całej wiązki świetlnej wysyłanej przez reflektor.

Wyniki badania są alarmujące: przeważająca większość badanych samochodów miała źle ustawione światła. Oświetlały drogę zbyt krótko, albo były ustawione tak, że oślepiały innych kierowców.

- Dokładnie ustawionych było zaledwie 8 proc. lamp w przebadanych pojazdach, a tylko w jednym procencie były prawidłowo ustawione oba światła – mówi Mikołaj Krupiński, rzecznik ITS, przytaczając wyniki badań.

W dodatku ponad 10 proc. przebadanych świateł miała na tyle złą jakość, że nie powinny być w ogóle używane.

Reklama
Reklama

Samochód z dobrze ustawionymi światłami oświetla drogę na odległość od ok. 20 m, choć w praktyce może być ona większa - nowoczesne, dobrze wykonane światła mijania potrafią oświetlić drogę na  ponad 150 metrów. Ale pod warunkiem precyzyjnego ustawienia i odpowiedniego poziomowania przy zmianie obciążenia pojazdu.

Ze statystyk Komendy Głównej Policji wynika, że w ubiegłym roku w całym kraju doszło do 36,5 tys. wypadków, czyli o ponad 3,5 tys. mniej (spadek o blisko 10 proc.) niż w 2011 r. Ofiar śmiertelnych było 3,5 tys. osób, czyli o 15 proc. mniej niż w tym samym okresie rok wcześniej.

Najbardziej „wypadkowym" dniem był piątek, a najwięcej ofiar śmiertelnych powodowały kraksy w godzinach od 19-20.

Policjanci uważają, że poprawa to efekt większej ilości kontroli (w zeszłym roku było ich ponad 6 mln), lepsze drogi i fotoradary, które wpływają na wyobraźnię kierowców i ostrożniejszą jazdę.

Na drogach, w nocy dochodzi do kilkakrotnie większej liczby wypadków w przeliczeniu na jeden pojazd w ruchu niż za dnia, w dodatku są one znacznie poważniejsze w skutkach. Dlatego tak ważne są dobrze ustawione światła, zwłaszcza jesienią i zimą, kiedy wcześniej się ściemnia. Tymczasem stan oświetlenia aut jest alarmujący – wynika ze specjalistycznych badań ekspertów.

Wyrywkowe badania reflektorów samochodów osobowych znajdujących się w ruchu przeprowadził w Warszawie, w połowie listopada Instytut Transportu Samochodowego. Wykonano je za pomocą nowatorskiego komputerowego urządzenia diagnostycznego „Analizator świateł", które oprócz precyzyjnego pomiaru ustawienia świateł umożliwia także pomiar, analizę i ocenę całej wiązki świetlnej wysyłanej przez reflektor.

Reklama
Policja
Nietykalna sierżant „Doris”. Drugie życie tajnej policjantki
Kraj
Co drugi sprzedawca sprzedałby alkohol nieletnim. Ratusz nie ma pieniędzy na kontrole
Kraj
Zuzanna Dąbrowska: Hołowni pożegnanie z fotelem
warszawa
Utrudnienia na stołecznej linii średnicowej. Wspólne honorowanie biletów KM i ZTM
Kraj
Polska będzie miała nowy rodzaj wojsk. Władysław Kosiniak-Kamysz: Na ich czele stanie płk lek. Mariusz Kiszka
Reklama
Reklama