Zbigniew Ćwiąkalski
Panie Marszałku, Wysoki Sejmie!
Stosownie do regulacji prawnych Prokurator Generalny, osobiście lub przez upoważnionych Zastępców Prokuratora Generalnego podejmuje niżej wymienione czynności. Na podstawie artykułu 19 ustawy o policji wyraża zgodę na zarządzenie kontroli operacyjnej przez Komendanta Głównego Policji w trybie nie cierpiącym zwłoki. Wyraża zgodę na wystąpienie Komendanta Głównego Policji do sądu o zawieszenie obowiązku powiadomienia podmiotu, co do którego sąd zarządził udostępnienie informacji stanowiących tajemnicę bankową. Na podstawie artykułu 27, 29 i 30 ustawy o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu wyraża zgodę na wystąpienie przez szefa ABW do sądu z wnioskiem o zarządzenie kontroli operacyjnej. Wyraża zgodę na zarządzenie kontroli operacyjnej przez szefa ABW w trybie nie cierpiącym zwłoki. Wyraża zgodę na zarządzenie przez szefa ABW zakupu kontrolowanego a także kontrolowanego przyjęcia bądź wyręczenia korzyści majątkowej. Na podstawie artykułu 17 i 19 ustawy o Centralnym Biurze Korupcyjnym wyraża zgodę w przedmiocie kontroli operacyjnej analogicznie jak w odniesieniu do wniosków szefa ABW. Wyraża zgodę na zarządzenie przez szefa CBA zakupu kontrolowanego, kontrolowanego przyjęcia bądź wyręczenia korzyści majątkowej, analogicznie do zarządzeń szefa ABW z tym, że zarządzenia szefa CBA mogą dotyczyć także składania propozycji stosownie do artykułu 19 ustęp 3 ustawy o CBA. Na podstawie artykułu 9e ustawy o Straży Granicznej wyraża zgodę na wystąpienie przez Komendanta Głównego Straży Granicznej z wnioskiem do sądu o zarządzenie kontroli operacyjnej. Analogicznie do wniosków Komendanta Głównego Policji, także w trybie nie cierpiącym zwłoki. Na podstawie artykułu 36c ustawy o kontroli skarbowej wyraża zgodę na wystąpienie przez Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej z wnioskiem do sądu o zarządzenie kontroli operacyjnej, analogicznie do wniosku Komendanta Głównego Policji oraz wyraża zgodę na zarządzenie takiej kontroli w trybie nie cierpiącym zwłoki. Wyraża zgodę na wystąpienie szefa ABW, szefa CBA z wnioskiem do Generalnego Inspektora Informacji Finansowej o przekazanie informacji o transakcjach które przekraczają 15 tys. Euro na podstawie artykułu 33 ustęp 1a ustawy z dnia 16 listopada 2000 r. o przeciwdziałaniu wprowadzaniu do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł oraz o przeciwdziałaniu finansowaniu terroryzmu. Wreszcie zajmuje stanowisko odnośnie kontroli operacyjnej wnioskowanej przez szefów służb wywiadu i kontrwywiadu wojskowego oraz Komendanta Głównego żandarmerii Wojskowej z tym że w tym zakresie ustawowymi obowiązkami Prokuratora generalnego obarczony jest Naczelny Prokurator Wojskowy. Zaznaczyć wymaga, że niektóre z wymienionych kompetencji realizują również prokuratorzy okręgowi, którzy rozpoznają wnioski Komendantów Wojewódzkich Policji dotyczące kontroli operacyjnej oraz wszystkie wnioski policyjne w tym Komendanta Głównego Policji dotyczące zakupów kontrolowanych. Zważywszy na przedmiot informacji wypada zauważyć, iż czynności nazywane potocznie jako prowokacje w świetle przepisów wymienionych w ustawie to czynności operacyjno rozpoznawcze. Ustawy te określają kompetencje wymienionych w nich organów uprawnionych do podejmowania czynności operacyjno rozpoznawczych w sposób jednolity ustalają również zasady oraz organizacje działań operacyjnych do których zalicza się również ochronę informacji dotyczących wnioskowania, zarządzania i stosowania kontroli operacyjnej, a także zakupu kontrolowanego w tym kontrolowanego przyjęcia bądź wyręczenia korzyści majątkowej. Na przykład artykuł 20d ustawy o policji. Informacje w tym zakresie są niejawne przewiduje to ustawa o ochronie informacji niejawnych przewidując odpowiednie klasyfikowanie tych informacji i oznaczanie ich właściwymi klauzulami. Ściśle tajne, tajne lub poufne. Odpowiednio do rodzajów informacji niejawnych zwartych w załączniku do tej ustawy. Zmiany klauzuli niejawności i ich zniesienia może dokonać jedynie podmiot, który wytworzył informacje niejawną – oznacza to że w odniesieniu do informacji dotyczących czynności operacyjno rozpoznawczych, zmiany takiej mógłby w określonych warunkach dokonać ewentualnie jedynie wnioskodawca kontroli operacyjnej. Jako wytwarzający informacje i uprawniony nadto do jej udostępnienia – Komendant Główny lub Wojewódzki Policji, szef ABW, szef CBA itd. Oraz w niektórych przypadkach Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji w trybie określonym w artykule 9 ustawy z dnia 21 czerwca 1996 roku o niektórych uprawnieniach pracowników urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw wewnętrznych oraz funkcjonariuszy i pracowników urzędów nadzorowanych przez tego Ministra. Wypada zauważyć że Minister sprawiedliwości – Prokurator Generalny jeśli chodzi o zarządzanie kontroli operacyjne oraz innych czynności operacyjno rozpoznawczych…
Na sali gwar, głosy niezadowolenia
Bronisław Komorowski