Po co Bumar zmienia logo

Bumar, którego spółki mają zaległości m.in. wobec ZUS, wynajął agencję, by zrobiła mu wizerunkowy lifting

Publikacja: 30.12.2010 01:58

Stary znak firmy

Stary znak firmy

Foto: Archiwum

Grupa kapitałowa Bumar to największa państwowa grupa zbrojeniowa. Należy do Skarbu Państwa i Agencji Rozwoju Przemysłu. Ma 24 spółki, które produkują m.in. rakiety, amunicję, wozy bojowe.

Zatrudnia w sumie 12 tys. osób. Czeka ją restrukturyzacja i musi szukać oszczędności. – Pracę może stracić 2,5 tys. osób – pisał we wrześniu „Dziennik Gazeta Prawna”. Tymczasem zarząd grupy postanowił odświeżyć jej logo. Dziś to czerwone gąsienice czołgu z czarnym napisem na dole. Zmiany? Właściwie niezauważalne.

Liftingu dokonała wynajęta agencja reklamowa. Ile kosztowała jej praca? – Zapisy umowy są objęte tajemnicą handlową – ucina pytania Monika Koniecko, rzeczniczka grupy Bumar. Nie ujawnia też, jaka firma zrobiła nowe logo.

Tłumaczy, że głównym powodem odświeżenia znaku jest fakt, że Bumar przechodzi restrukturyzację i „właściwe było poddanie też liftingowi znaku”. Poza tym rzeczniczka zaznacza, że w Polsce działają firmy, które choć nie należą do grupy kapitałowej Bumar, posługują się niemal takim samym znakiem jak stare logo grupy.

Jak sprawdziła „Rz”, tak jest np. z Fabryką Maszyn Bumar z Koszalina, spółką akcyjną produkującą podnośniki do ciężarówek.

Bumar zapewnia, że zmiana będzie wprowadzana sukcesywnie i bezkosztowo, a – jak podkreśla Koniecko – sytuacja finansowa firmy „jest stabilna”. – Prognozowane jest zamknięcie 2010 roku zyskiem – zaznacza rzeczniczka.

O kondycję finansową Bumaru i zmianę logo pytał niedawno ministra skarbu Aleksandra Grada poseł SLD Sławomir Kopyciński. „Rz” dotarła do odpowiedzi szefa resortu. Wynika z niej, że grupa kapitałowa Bumar chce zamknąć rok z zyskiem 65 mln zł, ale osiem jej spółek ma ogromne zobowiązania, m.in. wobec ZUS, PFRON, z tytułu podatku VAT. W sumie prawie 78 mln zł (dane na koniec listopada). Najwięcej zaległości mają zakłady Bumar-Łabędy w Gliwicach.

Poseł Kopyciński zapytał ministra, dlaczego będący w trudnej sytuacji Bumar wydaje pieniądze na zmianę logo.

„W sierpniu została podjęta decyzja o odświeżeniu logo i usunięciu elementów obecnie niestosowanych w nowoczesnej grafice reklamowej” – odpisał Aleksander Grad. Z jego odpowiedzi wynika, że m.in. na wykonanie nowych materiałów promocyjnych (bez stworzenia nowego logo) zarząd w tym roku zarezerwował 57 tys. zł.

W rozmowie z „Rz” poseł Kopyciński się zastanawia: – Czy w sytuacji, w jakiej znajduje się Bumar, osoby zarządzające spółką nie powinny zająć się raczej poszukiwaniem nowych kontrahentów, a nie zmianą symboliki graficznej spółki. Chciałbym być pewien, że to czemuś dobremu służy.

[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

[mail=i.kacprzak@rp.pl]i.kacprzak@rp.pl[/mail][/i]

Grupa kapitałowa Bumar to największa państwowa grupa zbrojeniowa. Należy do Skarbu Państwa i Agencji Rozwoju Przemysłu. Ma 24 spółki, które produkują m.in. rakiety, amunicję, wozy bojowe.

Zatrudnia w sumie 12 tys. osób. Czeka ją restrukturyzacja i musi szukać oszczędności. – Pracę może stracić 2,5 tys. osób – pisał we wrześniu „Dziennik Gazeta Prawna”. Tymczasem zarząd grupy postanowił odświeżyć jej logo. Dziś to czerwone gąsienice czołgu z czarnym napisem na dole. Zmiany? Właściwie niezauważalne.

Pozostało 80% artykułu
Kraj
Podcast Pałac Prezydencki: "Prezydenta wybierze internet". Rozmowa z szefem sztabu Mentzena
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kraj
Gala Nagrody „Rzeczpospolitej” im. J. Giedroycia w Pałacu Rzeczpospolitej
Kraj
Strategie ochrony rynku w obliczu globalnych wydarzeń – zapraszamy na webinar!
Kraj
Podcast „Pałac Prezydencki”: Co zdefiniuje kampanię prezydencką? Nie tylko bezpieczeństwo
Materiał Promocyjny
Świąteczne prezenty, które doceniają pracowników – i które pracownicy docenią
Kraj
Sondaż „Rzeczpospolitej”: Na wojsko trzeba wydawać więcej