Mniej młodych przed telewizorami

Główne stacje masowo tracą widzów najbardziej atrakcyjnych dla reklamodawców. Nie mają ani pieniędzy, ani pomysłu, by temu przeciwdziałać

Publikacja: 06.06.2012 02:26

Przesiadywanie przed telewizorem może znacząco skrócić nasze życie

Przesiadywanie przed telewizorem może znacząco skrócić nasze życie

Foto: Fotorzepa, Sławomir Mielnik

Największe stacje nie zdołały wiosennymi ramówkami zatrzymać przy sobie widzów. Ich sztandarowe programy rozrywkowe śledziło na ekranie o kilkaset tysięcy osób mniej niż przed rokiem. TVP, Polsat i TVN wpadły w błędne koło: w kryzysie nie chcą ryzykować dużych inwestycji w nowe programy, a te stare, ciągnięte latami, coraz mniej ludzi chce oglądać.

Serial „Ranczo" w TVP z tzw. grupy komercyjnej (między 16. a 49. rokiem życia) oglądało średnio o 1,1 mln widzów mniej niż przed rokiem, co oznacza spadek o 49 proc. Drugi pod względem odsetka utraconych widzów jest w telewizji publicznej Tomasz Lis ze swoim publicystycznym show (46 proc. spadku), a trzeci – serial „Ojciec Mateusz" (44 proc. spadku).

W Polsacie bronią się „Must be the music" i „Pierwsza miłość", ale tracą pozostałe hity (najwięcej – 40 proc. – „Szpilki na Giewoncie").

W TVN jedynie Kuba Wojewódzki i Magda Gessler przyciągali więcej widzów z grupy komercyjnej niż przed rokiem. Pozostałym największym show ubywało widzów. Najwięcej – zakończonemu właśnie „X-Factor" (33 proc.), traci też „You can dance – po prostu tańcz!" (21 proc.).

Wolą Internet

Powodów takiego stanu rzeczy jest wiele. Przede wszystkim coraz więcej  gospodarstw domowych ma dostęp do płatnej telewizji, a także do naziemnej telewizji cyfrowej (obecnie 12 proc.). Oznacza to, że kolejni widzowie mają większy wybór kanałów, co prowadzi do rozdrobnienia widowni. Główne stacje muszą się więc dzielić pieniędzmi – i zainteresowaniem telewidzów – z całą masą mniejszych kanałów.

Do tego dochodzi to, że młodzi coraz częściej zamiast telewizji wybierają Internet. Tam szukają nowych treści, także tych, które do niedawna zapewniała im telewizja. Zrozumieli to już właściciele TVN i Polsatu, którzy intensywnie promują swoje programy w Internecie. Na komputerze można zatem obejrzeć kulisy show czy nowe odcinki ulubionego serialu zaraz po jego premierowej emisji w telewizji.

– Większość propozycji telewizyjnych straciła już swój początkowy efekt świeżości. Młodzi szukają więc nowości w sieci, gdzie mają dostęp nie tylko do polskich treści. Stacje oszczędzają, więc boją się ryzykować i inwestować w niesprawdzone programy, co odbija się także na jakości tych starych – mówi dr Tomasz Płonkowski, medioznawca z UW.

Zastrzega jednak, że na spadek oglądalności może mieć też wpływ... pogoda. – W tym roku wiosna była wyjątkowo ciepła, większość ludzi spędzała czas poza domem – tłumaczy.

Reklamodawcy tego nie lubią

Najbardziej właścicieli stacji powinno martwić to, że w tzw. komercyjnej grupie widzów popularność tracą programy i seriale, które z założenia miały ich do danej stacji przyciągać. Tylko w pierwszych pięciu miesiącach roku łączny udział czterech głównych anten w oglądalności tej grupy spadł o 8 proc. w stosunku do tego samego okresu 2011 r. W tym czasie jedynie Polsat odnotował niewielki 1-proc. wzrost, podczas gdy pozostałe anteny, z TVP1 na czele, traciły.

Dla głównych stacji to zatrważające dane, ponieważ dotyczą widowni najbardziej istotnej z punktu widzenia reklamodawców. Zwłaszcza że na rynku reklamy wciąż trwa spowolnienie. – Defensywie głównych stacji towarzyszy stały wzrost rynku stacji sprofilowanych. Tylko w I kwartale przychody reklamowe czterech największych telewizji spadły o 7 proc., podczas gdy kanały tematyczne zyskały 12 proc. – mówi „Rz" Joanna Nowakowska z Atmedia, biura reklamy mediów tematycznych.

Przedstawiciele telewizji publicznej od dawna podkreślają, że nie kierują swojej oferty wyłącznie do ulubionej przez reklamodawców grupy. Seriale TVP, jak choćby „Ranczo", największą popularnością cieszą się w grupie telewidzów powyżej 60. roku życia. – TVP z uwagi na swoje zadania ustawowe, pracując nad rozwojem programu i kolejnymi ramówkami, myśli w kategoriach wszystkich widzów oraz grup węższych docelowych, oferując programy dla dzieci i młodzieży, osób niepełnosprawnych, mniejszości religijnych i etnicznych, rolników i osób starszych – podkreśla Joanna Stempień-Rogalińska, rzecznik Telewizji Polskiej.

TVN i Polsat nie chciały we wtorek odnieść się do tych danych.

Kraj
Podcast Pałac Prezydencki: "Prezydenta wybierze internet". Rozmowa z szefem sztabu Mentzena
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kraj
Gala Nagrody „Rzeczpospolitej” im. J. Giedroycia w Pałacu Rzeczpospolitej
Kraj
Strategie ochrony rynku w obliczu globalnych wydarzeń – zapraszamy na webinar!
Kraj
Podcast „Pałac Prezydencki”: Co zdefiniuje kampanię prezydencką? Nie tylko bezpieczeństwo
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Kraj
Sondaż „Rzeczpospolitej”: Na wojsko trzeba wydawać więcej