Wszystko zaczęło się w Polsce, kiedy przyszły papież zainteresował się problematyką małżeństwa i rodziny. Lubił otaczać się młodymi małżeństwami, przyjaźnił się z wieloma rodzinami, wspólnie spędzali wakacje. „Wujek" Karol chciał, aby jego twórczość jak najpełniej odzwierciedlała doświadczenia tych, którzy są mężem i żoną na co dzień. Oni zaś odnajdywali później w jego publikacjach samych siebie oraz niezwykle świeże, jak na myśl chrześcijańską, spojrzenie na ludzką płciowość, małżeństwo i rodzinę.
„Miłość i odpowiedzialność" to filozoficzna rozprawa, która ukazuje seksualność w perspektywie personalistycznej. W miłości małżeńskiej fascynuje ks. Wojtyłę spotkanie osób – jedność dwojga. Autor ukazuje seksualność jako coś dobrego. Podkreśla więziotwórcze znaczenie ludzkiej erotyki, co było na owe czasy tezą bardzo śmiałą, gdyż w oficjalnym nauczaniu Kościoła współżycie małżeńskie miało wówczas jeden cel: poczęcie potomstwa.
Nowa epoka
Językiem literackim przedstawił swoją myśl Karol Wojtyła w dramacie „Przed sklepem jubilera". Bohaterowie tej „medytacji o sakramencie małżeństwa" poszukiwali jak największej miłości i odkrywali, że aby ludzka miłość była pełna, trzeba ją „zaczepić" o Miłość absolutną. To z tej sztuki pochodzi przenikliwa myśl o istocie rela-
cji małżeńskiej, chętnie obecnie umieszczana przez narzeczonych na zaproszeniach ślubnych: „Dotąd dwoje, lecz jeszcze nie jedno; odtąd jedno, chociaż nadal dwoje".
Swoje doświadczenie w dziedzinie ludzkiej miłości kard. Wojtyła przeniósł na urząd Piotrowy. Otworzył nową epokę w dziejach duchowości chrześcijańskiej, uznając za podmiot duchowości nie tylko jednostkę, lecz także parę małżeńską. Jeszcze jako kardynał pisał, że duchowość taka „nie istnieje w formie gotowej, tak jak duchowość różnych zakonów, ale musi być stale wypracowywana". Jako papież zaczął ją rozwijać. Dokonał też w 2001 roku pierwszej w dziejach Kościoła wspólnej beatyfikacji pary małżeńskiej.