Pasażer i nadzwyczajne okoliczności

Dr hab. Anna Konert, ekspert prawa lotniczego, Uczelnia Łazarskiego

Publikacja: 20.01.2020 19:14

Pasażer i nadzwyczajne okoliczności

Foto: materiały prasowe

Urząd Lotnictwa Cywilnego rejestruje tysiące skarg od pasażerów linii lotniczych, którym odmówiono wypłaty odszkodowania. Czego one dotyczą?

Głównie lotów opóźnionych, odwołanych albo niewpuszczenia pasażera na pokład w razie overbookingu. Tych ostatnich jest najmniej. W sprawach prowadzonych przez Urząd Lotnictwa Cywilnego czy w postępowaniach sądowych przewoźnik musi wykazać, że odwołanie lub opóźnienie lotu było spowodowane przez tzw. nadzwyczajne okoliczności. Wówczas będzie zwolniony z obowiązku wypłaty odszkodowania. Nadzwyczajne okoliczności nie mają jednak swojej definicji prawnej. W rozporządzeniu zostały podane ich przykłady, które były później kwestionowane przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Jego wyroków nikt już nie podważy.

A zatem warto się starać o odszkodowania?

Tak, bo zdecydowana większość spraw jest rozstrzygana na korzyść pasażerów, np. gdy lot został odwołany z powodu zwykłej usterki technicznej. Jeśli załoga samolotu nie dojechała na czas z powodu korków i lot się opóźnił, sądy także przyznawały rację klientom linii lotniczych.

Czytaj też: Pasażerowie linii lotniczych poczekają na ochronę rzecznika

A jeśli nasz lot był bardzo opóźniony z powodu mgły?

Złe warunki meteorologiczne uznaje się za nadzwyczajne okoliczności. By uwolnić się od odpowiedzialności, przewoźnik będzie musiał wykazać, że większość lotów na danym lotnisku tego dnia była odwołana z powodu niekorzystnej pogody.

Jakie sprawy o odszkodowania są najbardziej problematyczne dla urzędu czy sądów?

Wspomniane przypadki nadzwyczajnych okoliczności oraz tzw. dalsze odszkodowanie. Gdy przewoźnik nie wykaże istnienia tych okoliczności, będzie musiał wypłacić pasażerowi 250, 300 lub 600 euro (w zależności od długości trasy). Dalsze odszkodowanie natomiast oznacza zwrot kosztów, które poniósł pasażer na skutek opóźnienia lub odwołania lotu. Ponadto nie jest jasne, czy pasażer może sam wybrać hotel i liczyć na zwrot kosztów, czy musi zaakceptować hotel oferowany przez przewoźnika.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów