Reklama
Rozwiń
Reklama

Firma nie musi wiedzieć wszystkiego o swoim kliencie

Firma, która zbiera dane osobowe klientów, musi ich informować o celu, w jakim je gromadzi. Przekonała się o tym sieć sklepów Żabka

Aktualizacja: 24.08.2007 12:26 Publikacja: 24.08.2007 01:01

Sieć ta ma placówki na terenie całego kraju. W 1800 punktach można w tzw. zielonym okienku tanio opłacić niektóre rachunki (z reguły za 99 groszy za fakturę) i doładować telefon komórkowy.

Po wypełnieniu formularza zgłoszeniowego zainteresowany dostaje kartę identyfikacji klienta. Trzeba jednak podać nie tylko imię, nazwisko i adres, ale również numer PESEL, NIP, e-mail, numer telefonu.

Zbieranie aż tylu danych osobowych przez Żabkę Polska SA zaniepokoiło niektórych klientów. Michał Serzycki, generalny inspektor ochrony danych osobowych (GIODO), zażądał od firmy, aby wyjaśniła, czemu ma to służyć. GIODO poprosił prezesa spółki o wyjaśnienia, czy Żabka zamierza wykorzystywać te informacje np. w celach marketingowych. Dane muszą być nie tylko merytorycznie poprawne, ale i adekwatne do celów, w jakich się je przetwarza.

- Oznacza to, że swoim rodzajem i treścią nie powinny wykraczać poza potrzeby ich przetwarzania -podkreśla Michał Serzycki.

Ponieważ wykonanie usługi uzależnione jest od zgody na przetwarzanie danych dokonującego płatności, spółka powinna poinformować klienta, jakie są jego uprawnienia w tym względzie.

Reklama
Reklama

Tymczasem w formularzu zgłoszeniowym brakowało takich informacji. A przecież art. 24 ust. 1 pkt 3 - 4 ustawy o ochronie danych osobowych (DzU z 2002 r. nr 101, poz. 926 ze zm.) wymaga, aby zawiadamiać osobę o prawie dostępu do treści swoich danych oraz do ich poprawiania, dobrowolności podania danych i podstawie prawnej.

Żabka obiecała, że poprawi formularz zgłoszeniowy i w nowym wzorze będzie informować klientów o ich prawach. Przyznała też, że numer NIP, telefon kontaktowy i e-mail gromadzone są dodatkowo, nieobowiązkowo. O NIP prosi się zresztą tylko prowadzących działalność gospodarczą.

Przetwarzanie aż tylu danych (za zgodą zainteresowanych) jest więc, zdaniem Żabki, w pełni legalne i zgodne z art. 23 ust. 1 i 3 ustawy.

Sieć ta ma placówki na terenie całego kraju. W 1800 punktach można w tzw. zielonym okienku tanio opłacić niektóre rachunki (z reguły za 99 groszy za fakturę) i doładować telefon komórkowy.

Po wypełnieniu formularza zgłoszeniowego zainteresowany dostaje kartę identyfikacji klienta. Trzeba jednak podać nie tylko imię, nazwisko i adres, ale również numer PESEL, NIP, e-mail, numer telefonu.

Reklama
Nieruchomości
Budowa domów i mieszkań na nowych zasadach. Co się zmieni w 2026 roku?
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Sądy i trybunały
RPO nie zostawia suchej nitki na projekcie resortu Waldemara Żurka
Prawo dla Ciebie
Sąd: wlewy z witaminy C i kurkuminy to nie jest żadne leczenie
Nieruchomości
Mieszkańcy zapłacą od kilograma śmieci. Jest nowy projekt rządu
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Dane osobowe
Sąd: szpital zapłaci słoną karę za kamery ukryte w zegarach
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama