Reklama

Firma nie musi wiedzieć wszystkiego o swoim kliencie

Firma, która zbiera dane osobowe klientów, musi ich informować o celu, w jakim je gromadzi. Przekonała się o tym sieć sklepów Żabka

Aktualizacja: 24.08.2007 12:26 Publikacja: 24.08.2007 01:01

Sieć ta ma placówki na terenie całego kraju. W 1800 punktach można w tzw. zielonym okienku tanio opłacić niektóre rachunki (z reguły za 99 groszy za fakturę) i doładować telefon komórkowy.

Po wypełnieniu formularza zgłoszeniowego zainteresowany dostaje kartę identyfikacji klienta. Trzeba jednak podać nie tylko imię, nazwisko i adres, ale również numer PESEL, NIP, e-mail, numer telefonu.

Zbieranie aż tylu danych osobowych przez Żabkę Polska SA zaniepokoiło niektórych klientów. Michał Serzycki, generalny inspektor ochrony danych osobowych (GIODO), zażądał od firmy, aby wyjaśniła, czemu ma to służyć. GIODO poprosił prezesa spółki o wyjaśnienia, czy Żabka zamierza wykorzystywać te informacje np. w celach marketingowych. Dane muszą być nie tylko merytorycznie poprawne, ale i adekwatne do celów, w jakich się je przetwarza.

- Oznacza to, że swoim rodzajem i treścią nie powinny wykraczać poza potrzeby ich przetwarzania -podkreśla Michał Serzycki.

Ponieważ wykonanie usługi uzależnione jest od zgody na przetwarzanie danych dokonującego płatności, spółka powinna poinformować klienta, jakie są jego uprawnienia w tym względzie.

Reklama
Reklama

Tymczasem w formularzu zgłoszeniowym brakowało takich informacji. A przecież art. 24 ust. 1 pkt 3 - 4 ustawy o ochronie danych osobowych (DzU z 2002 r. nr 101, poz. 926 ze zm.) wymaga, aby zawiadamiać osobę o prawie dostępu do treści swoich danych oraz do ich poprawiania, dobrowolności podania danych i podstawie prawnej.

Żabka obiecała, że poprawi formularz zgłoszeniowy i w nowym wzorze będzie informować klientów o ich prawach. Przyznała też, że numer NIP, telefon kontaktowy i e-mail gromadzone są dodatkowo, nieobowiązkowo. O NIP prosi się zresztą tylko prowadzących działalność gospodarczą.

Przetwarzanie aż tylu danych (za zgodą zainteresowanych) jest więc, zdaniem Żabki, w pełni legalne i zgodne z art. 23 ust. 1 i 3 ustawy.

Sieć ta ma placówki na terenie całego kraju. W 1800 punktach można w tzw. zielonym okienku tanio opłacić niektóre rachunki (z reguły za 99 groszy za fakturę) i doładować telefon komórkowy.

Po wypełnieniu formularza zgłoszeniowego zainteresowany dostaje kartę identyfikacji klienta. Trzeba jednak podać nie tylko imię, nazwisko i adres, ale również numer PESEL, NIP, e-mail, numer telefonu.

Reklama
Sądy i trybunały
Sędziowie TK inwigilowani? Święczkowski i Pawłowicz składają zawiadomienie
Sądy i trybunały
Czy Waldemar Żurek może „czyścić” sądy wbrew sędziom? Prawnicy podzieleni
Praca, Emerytury i renty
Wiadomo, o ile mogą wzrosnąć emerytury w 2026 roku. Rząd przyjął rozporządzenie
Praca, Emerytury i renty
Wcześniejsze wypłaty i podwójne świadczenia. 800 plus w sierpniu
Prawo w Polsce
Czym teraz zajmie się Andrzej Duda? Nie wróci na Uniwersytet Jagielloński
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama