Reklama
Rozwiń
Reklama

Dobre praktyki nie tylko na papierze

Kodeksy etyczne i dobrych praktyk oraz standardy zawodowe przestaną być chwytem marketingowym. Gdy firma ich nie stosuje, choć je przyjęła, naraża się na kary finansowe.

Publikacja: 04.12.2007 10:10

Tak wynika z ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym (DzU z 2007 r. nr 171, poz. 1206). Zacznie ona obowiązywać 21 grudnia i była jednym z tematów konferencji „Dobre praktyki na rynku finansowym” zorganizowanej przez Polską Konfederację Pracodawców Prywatnych Lewiatan.

Gdy firma przyjęła kodeks dobrych praktyk zgodny z ogólnie obowiązującymi przepisami, ale go nie stosuje, chociaż w reklamach twierdzi coś przeciwnego, to jest to nieuczciwa praktyka.

– Dotychczas nic nie groziło firmom, które lekceważyły przyjęte kodeksy dobrych praktyk. Teraz będzie można to od niech wyegzekwować – mówi Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

– Wiele spółek giełdowych ma problemy z wypełnieniem swoich zobowiązań w tej mierze – mówi Małgorzata Krzysztoszek z Lewiatana.

Nieuczciwą praktyką zawsze będzie np. podanie przez firmę, że zobowiązała się do przestrzegania kodeksu dobrych praktyk, jeśli jest to niezgodne z prawdą. Tak samo gdyby firma bezpodstawnie oznajmiła, że kodeks taki zatwierdził jakiś organ publiczny (np. prezes UOKiK).

Reklama
Reklama

Jeśli jednak przedsiębiorca zdecyduje się kodeks dobrych praktyk rzeczywiście wdrożyć, to najpierw powinien sprawdzić, czy jest on zgodny z prawem. Stosowanie niezgodnych z przepisami standardów itp. może zostać uznane za nieuczciwą praktykę rynkową, gdy jest sprzeczne z dobrymi obyczajami, a ponadto wpływa na zachowanie przeciętnego konsumenta, w efekcie dla niego niekorzystne. Za naruszenie tych zasad prezes UOKiK może nałożyć karę pieniężną (nawet do 10 proc. przychodu). Firmy powinny się też liczyć z indywidualnymi poz-wami klientów.

Przeciwnikiem karania jest m.in. Józef Wancer, prezes Banku Przemysłowo-Handlowego. Sugeruje on, aby kontrolowanie sektora finansowego powierzyć rynkowi. Grażyna Rokicka, prezes Stowarzyszenia Konsumentów Polskich, uważa, że w wielu branżach nie ma zainteresowania kodeksami dobrych praktyk albo są sztuką dla sztuki.

– Klienci nie są też tym specjalnie zainteresowani. Dla nich ważne są cena i prezentacja ofert. Być może wejście w życie ustawy coś tu zmieni – zaznacza Rokicka.

Prawo w Polsce
Zmowa przetargowa Budimexu. Wyrok może utrudnić walkę o kolejne kontrakty
Prawo karne
Zapadł wyrok w sprawie afery SKOK Wołomin. 14 lat więzienia za wypranie blisko 350 mln zł
Praca, Emerytury i renty
Planujesz przejść na emeryturę w 2026 roku? Ekspert ZUS wskazuje dwa najlepsze terminy
Ubezpieczenia i odszkodowania
Sąd Najwyższy: to, że kierowca zapłaci za wypadek, nie zwalnia ubezpieczyciela
Prawo karne
Radosław Baszuk: Jesteśmy przyzwyczajeni do szybkich aresztowań, ale to nie przypadek Ziobry
Materiał Promocyjny
W kierunku zrównoważonej przyszłości – konkretne działania
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama