Reklama

Dobre praktyki nie tylko na papierze

Kodeksy etyczne i dobrych praktyk oraz standardy zawodowe przestaną być chwytem marketingowym. Gdy firma ich nie stosuje, choć je przyjęła, naraża się na kary finansowe.

Publikacja: 04.12.2007 10:10

Tak wynika z ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym (DzU z 2007 r. nr 171, poz. 1206). Zacznie ona obowiązywać 21 grudnia i była jednym z tematów konferencji „Dobre praktyki na rynku finansowym” zorganizowanej przez Polską Konfederację Pracodawców Prywatnych Lewiatan.

Gdy firma przyjęła kodeks dobrych praktyk zgodny z ogólnie obowiązującymi przepisami, ale go nie stosuje, chociaż w reklamach twierdzi coś przeciwnego, to jest to nieuczciwa praktyka.

– Dotychczas nic nie groziło firmom, które lekceważyły przyjęte kodeksy dobrych praktyk. Teraz będzie można to od niech wyegzekwować – mówi Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

– Wiele spółek giełdowych ma problemy z wypełnieniem swoich zobowiązań w tej mierze – mówi Małgorzata Krzysztoszek z Lewiatana.

Nieuczciwą praktyką zawsze będzie np. podanie przez firmę, że zobowiązała się do przestrzegania kodeksu dobrych praktyk, jeśli jest to niezgodne z prawdą. Tak samo gdyby firma bezpodstawnie oznajmiła, że kodeks taki zatwierdził jakiś organ publiczny (np. prezes UOKiK).

Reklama
Reklama

Jeśli jednak przedsiębiorca zdecyduje się kodeks dobrych praktyk rzeczywiście wdrożyć, to najpierw powinien sprawdzić, czy jest on zgodny z prawem. Stosowanie niezgodnych z przepisami standardów itp. może zostać uznane za nieuczciwą praktykę rynkową, gdy jest sprzeczne z dobrymi obyczajami, a ponadto wpływa na zachowanie przeciętnego konsumenta, w efekcie dla niego niekorzystne. Za naruszenie tych zasad prezes UOKiK może nałożyć karę pieniężną (nawet do 10 proc. przychodu). Firmy powinny się też liczyć z indywidualnymi poz-wami klientów.

Przeciwnikiem karania jest m.in. Józef Wancer, prezes Banku Przemysłowo-Handlowego. Sugeruje on, aby kontrolowanie sektora finansowego powierzyć rynkowi. Grażyna Rokicka, prezes Stowarzyszenia Konsumentów Polskich, uważa, że w wielu branżach nie ma zainteresowania kodeksami dobrych praktyk albo są sztuką dla sztuki.

– Klienci nie są też tym specjalnie zainteresowani. Dla nich ważne są cena i prezentacja ofert. Być może wejście w życie ustawy coś tu zmieni – zaznacza Rokicka.

Tak wynika z ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym (DzU z 2007 r. nr 171, poz. 1206). Zacznie ona obowiązywać 21 grudnia i była jednym z tematów konferencji „Dobre praktyki na rynku finansowym” zorganizowanej przez Polską Konfederację Pracodawców Prywatnych Lewiatan.

Gdy firma przyjęła kodeks dobrych praktyk zgodny z ogólnie obowiązującymi przepisami, ale go nie stosuje, chociaż w reklamach twierdzi coś przeciwnego, to jest to nieuczciwa praktyka.

Reklama
Cudzoziemcy
Nielegalni migraci z Afganistanu dostaną od państwa zadośćuczynienie
Prawo karne
Trzej lekarze usłyszeli wyrok w głośnej sprawie śmierci Izabeli z Pszczyny
Sądy i trybunały
Manowska: zawiadomiłam prokuraturę, nie można dopisywać niczego do uchwały
Biznes
Dostępność cyfrowa - nowe przepisy o e-handlu zmienią internetowy biznes
Materiał Promocyjny
Sprzedaż motocykli mocno się rozpędza
Ubezpieczenia i odszkodowania
mObywatel z długo oczekiwaną funkcją dla kierowców
Reklama
Reklama