Tak wynika z ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym (DzU z 2007 r. nr 171, poz. 1206). Zacznie ona obowiązywać 21 grudnia i była jednym z tematów konferencji „Dobre praktyki na rynku finansowym” zorganizowanej przez Polską Konfederację Pracodawców Prywatnych Lewiatan.
Gdy firma przyjęła kodeks dobrych praktyk zgodny z ogólnie obowiązującymi przepisami, ale go nie stosuje, chociaż w reklamach twierdzi coś przeciwnego, to jest to nieuczciwa praktyka.
– Dotychczas nic nie groziło firmom, które lekceważyły przyjęte kodeksy dobrych praktyk. Teraz będzie można to od niech wyegzekwować – mówi Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
– Wiele spółek giełdowych ma problemy z wypełnieniem swoich zobowiązań w tej mierze – mówi Małgorzata Krzysztoszek z Lewiatana.
Nieuczciwą praktyką zawsze będzie np. podanie przez firmę, że zobowiązała się do przestrzegania kodeksu dobrych praktyk, jeśli jest to niezgodne z prawdą. Tak samo gdyby firma bezpodstawnie oznajmiła, że kodeks taki zatwierdził jakiś organ publiczny (np. prezes UOKiK).