Reklama
Rozwiń
Reklama

Dobre praktyki nie tylko na papierze

Kodeksy etyczne i dobrych praktyk oraz standardy zawodowe przestaną być chwytem marketingowym. Gdy firma ich nie stosuje, choć je przyjęła, naraża się na kary finansowe.

Publikacja: 04.12.2007 10:10

Tak wynika z ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym (DzU z 2007 r. nr 171, poz. 1206). Zacznie ona obowiązywać 21 grudnia i była jednym z tematów konferencji „Dobre praktyki na rynku finansowym” zorganizowanej przez Polską Konfederację Pracodawców Prywatnych Lewiatan.

Gdy firma przyjęła kodeks dobrych praktyk zgodny z ogólnie obowiązującymi przepisami, ale go nie stosuje, chociaż w reklamach twierdzi coś przeciwnego, to jest to nieuczciwa praktyka.

– Dotychczas nic nie groziło firmom, które lekceważyły przyjęte kodeksy dobrych praktyk. Teraz będzie można to od niech wyegzekwować – mówi Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

– Wiele spółek giełdowych ma problemy z wypełnieniem swoich zobowiązań w tej mierze – mówi Małgorzata Krzysztoszek z Lewiatana.

Nieuczciwą praktyką zawsze będzie np. podanie przez firmę, że zobowiązała się do przestrzegania kodeksu dobrych praktyk, jeśli jest to niezgodne z prawdą. Tak samo gdyby firma bezpodstawnie oznajmiła, że kodeks taki zatwierdził jakiś organ publiczny (np. prezes UOKiK).

Reklama
Reklama

Jeśli jednak przedsiębiorca zdecyduje się kodeks dobrych praktyk rzeczywiście wdrożyć, to najpierw powinien sprawdzić, czy jest on zgodny z prawem. Stosowanie niezgodnych z przepisami standardów itp. może zostać uznane za nieuczciwą praktykę rynkową, gdy jest sprzeczne z dobrymi obyczajami, a ponadto wpływa na zachowanie przeciętnego konsumenta, w efekcie dla niego niekorzystne. Za naruszenie tych zasad prezes UOKiK może nałożyć karę pieniężną (nawet do 10 proc. przychodu). Firmy powinny się też liczyć z indywidualnymi poz-wami klientów.

Przeciwnikiem karania jest m.in. Józef Wancer, prezes Banku Przemysłowo-Handlowego. Sugeruje on, aby kontrolowanie sektora finansowego powierzyć rynkowi. Grażyna Rokicka, prezes Stowarzyszenia Konsumentów Polskich, uważa, że w wielu branżach nie ma zainteresowania kodeksami dobrych praktyk albo są sztuką dla sztuki.

– Klienci nie są też tym specjalnie zainteresowani. Dla nich ważne są cena i prezentacja ofert. Być może wejście w życie ustawy coś tu zmieni – zaznacza Rokicka.

Tak wynika z ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym (DzU z 2007 r. nr 171, poz. 1206). Zacznie ona obowiązywać 21 grudnia i była jednym z tematów konferencji „Dobre praktyki na rynku finansowym” zorganizowanej przez Polską Konfederację Pracodawców Prywatnych Lewiatan.

Gdy firma przyjęła kodeks dobrych praktyk zgodny z ogólnie obowiązującymi przepisami, ale go nie stosuje, chociaż w reklamach twierdzi coś przeciwnego, to jest to nieuczciwa praktyka.

Reklama
Nieruchomości
Budowa domów i mieszkań na nowych zasadach. Co się zmieni w 2026 roku?
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Sądy i trybunały
RPO nie zostawia suchej nitki na projekcie resortu Waldemara Żurka
Prawo dla Ciebie
Sąd: wlewy z witaminy C i kurkuminy to nie jest żadne leczenie
Nieruchomości
Mieszkańcy zapłacą od kilograma śmieci. Jest nowy projekt rządu
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Dane osobowe
Sąd: szpital zapłaci słoną karę za kamery ukryte w zegarach
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama