Ocenie Trybunału poddana została praktyka stosowana przez spółkę ebookers.com Deutschland zajmującą się sprzedażą przewozów lotniczych przez Internet, która wyglądała zgoła odmiennie niż nakazuje to regulacja unijna.
Zgodnie z rozporządzeniem z 24 września 2008 r. w sprawie zasad wykonywania przewozów lotniczych na terenie Unii, informacje o „opcjonalnych dopłatach do ceny" w związku z dodatkowymi nieobowiązkowymi usługami należy przekazywać w sposób przejrzysty na początku procesu rezerwacji, zaś zgoda klienta powinna być rezultatem działania na zasadzie wyraźnej akceptacji opcjonalnej.
W przypadku ebookers.com, w momencie kiedy klient wybierał określony lot w ramach dokonywania rezerwacji dostępnej przez ten portal, na stronie internetowej ukazywał się w prawym górnym rogu pod nagłówkiem „aktualne koszty podróży", zestawienie kosztów. Zestawienie to obejmowało, obok ceny samego przelotu, kwotę należną z tytułu „podatków i opłat" oraz z tytułu „ubezpieczenia od kosztów rezygnacji", wprowadzonego przy wykorzystaniu ustawień domyślnych. Całość tych kosztów przedstawiała „cenę podróży ogółem". Na dole strony internetowej klient był informowany, jak ma postąpić w celu nieskorzystania z ubezpieczenia od kosztów rezygnacji wprowadzonego przy wykorzystaniu ustawień domyślnych. Sprowadzało się to do skorzystania z opcji „opt-out". Kiedy klient płacił po dokonaniu ostatecznej rezerwacji, ebookers.com przekazywała opłatę za przelot do danego przewoźnika lotniczego, podatki i opłaty do podmiotów uprawnionych zaś koszty ubezpieczenia do towarzystwa ubezpieczeniowego, niezależnego od przewoźnika lotniczego ani pod względem prawnym, ani gospodarczym.
Niemiecki związek ochrony konsumentów, zmierzając do zaniechania stosowanej przez ebookers.com praktyki, wniósł skargę do sądu. Ten z kolei zwrócił się do Trybunału z pytaniem, czy ceny takich usług świadczonych przez osoby trzecie, pobierane od pasażera przez przedsiębiorstwo, które oferuje lot, w tym samym czasie co cena przelotu w cenie ogółem, stanowią „opcjonalne dopłaty do ceny" tak, że usługi te należy proponować na podstawie działania na zasadzie wyraźnej akceptacji.
Trybunał w wydanym dzisiaj wyroku wskazał, że „opcjonalne dopłaty do ceny" są związane z usługami, które pełnią funkcję uzupełniającą w stosunku do samego przewozu lotniczego. Nie są one ani obowiązkowe, ani niezbędne dla potrzeb lotu, a klient dokonuje wyboru: akceptuje je albo odrzuca. Właśnie z tego względu, że klient jest w stanie dokonać tego wyboru, prawo Unii wymaga, aby o takich dopłatach do ceny informować w sposób wyraźny, przejrzysty i jednoznaczny na początku procesu rezerwacji oraz że musi on wynikać z działania na zasadzie wyraźnej akceptacji (sygnatura akt: C-112/11).