Reklama

W nadzwyczajnych okolicznościach przewoźnik musi zapewnić opiekę pasażerom

Przewoźnik lotniczy musi zapewnić opiekę pasażerom, których lot został odwołany z powodu nadzwyczajnych okoliczności, takich jak zamknięcie przestrzeni powietrznej wskutek wybuchu wulkanu - orzekł dzisiaj Trybunał

Publikacja: 31.01.2013 11:35

W nadzwyczajnych okolicznościach przewoźnik musi zapewnić opiekę pasażerom

W nadzwyczajnych okolicznościach przewoźnik musi zapewnić opiekę pasażerom

Foto: www.sxc.hu

W następstwie wybuchu islandzkiego wulkanu Eyjafjallajökull, w dniach od 15 do 22 kwietnia 2010 r., przestrzeń powietrzna nad wieloma państwami członkowskimi – w tym nad Irlandią – została zamknięta ze względu na zagrożenie.

Lot między Irlandią a Europą, zaplanowany na dzień 17 kwietnia 2010 r., został odwołany. Wznowiono go dopiero 22 kwietnia 2010 r. Jedna z pasażerek D. McDonagh mogła powrócić do Dublina dopiero 24 kwietnia 2010 r. W tym okresie Ryanair - przewoźnik lotniczy - nie zapewnił jej żadnej opieki. W tych okolicznościach uznała ona, że linia lotnicza ma obowiązek wypłacić jej odszkodowanie w kwocie blisko 1 130 EUR, odpowiadającej kosztom posiłków, napojów, zakwaterowania i transportu poniesionych przez nią w dniach od 17 do 24 kwietnia 2010 r.

Irlandzki sąd, który rozpatrywał spór, zwrócił się do Trybunału Sprawiedliwości z pytaniem, czy zamknięcie przestrzeni powietrznej ze względu na wybuch wulkanu wchodzi w zakres pojęcia „nadzwyczajne okoliczności", zobowiązującego przewoźnika lotniczego do zapewnienia pasażerom opieki, czy też przeciwnie, wykracza ono poza zakres „nadzwyczajnych okoliczności" i zwalania go z tego obowiązku.

W wydanym dzisiaj wyroku Trybunał stwierdził, że okoliczności takie jak zamknięcie części europejskiej przestrzeni powietrznej wskutek wybuchu wulkanu, stanowią „nadzwyczajne okoliczności" i nie zwalniają one przewoźników lotniczych z obowiązku zapewnienia opieki (sygnatura sprawy C-12/11).

- W przypadkach, gdy oczekiwanie spowodowane odwołaniem lotu jest szczególnie długie, przewoźnik powinien się upewnić, że pasażer ma dostęp do artykułów i usług pierwszej potrzeby przez cały ten czas

Reklama
Reklama

- podkreślił Trybunał.

Dodał przy tym, że prawo Unii nie przewiduje ograniczenia pod względem czasowym lub pieniężnym obowiązku zapewnienia pasażerom zakwaterowania, posiłków czy napojów.

- Sami zaś przewoźnicy lotniczy, jako przezorne podmioty gospodarcze, powinni przewidzieć koszty związane ze spełnieniem obowiązku zapewnienia opieki. Tym bardziej, że mogą oni przerzucić koszty wywołane tym zobowiązaniem na ceny biletów lotniczych - stwierdził ETS.

W następstwie wybuchu islandzkiego wulkanu Eyjafjallajökull, w dniach od 15 do 22 kwietnia 2010 r., przestrzeń powietrzna nad wieloma państwami członkowskimi – w tym nad Irlandią – została zamknięta ze względu na zagrożenie.

Lot między Irlandią a Europą, zaplanowany na dzień 17 kwietnia 2010 r., został odwołany. Wznowiono go dopiero 22 kwietnia 2010 r. Jedna z pasażerek D. McDonagh mogła powrócić do Dublina dopiero 24 kwietnia 2010 r. W tym okresie Ryanair - przewoźnik lotniczy - nie zapewnił jej żadnej opieki. W tych okolicznościach uznała ona, że linia lotnicza ma obowiązek wypłacić jej odszkodowanie w kwocie blisko 1 130 EUR, odpowiadającej kosztom posiłków, napojów, zakwaterowania i transportu poniesionych przez nią w dniach od 17 do 24 kwietnia 2010 r.

Reklama
Sądy i trybunały
Plan ministra Żurka na reaktywację KRS. Konstytucjonalista: nielegalne działanie
Nieruchomości
Sąd Najwyższy wydał ważny wyrok ws. zasiedzenia służebności przesyłu
Dobra osobiste
Tekst Onetu o Grand Hotelu. Są szczegóły procesu Karola Nawrockiego przeciwko portalowi
Prawo w Polsce
Karol Nawrocki chce zmienić ustrój. Są nieoficjalne informacje o nowej konstytucji
Podatki
Od anonimowych donejtów trzeba płacić podatek. Fiskus bez litości dla streamerów
Reklama
Reklama