Konsument w sporze z zagraniczną firmą

Konflikt z przedsiębiorcą z innego państwa unijnego będzie można rozwiązać bez udziału sądu.

Publikacja: 14.03.2013 08:45

Polski konsument, który będzie miał problem z uwzględnieniem jego reklamacji przez zagranicznego przedsiębiorcę, uzyska pomoc od instytucji zajmującej się alternatywnymi metodami rozstrzygania sporów w danym państwie (ADR).

Takie rozwiązanie przewiduje przyjęta przez Parlament Europejski dyrektywa w sprawie alternatywnych metod rozwiązywania sporów. Parlament przyjął też rozporządzenie w sprawie internetowego systemu rozwiązywania sporów. Dzięki temu powstanie specjalna platforma internetowa, na której znajdą się wskazówki rozwiązywania konfliktów związanych z zakupami w sieci.

Obie zmiany mają wejść w życie w maju 2013 roku. Z tym że państwa członkowskie będą miały jeszcze 24 miesiące na wprowadzenie postanowień dyrektywy do krajowych przepisów. Dzięki tej zmianie np. na drodze mediacji będzie można  rozstrzygnąć spór   konsumenta z przedsiębiorcą. Na państwach członkowskich wymusi też wyznaczenie jednostek ADR, które pomogą konsumentom. Postępowanie przed taką instytucją ma trwać do 90 dni.

Jednostki ADR mają działać we wszystkich sektorach rynku, np. usług turystycznych, budowlanych, telekomunikacyjnych. Wyjątkiem będzie służba zdrowia i szkolnictwo wyższe.

Z kolei rozporządzenie w sprawie internetowego systemu rozwiązywania sporów wymusi utworzenie platformy ODR. Dzięki niej konsumenci robiący zakupy w Internecie dowiedzą się, gdzie się zgłosić w razie problemów z zagranicznym przedsiębiorcą. Także skargę na niego złożą za jej pośrednictwem.

Piotr Stańczak, dyrektor Europejskiego Centrum Konsumenckiego w Polsce, wskazuje, że niewielu polskich konsumentów kupuje w innych krajach UE, a zdecydowana większość rodzimych przedsiębiorców obawia się sprzedawać nabywcom spoza Polski.

– Tanie i skuteczne rozwiązywanie sporów bez wstępowania na drogę sądową i bez kosztów reprezentacji prawnej to krok milowy na drodze do przekonania niezdecydowanych, że warto i opłaca się kupować w ramach UE, bo rzeczywiste bariery znikają – ocenia.

Polski konsument, który będzie miał problem z uwzględnieniem jego reklamacji przez zagranicznego przedsiębiorcę, uzyska pomoc od instytucji zajmującej się alternatywnymi metodami rozstrzygania sporów w danym państwie (ADR).

Takie rozwiązanie przewiduje przyjęta przez Parlament Europejski dyrektywa w sprawie alternatywnych metod rozwiązywania sporów. Parlament przyjął też rozporządzenie w sprawie internetowego systemu rozwiązywania sporów. Dzięki temu powstanie specjalna platforma internetowa, na której znajdą się wskazówki rozwiązywania konfliktów związanych z zakupami w sieci.

Prawo karne
Morderstwo na Uniwersytecie Warszawskim. Obrońca podejrzanego: nie przyznał się
Ubezpieczenia i odszkodowania
Rekordowe odszkodowanie dla pacjenta. Miał operację kolana, wypisano go bez nogi
Prawo dla Ciebie
Jest decyzja SN ws. wytycznych PKW. Czy wstrząśnie wyborami?
Prawo karne
Mieszkanie Nawrockiego. Nieprawdziwe oświadczenia w akcie notarialnym – co na to prawo karne?
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem