Reklama
Rozwiń
Reklama

Konsument w sporze z zagraniczną firmą

Konflikt z przedsiębiorcą z innego państwa unijnego będzie można rozwiązać bez udziału sądu.

Publikacja: 14.03.2013 08:45

Polski konsument, który będzie miał problem z uwzględnieniem jego reklamacji przez zagranicznego przedsiębiorcę, uzyska pomoc od instytucji zajmującej się alternatywnymi metodami rozstrzygania sporów w danym państwie (ADR).

Takie rozwiązanie przewiduje przyjęta przez Parlament Europejski dyrektywa w sprawie alternatywnych metod rozwiązywania sporów. Parlament przyjął też rozporządzenie w sprawie internetowego systemu rozwiązywania sporów. Dzięki temu powstanie specjalna platforma internetowa, na której znajdą się wskazówki rozwiązywania konfliktów związanych z zakupami w sieci.

Obie zmiany mają wejść w życie w maju 2013 roku. Z tym że państwa członkowskie będą miały jeszcze 24 miesiące na wprowadzenie postanowień dyrektywy do krajowych przepisów. Dzięki tej zmianie np. na drodze mediacji będzie można  rozstrzygnąć spór   konsumenta z przedsiębiorcą. Na państwach członkowskich wymusi też wyznaczenie jednostek ADR, które pomogą konsumentom. Postępowanie przed taką instytucją ma trwać do 90 dni.

Jednostki ADR mają działać we wszystkich sektorach rynku, np. usług turystycznych, budowlanych, telekomunikacyjnych. Wyjątkiem będzie służba zdrowia i szkolnictwo wyższe.

Z kolei rozporządzenie w sprawie internetowego systemu rozwiązywania sporów wymusi utworzenie platformy ODR. Dzięki niej konsumenci robiący zakupy w Internecie dowiedzą się, gdzie się zgłosić w razie problemów z zagranicznym przedsiębiorcą. Także skargę na niego złożą za jej pośrednictwem.

Reklama
Reklama

Piotr Stańczak, dyrektor Europejskiego Centrum Konsumenckiego w Polsce, wskazuje, że niewielu polskich konsumentów kupuje w innych krajach UE, a zdecydowana większość rodzimych przedsiębiorców obawia się sprzedawać nabywcom spoza Polski.

– Tanie i skuteczne rozwiązywanie sporów bez wstępowania na drogę sądową i bez kosztów reprezentacji prawnej to krok milowy na drodze do przekonania niezdecydowanych, że warto i opłaca się kupować w ramach UE, bo rzeczywiste bariery znikają – ocenia.

Polski konsument, który będzie miał problem z uwzględnieniem jego reklamacji przez zagranicznego przedsiębiorcę, uzyska pomoc od instytucji zajmującej się alternatywnymi metodami rozstrzygania sporów w danym państwie (ADR).

Takie rozwiązanie przewiduje przyjęta przez Parlament Europejski dyrektywa w sprawie alternatywnych metod rozwiązywania sporów. Parlament przyjął też rozporządzenie w sprawie internetowego systemu rozwiązywania sporów. Dzięki temu powstanie specjalna platforma internetowa, na której znajdą się wskazówki rozwiązywania konfliktów związanych z zakupami w sieci.

Reklama
Sądy i trybunały
Waldemar Żurek ujawnia projekt reformy KRS. Liczy na poparcie prezydenta
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Nieruchomości
Można już składać wnioski o bon ciepłowniczy. Ile wynosi i komu przysługuje?
Służby mundurowe
W 2026 roku wojsko wezwie nawet 235 tys. osób. Kto jest na liście?
Nieruchomości
Przełom w sprawie działki pod CPK. Co skłoniło Piotra Wielgomasa do jej zwrotu
Materiał Promocyjny
Osiedle Zdrój – zielona inwestycja w sercu Milanówka i… Polski
Nieruchomości
Rząd kończy z patologiami w spółdzielniach mieszkaniowych. Oto, co chce zmienić
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama