Polski konsument, który będzie miał problem z uwzględnieniem jego reklamacji przez zagranicznego przedsiębiorcę, uzyska pomoc od instytucji zajmującej się alternatywnymi metodami rozstrzygania sporów w danym państwie (ADR).
Takie rozwiązanie przewiduje przyjęta przez Parlament Europejski dyrektywa w sprawie alternatywnych metod rozwiązywania sporów. Parlament przyjął też rozporządzenie w sprawie internetowego systemu rozwiązywania sporów. Dzięki temu powstanie specjalna platforma internetowa, na której znajdą się wskazówki rozwiązywania konfliktów związanych z zakupami w sieci.
Obie zmiany mają wejść w życie w maju 2013 roku. Z tym że państwa członkowskie będą miały jeszcze 24 miesiące na wprowadzenie postanowień dyrektywy do krajowych przepisów. Dzięki tej zmianie np. na drodze mediacji będzie można rozstrzygnąć spór konsumenta z przedsiębiorcą. Na państwach członkowskich wymusi też wyznaczenie jednostek ADR, które pomogą konsumentom. Postępowanie przed taką instytucją ma trwać do 90 dni.
Jednostki ADR mają działać we wszystkich sektorach rynku, np. usług turystycznych, budowlanych, telekomunikacyjnych. Wyjątkiem będzie służba zdrowia i szkolnictwo wyższe.
Z kolei rozporządzenie w sprawie internetowego systemu rozwiązywania sporów wymusi utworzenie platformy ODR. Dzięki niej konsumenci robiący zakupy w Internecie dowiedzą się, gdzie się zgłosić w razie problemów z zagranicznym przedsiębiorcą. Także skargę na niego złożą za jej pośrednictwem.