Praktyki akwizytorów a prawa konsumentów przy zawieraniu umowy poza lokalem przedsiębiorcy

Podstawowe prawo osób zawierających umowy poza lokalem przedsiębiorcy, to możliwość zrezygnowania w ciągu 10 dni.

Publikacja: 02.06.2014 11:07

Praktyki akwizytorów a prawa konsumentów przy zawieraniu umowy poza lokalem przedsiębiorcy

Praktyki akwizytorów a prawa konsumentów przy zawieraniu umowy poza lokalem przedsiębiorcy

Foto: www.sxc.hu

Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów stale napływają skargi od osób kupujących towary na pokazach kulinarnych, podczas których odbywa się sprzedaż kosztownych produktów.

Klienci często nie są świadomi handlowego celu zaproszenia na takie prezentacje.

Tylko od 2013 r. Urząd wydał 42 decyzje dotyczące niezgodnych z prawem praktyk na tym rynku i prowadzi obecnie 56 postępowań. Dlatego razem z 22 instytucjami UOKiK przypomina o  zasadach obowiązujących przy zawieraniu umów poza lokalem przedsiębiorcy.

Mamy 10 dni

Konsument kupujący towary poza lokalem przedsiębiorcy, czyli np. w domu, na pokazie, prezentacji, może zrezygnować z zakupu w ciągu 10 dni od momentu zawarcia umowy.

Ważne:

nie liczy się termin dostarczenia towaru, a data, która widnieje na umowie.

Przed transakcją sprzedawca jest zobowiązany poinformować o takim prawie i wręczyć formularz odstąpienia od umowy. Konsument dostarcza towar na własny koszt. Może to zrobić osobiście, nadać towar kurierem, czy wysłać paczkę – zawsze za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.

Ważne, gdzie jesteśmy

Należy zawsze zapytać sprzedawcę, czy miejsce, w którym odbywa się pokaz, to jego siedziba lub oddział. Niektórzy sprzedawcy często celowo zmieniają swoje siedziby, rejestrują jako oddział innej w nowym miejscu. Chcą przez to ominąć przepisy pozwalające na odstąpienie od umowy w ciągu 10 dni.

Rada UOKiK:

Jeżeli nie wiemy, czy prezentacja odbywa się w lokalu, należy poprosić o przybicie pieczątki na pustej kartce – adres porównać z tym, który jest zawarty w umowie, którą zamierzamy zawrzeć. Nie ufajmy całkowicie zapewnieniom sprzedawcy – samodzielnie poszukajmy w umowie informacji o tym, czy mamy prawo odstąpienia od umowy. W przypadku,

gdy sprzedawca unika odpowiedzi na pytanie, namawia do podpisania kontraktu bez czytania – nie ulegajmy presji

. Obowiązuje to, co jest napisane w umowie, a nie zapewnienia sprzedawcy.

Im więcej wiemy, tym lepiej

Jeśli nie chcemy uczestniczyć w pokazach połączonych ze sprzedażą - już podczas rozmowy telefonicznej, powinniśmy ustalić jaki charakter ma spotkanie.

- Ukrywanie handlowego celu takich zaproszeń to jedna z nieuczciwych praktyk na którą skarżą się konsumenci - podkreśla UOKiK. - Uważajmy na pokazy sprawiające wrażenie refundowanych badań medycznych: w rzeczywistości są to działania marketingowe mające przekonać do właściwości oferowanych produktów paramedycznych. Zawsze prośmy o potwierdzenie kwalifikacji eksperta i właściwości sprzedawanych towarów - ostrzega Urząd.

Dowód do okazania

Akwizytor, sprzedawca na pokazie przed zawarciem umowy muszą pokazać konsumentom dokument potwierdzający prowadzenie działalności gospodarczej oraz dowód osobisty. Odmowa powinna wzbudzić podejrzenia klienta.

Prośmy o pomoc

W razie wątpliwości zawsze możemy skorzystać z bezpłatnej pomocy: infolinia 800 007 707.

Informacji o swoich prawach możemy szukać na stronach internetowych uczestników projektu:

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów