Dobiega końca sezon urlopowy i do rzeczników konsumentów zaczyna trafiać coraz więcej skarg od niezadowolonych turystów.
Na co najczęściej się skarżą? Katalog zarzutów pod adresem biur podróży co roku jest podobny. Są to głównie zmiany terminu wylotów powodujące skrócenie wypoczynku, a także niedostateczna oferta i wyposażenie hoteli. Zdaniem rzeczników groźna jest wzrastająca liczba spraw dotyczących ubezpieczeń na czas wypoczynku, np. na wypadek rezygnacji z podróży.
– Klienci decydują się na takie ubezpieczenie bez zapoznania się z ogólnymi warunkami umowy. Czasami wina leży po stronie biura, które nie przedstawia klientowi tych postanowień. Skutkuje to tym, że klient dopiero po fakcie dowiaduje się, że np. nieotrzymanie urlopu czy pobyt bliskiej osoby w szpitalu nie pozwoli mu dostać odszkodowania z polisy – mówi Marek Janczyk, miejski rzecznik konsumentów w Poznaniu.
Krystyna Krawczyk z Biura Rzecznika Ubezpieczonych potwierdza, sprawy tego rodzaju bywają wyjątkowo uciążliwe dla konsumentów.
Turyści mają też problemy z pokryciem przez zakład ubezpieczeń kosztów leczenia za granicą, mimo zawartego przez biuro ubezpieczenia. Przyczyną kłopotów jest niewielka ochrona ubezpieczeniowa gwarantowana zawartą przez biuro umową. Może to oznaczać konieczność pokrycia wydatków na leczenie w zagranicznych placówkach medycznych, sięgających nawet kilkudziesięciu tysięcy dolarów.