Istotną wadą uprawniającą do żądania zwrotu ceny za kupiony samochód jest także wada, która pozwala używać auto, ale przy istotnym dyskomforcie. To sedno najnowszego wyroku Sądu Najwyższego, który wyjaśnia, jak rozumieć wadę istotną rzeczy, w tym przypadku samochodu, co decyduje, że kupujący może od umowy sprzedaży odstąpić i żądać zwrotu ceny. Przy wadzie nieistotnej nie ma tego prawa (art. 560 § 4 kodeksu cywilnego)
Czytaj więcej
Roszczenia wynikające z umowy o dzieło przedawniają się z upływem dwóch lat od jego oddania. Takż...
Niekomfortowa jazda kupionym samochodem
Powódka kupiła od pozwanej spółki w 2015 r. za 51 tys. zł samochód osobowy, ale wkrótce ujawniła się w nim niestabilności obrotów silnika na biegu jałowym i mimo czterech prób naprawy w ciągu kilku miesięcy wady nie usunięto. Według sprzedawcy jej przyczyną było wadliwe oprogramowanie sterujące wtryskiem paliwa, które dotyczyło całej serii pojazdów, a producent dopiero po kilku miesiącach dostarczył sprzedawcom prawidłowe oprogramowanie.
Sprzedawca usiłował zawiadomić kupującą o ustaleniu przyczyny zmienności obrotów i możliwości naprawy, ale ona nie odbierała telefonów i e-maili, wykonała zaś u sprzedawcy przegląd gwarancyjny, ponownie zgłosiła niestabilność obrotów i zamówiła opinię co do pracy silnika. Po potwierdzeniu przez rzeczoznawcę niestabilności obrotów, zwłaszcza na zimnym silniku, pismem do producenta auta odstąpiła od umowy sprzedaży. Producent wyjaśnił, że nie jest stroną umowy sprzedaży, dostępny jest jednak już prawidłowy program do sterowania wtryskiem i polecił sprzedawcy samochodu uzgodnienie terminu naprawy. Jednak kupująca nie nawiązała kontaktu ze sprzedawcą, odstąpiła od umowy i pozwała sprzedawcę, który twierdził, że wada jest nieistotna i wystarczy ją usunąć.
Czytaj więcej
Ministerstwo Finansów zaprezentowało projekt zmian, które umożliwią uniknięcie luki w ubezpieczen...