Reklama

To koniec "ekogroszku". Prawnicy dla Ziemi: przełom w walce z ekościemą

Jedno z większych przedsiębiorstw sprzedających węgiel do ogrzewania gospodarstw domowych w Polsce wycofuje nazwę "ekogroszek” i rezygnuje z opakowań sugerujących ekologiczność produktu - poinformowała Fundacja ClientEarth Prawnicy dla Ziemi.

Publikacja: 19.12.2024 10:05

To koniec "ekogroszku". Prawnicy dla Ziemi: przełom w walce z ekościemą

Foto: Adobe Stock

mat

W 2021 r. Fundacja ClientEarth Prawnicy dla Ziemi wszczęła proces przeciwko producentowi tzw. "ekogroszku” – popularnego węgla do ogrzewania. Fundacja pozwała firmę za stosowanie tzw. ekościemy (z ang. greenwashing).

Greenwashing to nieuczciwa praktyka rynkowa. Polega na wprowadzaniu konsumentów w błąd co do rzekomych ekologicznych walorów produktów czy usług.

Fundacja argumentowała, że nazwa z przedrostkiem "eko” oraz elementy graficzne z motywami przyrody na opakowaniach mogły wprowadzać konsumentów w błąd, sugerując przyjazność dla środowiska.

Czytaj więcej

Unia Europejska zakazuje ekościemy. Będą nowe przepisy

Naukowcy z Politechniki Warszawskiej: Ekogroszek nie jest ekologiczny

Kiedy pozew trafił do sądu, z sondażu ośrodka Kantar wynikało, że aż 43 proc. użytkowników "ekogroszku” wierzyło w jego ekologiczność. Tymczasem badania naukowców z Politechniki Warszawskiej na zlecenie Fundacji ClientEarth Prawnicy dla Ziemi wykazały, że emisje pyłów z jego spalania mogą przekraczać dopuszczalne normy aż 40-krotnie ("Ekogroszek nie jest ekologiczny – wyniki badań naukowców z PW").

Reklama
Reklama

Ostatecznie sprawa zakończyła się sądową ugodą. W jej ramach producent zobowiązał się opublikować w prasie oświadczenie, w którym deklaruje m.in., że: “będzie unikać stosowania marketingu mogącego sugerować ekologiczny charakter węgla kamiennego i powodować mylne wrażenie, że jest to produkt neutralny lub pozytywny dla środowiska, w tym m.in. używania nazwy produktu "ekogroszek" oraz opakowań zawierających elementy w kolorze zielonym i motywy roślinne”.

- Zatwierdzona przez sąd ugoda to przełomowe zwycięstwo, które pokazuje, że działania prawne mogą skutecznie eliminować praktyki wprowadzające konsumentów w błąd. W wyniku naszej sprawy firma zobowiązała się zaprzestać promowania swoich produktów w sposób sugerujący, że są one ekologiczne, choć w rzeczywistości tak nie było. To nie tylko koniec "ekogroszku”, ale też jasny sygnał, że greenwashing nie będzie tolerowany – podkreśla Kamila Drzewicka, prawniczka z Fundacji ClientEarth

Czytaj więcej

Są nowe normy jakości węgla. Nazwa ekogroszek przejdzie do historii
Prawo w Polsce
Prezydent Karol Nawrocki przygotował własną ustawę łańcuchową. Co zawiera?
Nieruchomości
Zapadł wyrok, który otwiera drogę do odszkodowań za stare słupy
Zawody prawnicze
Adwokaci i radcy wykluczeni z walnych w spółdzielniach. Prezes NRA interweniuje
Praca, Emerytury i renty
Aż cztery zmiany w grudniu 2025. Nowy harmonogram wypłat 800 plus
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Sądy i trybunały
Sąd Najwyższy obalił zasadę prawną i uderzył w europejskie trybunały
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama