Seniorzy są aktywną grupą korzystającą z usług finansowych. Od nich napływa też wiele pytań do Rzecznika Finansowego i próśb o podjęcie interwencji lub postępowania polubownego.
– Trafiają do nas zapytania i wnioski w sprawach, które pokazują, że przedstawiciele instytucji finansowych nadużywają zaufania, jakim darzą je osoby starsze. Widać to na przykładach spraw, w których sprzedawcy nakłaniają do skorzystania z ofert inwestycyjnych. Seniorzy mylnie przyjmują ich działania jako doradztwo inwestycyjne prowadzone w ich interesie. Niestety po pewnym czasie okazuje się, że zaoferowany im produkt nie odpowiada ich potrzebom. Stąd między innymi zwracamy uwagę na problem misselingu – mówi dr hab. Mariusz Jerzy Golecki, rzecznik finansowy.
Test odpowiedniości na starcie
Zwraca uwagę, że szczególne znaczenie w przypadku seniorów ma przeprowadzenie testu odpowiedniości usługi przed podjęciem przez klienta decyzji inwestycyjnej. Chodzi o ankietę z pytaniami, której celem jest ustalenie poziomu wiedzy o inwestowaniu w instrumenty finansowe, doświadczenia inwestycyjnego, sytuacji finansowej oraz celów inwestycyjnych klienta. Oferowany produkt powinien być dostosowany do wiedzy, doświadczenia i sytuacji finansowej klienta.
– Nie należy tego testu uzupełniać przy pomocy pracownika banku. Żeby wynik był wiarygodny, należy to zrobić samodzielnie. Nie należy również ulegać namowom i zaznaczać, że nie chcemy uzupełniać takiego dokumentu. W razie sporu może to utrudnić dochodzenie roszczeń – przestrzega Marta Obroślak z biura Rzecznika Finansowego.
Czytaj też: Rzecznik finansowy w imieniu klienta Idea Banku złożył pozew o tzw. misselling