Play oskarżany o wykorzystanie znaku Fresh

Klub muzyczny z Warszawy żąda w sądzie, aby sieć komórkowa wstrzymała prowadzone kampanie reklamowe

Publikacja: 09.07.2009 07:46

Play oskarżany o wykorzystanie znaku Fresh

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek

Wniosek o zabezpieczenie roszczenia wniosła w poniedziałek do warszawskiego Sądu Okręgowego Fresh Ventures (Polska) Sp. z o. o., która ma w stolicy klub muzyczny The Fresh dla fanów hip-hopu i rhythm & bluesa. Na zgłoszenie takiego wniosku (nawet przed wniesieniem powództwa) pozwala [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=931B60E813302E94485299FDCFB12CA1?id=70930]kodeks postępowania cywilnego[/link]. Wystarczy uprawdopodobnić roszczenie i swój interes prawny w udzieleniu zabezpieczenia.

Klub tłumaczy, że posługuje się szyldami, a także materiałami marketingowymi ze swoją nazwą. Są to literki o charakterystycznym kroju pisma ozdobione listkami, czyli znak słowno-graficzny.

– Jest to znak o doskonałej renomie i ogólnopolskiej promocji naszych koncertów, jest rozpoznawalny przez młodych ludzi w całym kraju – mówi Mateusz Mazur, prezes Fresh Ventures. Mazur dysponuje opiniami biegłych podkreślającymi podobieństwo znaków.

– Nasze zarzuty oparte są na naruszeniu [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=F66F74480DB684E2B4F1E4771813961D?id=181883]prawa autorskiego[/link] i [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=7E3F08453616A92A9B50F834E8F083FB?id=170546]ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji[/link] – mówi prof. Ewa Nowińska, która reprezentuje spółkę w tej sprawie sądowej.

Play, który wykorzystuje logo Fresh w trwających właśnie kampaniach reklamowych, odrzuca zarzuty klubu i przekonuje, że wniosek o zabezpieczenie roszczenia jest całkowicie nieuzasadniony.

– Nie znamy dokładnej treści wniosku, ale żądania klubu zgłoszone wcześnie wobec Play były wręcz absurdalne – mówi rzecznik prasowy operatora Marcin Gruszka. Rzecznik podkreśla, że znak Play Fresh został stworzony całkowicie niezależnie na zlecenie P4 i różni się od znaku Fresh Ventures. Znaki te znalazły zresztą zastosowanie w zupełnie innych branżach. Rzecznik przekonuje, że jest mnóstwo znaków z wykorzystaniem słowa „Fresh”, także tych słowno-graficznych.

– I to nawet w Polsce. Odsyłam do baz danych rejestrów prowadzonych przez Urząd Patentowy – mówi Gruszka. – Gdyby sąd nakazał zabezpieczyć roszczenie, to trzeba by prawdopodobnie nie tylko wstrzymać emisję reklam (w tym m.in. spotów z Bruce’em Lee), ale może również zakleić logo na tysiącach sprzedawanych starterów, usuwać billboardy. To olbrzymie koszty.

Gruszka podkreśla, że jeśli doszłoby do sądowego zabezpieczenia roszczenia, a potem klub przegrałby sprawę, to operator z pewnością zażąda zwrotu poczynionych wydatków. Wątpi, czy Fresh Ventures stać byłoby na ich pokrycie.

Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura 2025: język polski. Odpowiedzi i arkusze CKE
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura 2025: matematyka - poziom podstawowy. Odpowiedzi
Prawo dla Ciebie
Jest decyzja SN ws. wytycznych PKW. Czy wstrząśnie wyborami?
Zawody prawnicze
Egzaminy prawnicze 2025. Z tymi zagadnieniami zdający mieli największe problemy
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku