[b]- Czy jeśli w trakcie dziesięciodniowego terminu przysługującego klientom, którzy dokonali zakupów w Internecie, na zwrot towaru występują dni świąteczne, to należy go przedłużyć?[/b]
To zależy. Jeśli dzień ustawowo wolny od pracy (bo o takich mówi kodeks cywilny) wypada na koniec terminu, to rzeczywiście należy go przedłużyć. Wynika to z art. 115 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=86F27ADE2102E1D67842E76D535F1BD1?id=70928]kodeksu cywilnego[/link]. Co to oznacza w praktyce?
Załóżmy, że klient otrzymał zamówiony w e-sklepie towar 27 grudnia 2010 r. Oznacza to, że ewentualny zwrot towaru powinien zgłosić do 6 stycznia 2011 r. Ten dzień jest jednak ustawowo wolny od pracy (Trzech Króli), dlatego termin przedłuża się o jeden dzień. W tej sytuacji klient ma czas na odstąpienie od umowy 7 stycznia 2011 r.
Z inną sytuacją będziemy mieć do czynienia, gdy dzień wolny wystąpi w trakcie biegu terminu (co zdaje się mieć na myśli czytelnik). Wówczas termin się nie zmienia. Jeśli więc towar dotarł do konsumenta 28 grudnia 2010 r., to termin na odstąpienie od umowy upływa 7 stycznia 2011 r.
Nie ma tu żadnego znaczenia, że 6 stycznia był dniem wolnym od pracy. Nie wypada on bowiem na koniec terminu, w którym klient może zrezygnować z zakupionej przez Internet rzeczy. A tylko o takiej sytuacji mówi art. 115 k.c.