Nasz klient zażądał wymiany towaru na nowy, stwierdzając, że ma wady uniemożliwiające prawidłowe korzystanie z niego. Problem w tym, że dysponujemy takimi rzeczami, ale kupionymi za granicą w późniejszej transakcji po wyższej cenie. Czy godząc się na wymianę tego produktu, możemy zażądać dopłaty?
– pyta czytelnik.
Zgodnie z brzmieniem art. 8 ust. 1 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego (DzU z 2002 r. nr 141, poz. 1176 ze zm.), jeżeli towar konsumpcyjny jest niezgodny z umową, kupujący ma prawo zażądać naprawienia go, czyli doprowadzenia do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy.
To dwa podstawowe uprawnienia. Skorzystanie przez konsumenta z prawa do żądania obniżenia ceny lub z prawa do odstąpienia od umowy ma charakter wyjątkowy i jest uwarunkowane wieloma okolicznościami.
Co do zasady wybór pomiędzy żądaniem naprawienia towaru a jego wymianą należy do kupującego. Naprawa musi być wykonana nieodpłatnie. Ponadto, jak dodaje art. 8 ust. 2, nieodpłatność naprawy oznacza, że sprzedawca ma również obowiązek zwrotu kosztów poniesionych przez konsumenta. W szczególności dotyczy to kosztów demontażu, dostarczenia, robocizny, materiałów oraz ponownego zamontowania i uruchomienia. Te same zasady odnoszą się do wymiany produktu na nowy, czyli żądania konsumenta przedstawionego w pytaniu.