Reklama

UOKiK: transport przed EURO 2012

Najczęściej przedsiębiorcy całkowicie zwalniają się z odpowiedzialności za zniszczony samochód, bagaż czy odwołanie pociągu

Publikacja: 23.05.2012 09:08

Transport przed Euro 2012 to temat najnowszego raportu UOKiK. Skontrolowane zostały regulaminy polskich przewoźników lotniczych, kolejowych oraz wypożyczalni samochodów. To pierwsza taka kontrola.

Jej wyniki przedstawiła Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel, prezes UOKiK: – Nasze wątpliwości wzbudziły łącznie 183 postanowienia. Wezwaliśmy 23 przedsiębiorców do zmiany postanowień. W toku jest 19 postępowań o naruszenie praw konsumentów.

Delegatura UOKiK w Bydgoszczy skontrolowała regulaminy czterech linii lotniczych. Zakwestionowała 21 klauzul u wszystkich przewoźników.

– Coraz częściej konsumenci kupują bilety przez Internet – zauważyła Dorota Karczewska, dyrektor delegatury w Bydgoszczy. – Cena za przelot podawana na stronie internetowej powinna być ceną całkowitą. Nie wliczamy do niej opłat za usługi dodatkowe, np. transfer z lotniska, ubezpieczenie dodatkowe od rezygnacji z podróży. Tutaj nie było nieprawidłowości – podkreśliła Karczewska.

Ewa Wiszniowska, dyrektor delegatury UOKiK w Lublinie, omówiła wyniki kontroli wypożyczalni samochodów: – Nasze zastrzeżenia dotyczyły 128 postanowień u 18 spośród 20 sprawdzonych przedsiębiorców.

Reklama
Reklama

Delegatura UOKiK w Poznaniu, która zbadała regulaminy ośmiu przewoźników kolejowych, stwierdziła 34 naruszenia.

– Dużo było uchybień procedury reklamacyjnej – powiedział Jarosław Kruger, dyrektor poznańskiej delegatury. – Przewoźnik powinien rozpatrzyć reklamację w ciągu 30 dni, inaczej uznaje się, że została przyjęta. Tymczasem zdarzały się postanowienia przedłużające ten termin.

Zdaniem Aleksandry Frączek, wiceprezes Federacji Konsumentów, nie wiemy, jak reklamować. – Konsumenci dziwią się, jak to jest możliwe, że przewoźnik, który świadczy w Polsce usługi, nie przyjmuje tutaj reklamacji, i że powinna być złożona w języku angielskim – powiedziała Frączek. – W takiej sytuacji może pomóc Europejskie Centrum Konsumenckie. Jeżeli mamy problem, warto zadzwonić na bezpłatną infolinię prowadzoną przez Federację Konsumentów.

– Spośród 32 skontrolowanych przez UOKiK przedsiębiorców tylko dwóch nie stosowało zakazanych klauzul – komentuje mec. Joanna Affre z Accreo Legal. – Wynikałoby z tego, że ciągle jeszcze przedsiębiorcy zbyt mało uwagi zwracają na sposób formułowania postanowień w umowach.

Transport przed Euro 2012 to temat najnowszego raportu UOKiK. Skontrolowane zostały regulaminy polskich przewoźników lotniczych, kolejowych oraz wypożyczalni samochodów. To pierwsza taka kontrola.

Jej wyniki przedstawiła Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel, prezes UOKiK: – Nasze wątpliwości wzbudziły łącznie 183 postanowienia. Wezwaliśmy 23 przedsiębiorców do zmiany postanowień. W toku jest 19 postępowań o naruszenie praw konsumentów.

Pozostało jeszcze 82% artykułu
Reklama
Samorząd i administracja
Znamy wyniki egzaminu na urzędnika mianowanego. „Przełamaliśmy barierę niemożności"
Prawo w Polsce
Czy można zagrodzić jezioro? Wody Polskie wyjaśniają
Prawo dla Ciebie
Zamieszanie z hybrydowym manicure. Klienci zestresowani. Eksperci wyjaśniają
Za granicą
Ryanair nie poleci do Hiszpanii? Szykuje się strajk pracowników. Jest stanowisko przewoźnika
Prawo drogowe
Będzie podwyżka opłat za badania techniczne aut. Wiceminister podał kwotę
Reklama
Reklama