UOKiK: transport przed EURO 2012

Najczęściej przedsiębiorcy całkowicie zwalniają się z odpowiedzialności za zniszczony samochód, bagaż czy odwołanie pociągu

Publikacja: 23.05.2012 09:08

Transport przed Euro 2012 to temat najnowszego raportu UOKiK. Skontrolowane zostały regulaminy polskich przewoźników lotniczych, kolejowych oraz wypożyczalni samochodów. To pierwsza taka kontrola.

Jej wyniki przedstawiła Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel, prezes UOKiK: – Nasze wątpliwości wzbudziły łącznie 183 postanowienia. Wezwaliśmy 23 przedsiębiorców do zmiany postanowień. W toku jest 19 postępowań o naruszenie praw konsumentów.

Delegatura UOKiK w Bydgoszczy skontrolowała regulaminy czterech linii lotniczych. Zakwestionowała 21 klauzul u wszystkich przewoźników.

– Coraz częściej konsumenci kupują bilety przez Internet – zauważyła Dorota Karczewska, dyrektor delegatury w Bydgoszczy. – Cena za przelot podawana na stronie internetowej powinna być ceną całkowitą. Nie wliczamy do niej opłat za usługi dodatkowe, np. transfer z lotniska, ubezpieczenie dodatkowe od rezygnacji z podróży. Tutaj nie było nieprawidłowości – podkreśliła Karczewska.

Ewa Wiszniowska, dyrektor delegatury UOKiK w Lublinie, omówiła wyniki kontroli wypożyczalni samochodów: – Nasze zastrzeżenia dotyczyły 128 postanowień u 18 spośród 20 sprawdzonych przedsiębiorców.

Delegatura UOKiK w Poznaniu, która zbadała regulaminy ośmiu przewoźników kolejowych, stwierdziła 34 naruszenia.

– Dużo było uchybień procedury reklamacyjnej – powiedział Jarosław Kruger, dyrektor poznańskiej delegatury. – Przewoźnik powinien rozpatrzyć reklamację w ciągu 30 dni, inaczej uznaje się, że została przyjęta. Tymczasem zdarzały się postanowienia przedłużające ten termin.

Zdaniem Aleksandry Frączek, wiceprezes Federacji Konsumentów, nie wiemy, jak reklamować. – Konsumenci dziwią się, jak to jest możliwe, że przewoźnik, który świadczy w Polsce usługi, nie przyjmuje tutaj reklamacji, i że powinna być złożona w języku angielskim – powiedziała Frączek. – W takiej sytuacji może pomóc Europejskie Centrum Konsumenckie. Jeżeli mamy problem, warto zadzwonić na bezpłatną infolinię prowadzoną przez Federację Konsumentów.

– Spośród 32 skontrolowanych przez UOKiK przedsiębiorców tylko dwóch nie stosowało zakazanych klauzul – komentuje mec. Joanna Affre z Accreo Legal. – Wynikałoby z tego, że ciągle jeszcze przedsiębiorcy zbyt mało uwagi zwracają na sposób formułowania postanowień w umowach.

Transport przed Euro 2012 to temat najnowszego raportu UOKiK. Skontrolowane zostały regulaminy polskich przewoźników lotniczych, kolejowych oraz wypożyczalni samochodów. To pierwsza taka kontrola.

Jej wyniki przedstawiła Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel, prezes UOKiK: – Nasze wątpliwości wzbudziły łącznie 183 postanowienia. Wezwaliśmy 23 przedsiębiorców do zmiany postanowień. W toku jest 19 postępowań o naruszenie praw konsumentów.

Pozostało jeszcze 82% artykułu
Prawo karne
Morderstwo na Uniwersytecie Warszawskim. Obrońca podejrzanego: nie przyznał się
Ubezpieczenia i odszkodowania
Rekordowe odszkodowanie dla pacjenta. Miał operację kolana, wypisano go bez nogi
Prawo dla Ciebie
Jest decyzja SN ws. wytycznych PKW. Czy wstrząśnie wyborami?
Prawo karne
Mieszkanie Nawrockiego. Nieprawdziwe oświadczenia w akcie notarialnym – co na to prawo karne?
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem