Pan Jan zamówił w firmie wykończeniowej wykonanie podłogi. Na początek wpłacił zaliczkę. Umówił się, iż termin rozpoczęcia prac rozpocznie się na początku lipca. Przedsiębiorca zaczął pracę miesiąc później, a na domiar złego Pan Jan zauważył, że przedsiębiorca nie zmieści się w czasie wskazanym w umowie. Jakie kroki prawne może podjąć pan Jan? Czy firma może zatrzymać zaliczkę?

Zerwanie umowy

Mężczyzna może skorzystać z art. 635 kodeksu cywilnego. Jeżeli przyjmujący zamówienie opóźnia się z rozpoczęciem lub wykończeniem dzieła tak dalece, że nie jest prawdopodobne, żeby zdołał je ukończyć w czasie umówionym, zamawiający może bez wyznaczenia terminu dodatkowego od umowy odstąpić jeszcze przed upływem terminu do wykonania dzieła.

W związku z powyższym Pan Jan powinien sporządzić pismo do przedsiębiorcy wskazując powyższy przepis i oświadczyć, iż odstępuje od umowy. Odstąpienie powinno iść w parze z żądaniem zwrotu zaliczki oraz wyznaczeniem terminu do zwrotu.

Zatrzymanie zaliczki przez przedsiębiorcę byłby bezpodstawnym wzbogaceniem, gdyż cel świadczenia nie został osiągnięty. Można również zażądać naprawienia szkody wynikłej z niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania powołując się na treść art. 471 kc.

Wykonanie umowy

W przypadku gdy mężczyzna chce wciąż wykonania umowy, mimo, że firma nie spełni świadczenia w terminie należy - z uwagi na zwłokę - wyznaczyć dodatkowy termin na zakończenie prac, z zastrzeżeniem odstąpienia od umowy (art. 491 kc.) Można również zażądać naprawienia szkody wynikłej ze zwłoki tj. na podstawie art. 477 kc. Musi to być realna, wymierna szkoda, którą należy udowodnić i udokumentować.