Centertel nie zapłaci kary za Zetafon: Abonent to nie użytkownik

Polska Telefonia Komórkowa Centertel nie będzie musiała zapłacić kary za ofertę Zetafon.

Publikacja: 26.09.2013 12:00

Według Sadu Apelacyjnego użytkowników telefonów na kartę nie można było uznać abonentami.

Według Sadu Apelacyjnego użytkowników telefonów na kartę nie można było uznać abonentami.

Foto: www.sxc.hu

Spółka telefonii komórkowej została ukarana w 2001 r. przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej za niedopełnienie obowiązku informacji użytkowników-abonentów o zmianach w cenniku usługi na firmę nałożono karę w wysokości 2,5 mln zł.

Sprawa jednak dotyczyła stanu prawnego sprzed nowelizacji ustawy Prawo telekomunikacyjne. W starym brzmieniu ustawy pojęciem abonenta objęci byli jedynie klienci spółki, którzy podpisali z nią umowę o świadczenie usług telekomunikacyjnych. Inni klienci PTK Centertel, będący użytkownikami telefonów na kartę w związku z tym nie byli informowani o zmianach dotyczących cen usług.

Po nowelizacji abonent to również użytkownik, który nie jest strona umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych. W związku z powyższym Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zadecydował o zmniejszeniu nałożonej wcześniej kary do 1 mln zł. PTK Centertel oraz Prezes UKE wnieśli apelację od wyroku  SOKiK.

Sąd Apelacyjny wyrokiem ogłoszonym w dniu 19 września 2013 r. zmienił orzeczenie SOKiK. Uchylił w całości decyzje Prezesa UKE, czyli pierwotnie nałożonej kary w wysokości 2,5 mln zł.

Według Sadu Apelacyjnego użytkowników telefonów na kartę nie można było uznać abonentami. Zdaniem sądu usługi telekomunikacyjne w oparciu o zawarcie umowy przez czynności faktyczne, jak funkcjonuje to w przypadku klientów telefonii komórkowej na kartę, były świadczone na rzecz użytkowników bez względu na kontynuację udziału w promocji Zetafon.

W związku z tym zakup telefonu na kartę nie sprawia, że użytkownik staje się abonentem zgodnie z przepisami ustawy Prawo telekomunikacyjne wyjaśnił w uzasadnieniu ustnym sąd.

Wyrok wydany w sprawie dokonanej zmiany przepisów Prawa telekomunikacyjnego w sposób wyraźny rozgranicza umowę o świadczenie usług telekomunikacyjnych tzw. umowa na abonament od promocji, która polega na sprzedaży telefonu komórkowego za niższą cenę - mówi Arwid Mednis, prawnik zarządzający zespołem reprezentującym PTK Centertel.

Jednocześnie sąd oddalił Prezesa UKE. Wyrok jest prawomocny.

Spółka telefonii komórkowej została ukarana w 2001 r. przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej za niedopełnienie obowiązku informacji użytkowników-abonentów o zmianach w cenniku usługi na firmę nałożono karę w wysokości 2,5 mln zł.

Sprawa jednak dotyczyła stanu prawnego sprzed nowelizacji ustawy Prawo telekomunikacyjne. W starym brzmieniu ustawy pojęciem abonenta objęci byli jedynie klienci spółki, którzy podpisali z nią umowę o świadczenie usług telekomunikacyjnych. Inni klienci PTK Centertel, będący użytkownikami telefonów na kartę w związku z tym nie byli informowani o zmianach dotyczących cen usług.

Prawo w Polsce
Sprawa dotacji dla PiS. Czy PKW wybrnie z impasu?
Podatki
Ważny wyrok ws. prawa do ulgi przy darowiźnie od najbliższej rodziny
Konsumenci
Obniżka opłat za abonament RTV na 2025 rok. Trzeba zdążyć przed tym terminem
Nieruchomości
Dom zostawiony rodzinie w kraju nie przechodzi na własność. Sąd Najwyższy o zasiedzeniu
W sądzie i w urzędzie
Duże zmiany dla wędkarzy od 1 stycznia. Ile trzeba zapłacić w 2025 na łowiskach Wód Polskich?