Centertel nie zapłaci kary za Zetafon: Abonent to nie użytkownik

Polska Telefonia Komórkowa Centertel nie będzie musiała zapłacić kary za ofertę Zetafon.

Publikacja: 26.09.2013 12:00

Według Sadu Apelacyjnego użytkowników telefonów na kartę nie można było uznać abonentami.

Według Sadu Apelacyjnego użytkowników telefonów na kartę nie można było uznać abonentami.

Foto: www.sxc.hu

Spółka telefonii komórkowej została ukarana w 2001 r. przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej za niedopełnienie obowiązku informacji użytkowników-abonentów o zmianach w cenniku usługi na firmę nałożono karę w wysokości 2,5 mln zł.

Sprawa jednak dotyczyła stanu prawnego sprzed nowelizacji ustawy Prawo telekomunikacyjne. W starym brzmieniu ustawy pojęciem abonenta objęci byli jedynie klienci spółki, którzy podpisali z nią umowę o świadczenie usług telekomunikacyjnych. Inni klienci PTK Centertel, będący użytkownikami telefonów na kartę w związku z tym nie byli informowani o zmianach dotyczących cen usług.

Po nowelizacji abonent to również użytkownik, który nie jest strona umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych. W związku z powyższym Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zadecydował o zmniejszeniu nałożonej wcześniej kary do 1 mln zł. PTK Centertel oraz Prezes UKE wnieśli apelację od wyroku  SOKiK.

Sąd Apelacyjny wyrokiem ogłoszonym w dniu 19 września 2013 r. zmienił orzeczenie SOKiK. Uchylił w całości decyzje Prezesa UKE, czyli pierwotnie nałożonej kary w wysokości 2,5 mln zł.

Według Sadu Apelacyjnego użytkowników telefonów na kartę nie można było uznać abonentami. Zdaniem sądu usługi telekomunikacyjne w oparciu o zawarcie umowy przez czynności faktyczne, jak funkcjonuje to w przypadku klientów telefonii komórkowej na kartę, były świadczone na rzecz użytkowników bez względu na kontynuację udziału w promocji Zetafon.

W związku z tym zakup telefonu na kartę nie sprawia, że użytkownik staje się abonentem zgodnie z przepisami ustawy Prawo telekomunikacyjne wyjaśnił w uzasadnieniu ustnym sąd.

Wyrok wydany w sprawie dokonanej zmiany przepisów Prawa telekomunikacyjnego w sposób wyraźny rozgranicza umowę o świadczenie usług telekomunikacyjnych tzw. umowa na abonament od promocji, która polega na sprzedaży telefonu komórkowego za niższą cenę - mówi Arwid Mednis, prawnik zarządzający zespołem reprezentującym PTK Centertel.

Jednocześnie sąd oddalił Prezesa UKE. Wyrok jest prawomocny.

Spółka telefonii komórkowej została ukarana w 2001 r. przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej za niedopełnienie obowiązku informacji użytkowników-abonentów o zmianach w cenniku usługi na firmę nałożono karę w wysokości 2,5 mln zł.

Sprawa jednak dotyczyła stanu prawnego sprzed nowelizacji ustawy Prawo telekomunikacyjne. W starym brzmieniu ustawy pojęciem abonenta objęci byli jedynie klienci spółki, którzy podpisali z nią umowę o świadczenie usług telekomunikacyjnych. Inni klienci PTK Centertel, będący użytkownikami telefonów na kartę w związku z tym nie byli informowani o zmianach dotyczących cen usług.

Podatki
Nierealna darowizna nie uwolni od drakońskiego podatku. Jest wyrok NSA
Samorząd
Lekcje religii po nowemu. Projekt MEiN pozwoli zaoszczędzić na katechetach
Prawnicy
Bodnar: polecenie w sprawie 144 prokuratorów nie zostało wykonane
Cudzoziemcy
Rząd wprowadza nowe obowiązki dla uchodźców z Ukrainy
Konsumenci
Jest pierwszy wyrok ws. frankowiczów po głośnej uchwale Sądu Najwyższego
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił