Reklama
Rozwiń

Za opóźniony samolot i pociąg należy się odszkodowanie

Nawet 600 euro można się domagać od przewoźnika lotniczego za niepunktualność.

Publikacja: 25.07.2014 09:43

Za opóźniony samolot i pociąg należy się odszkodowanie

Foto: www.sxc.hu

Wielogodzinne oczekiwanie zarówno na dworcu kolejowym, jak i na lotnisku jest nie tylko uciążliwe, ale może narazić podróżnego na straty. Dlatego  jeśli opóźnienie pociągu wyniesie co najmniej godzinę, ma on prawo wyboru między zwrotem kosztów biletu a zmianą trasy. Ponadto może otrzymać odszkodowanie w wysokości 25 proc. ceny biletu, gdy opóźnienie sięgnęło od 60 do 119 minut, i 50 proc. ceny biletu, jeśli pociąg był opóźniony o 120 minut lub więcej. Stawki te dotyczą przejazdów na terenie Polski i UE pociągami: Ekspres, InterCity, Express InterCity, EuroCity lub EuroNight.

Każdy przewoźnik, nie tylko oferujący przewozy ekspresowe, ponosi odpowiedzialność za szkodę, jaką podróżny poniósł wskutek przedwczesnego odjazdu pociągu oraz opóźnionego przyjazdu lub odwołania kursu (np. za utratę części zarobku wskutek spóźnienia do pracy) bez konieczności wykazania winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa przewoźnika. Pasażer ma więc prawo żądać odszkodowania z tytułu opóźnienia lub odwołania pociągu na zasadach ogólnych, zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego.

Warto poprosić konduktora o potwierdzenie opóźnienia lub odwołania połączenia na bilecie. Bilet będzie bowiem stanowił podstawę do reklamacji. Należy ją złożyć przewoźnikowi na piśmie. Odpowiedź na reklamację powinna być udzielona niezwłocznie, nie później niż 30 dni od dnia jej przyjęcia przez przewoźnika. Nieudzielenie odpowiedzi w terminie skutkuje uwzględnieniem reklamacji.

Nieco inaczej wygląda sytuacja podczas podróży samolotem. Jeżeli pasażerowie docierają na miejsce co najmniej trzy godziny po przewidzianej godzinie przylotu, mogą się domagać zryczałtowanego odszkodowania od przewoźnika lotniczego, chyba że opóźnienie jest spowodowane nadzwyczajnymi okolicznościami (np. alarmem bombowym na lotnisku czy zamknięciem portu z przyczyn meteorologicznych). Odszkodowania od linii lotniczych można dochodzić w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego lub w sądzie.

Sąd Najwyższy przesądził, że poszkodowany może wybrać drogę dochodzenia pieniędzy (sygn. akt III CZP 113/13

). Przed ULC postępowanie nie wymaga opłat, w sądzie natomiast kosztuje. Urząd dość szybko ustala także, czy doszło do zawinionego przez przewoźnika opóźnienia. Orzeka też o karze i o obowiązku wypłacenia pasażerowi ryczałtowego odszkodowania. Jest ono ustalone w trzech stawkach: 250, 400 i 600 euro,  a ich zastosowanie zależy od długości lotu.

Wielogodzinne oczekiwanie zarówno na dworcu kolejowym, jak i na lotnisku jest nie tylko uciążliwe, ale może narazić podróżnego na straty. Dlatego  jeśli opóźnienie pociągu wyniesie co najmniej godzinę, ma on prawo wyboru między zwrotem kosztów biletu a zmianą trasy. Ponadto może otrzymać odszkodowanie w wysokości 25 proc. ceny biletu, gdy opóźnienie sięgnęło od 60 do 119 minut, i 50 proc. ceny biletu, jeśli pociąg był opóźniony o 120 minut lub więcej. Stawki te dotyczą przejazdów na terenie Polski i UE pociągami: Ekspres, InterCity, Express InterCity, EuroCity lub EuroNight.

Prawo w Polsce
Są kolejne wyniki ponownego przeliczenia głosów. Zyskuje Karol Nawrocki
Praca, Emerytury i renty
Prawdziwy szał na świadczenie dla seniorów
Prawnicy
Kto najlepiej uczy przyszłych prawników w Polsce? Ranking „Rzeczpospolitej”
Zawody prawnicze
Nie będzie umowy o pracę dla adwokatów. Ostra dyskusja na Krajowym Zjeździe
Zawody prawnicze
Ranking kancelarii prawniczych 2025. Znamy zwycięzców