W Internecie nietrudno natrafić na opinie, że wiele nowych projektów internetowych finansowanych z unijnych dotacji to pomysły nietrafione, które zakończą się plajtą. To jednak tylko jedna, ta gorsza, strona medalu. Druga to sukcesy rynkowe startujących firm odniesione dzięki grantom rozdzielanym przez PARP z "Innowacyjnej gospodarki" (działanie 8.1).
Oto, pod jakie adresy powinni zajrzeć przedsiębiorcy, którzy dopiero chcą zacząć swój e-biznes, wspomagając się dotacją.
Zadbaj o finanse
Jeden z nich to www.kontomierz.pl. – Nasz pomysł na e-biznes to aplikacja do zarządzania finansami osobistymi i planowania wydatków. Kontomierz importuje historię transakcji ze wszystkich kont bankowych, jakie posiada użytkownik. Zakłada też "portfel" na ręczne dodawanie transakcji gotówkowych, co daje pełny obraz finansów. Klasyfikuje wydatki po kwotach, rodzajach i miejscach. Przepływy widać na czytelnych wykresach. Potem radzi, z jakich kont i kart korzystać – wyjaśnia Marcin Truszel, prezes spółki Kontomierz.pl. Jego firma otrzymała 824 tys. zł dofinansowania. Teraz musi zarabiać.
– Nie pobieramy opłaty za usługę, bo i tak nasi użytkownicy muszą przełamać barierę zaufania dotyczącą przekazania danych finansowych, choć nie wymagamy podania personaliów. Obecnie nasze przychody pochodzą z reklam i umów partnerskich z bankami – wyjaśnia Truszel. Dodaje, że strategia firmy to pozyskanie jak największej liczby zarejestrowanych użytkowników. Obecnie jest ich 24 tysiące. – Jestem przekonany, że projekt utrzyma się po okresie dotowania – prognozuje Truszel, dodając, że ta e-usługa to czysta statystyka. Do tego bezpieczna. – Nie znamy ani nie przechowujemy haseł bankowych – zapewnia prezes Kontomierza.
Z bezpieczeństwem danych wiąże się inny ciekawy pomysł na e-biznes – BitBank (www.bitbank.pl) spółki TotalSafe. To e-usługa ochrony danych osobowych pozwalająca na tworzenie kopii zapasowych i przywracanie danych online. Umożliwia odzyskanie plików w przypadku uszkodzenia komputera, ataku wirusa czy też na skutek ich przypadkowego skasowania. Jest kierowana do klientów indywidualnych i firm. Można ją przetestować za darmo.