Wielkopolska za dotacje z UE poprawiła układ transportowy

Dotacje przyczyniły się do budowy i modernizacji infrastruktury drogowej, kolejowej i lotniskowej.

Publikacja: 19.07.2013 01:29

Nowe wielkopolskie pociągi zakupione za pieniądze z Brukseli.

Nowe wielkopolskie pociągi zakupione za pieniądze z Brukseli.

Foto: UMWW

Województwo wielkopolskie, podobnie jak inne, dużą część euro z regionalnego programu operacyjnego przeznaczyło na infrastrukturę transportową, co ma poprawić wewnętrzną i zewnętrzną dostępność komunikacyjną regionu.

Komunikacja zbiorowa

W zakresie infrastruktury drogowej dotowane projekty realizował np. Wielkopolski Zarząd Dróg Wojewódzkich. Przykład to „Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 196 Poznań – Murowana Goślina – Wągrowiec na odcinku Murowana Goślina – Wągrowiec, budowa obwodnicy m. Wągrowiec w ciągu drogi wojewódzkiej nr 241 wraz z remontem istniejących odcinków obwodnicy Wągrowca oraz droga nr 196 obwodnica m. Murowana Goślina – budowa obwodnicy o dł. 9,3 km". Inwestycja ta pokazuje, jak pojedyncze zadania są komplementarne względem siebie.

Efekt to zmodernizowany szlak drogowy oraz dwie nowe obwodnice miast w ciągu jednej drogi wojewódzkiej, a co za tym idzie – poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego i odciążenie miast.

Region zainwestował nie tylko w infrastrukturę drogową, ale także w rozwój komunikacji zbiorowej. W tym celu zakupiono np. 22 nowe pociągi dla regionalnych pasażerskich przewozów kolejowych. Ich zakup w powiązaniu z utworzeniem przez samorząd województwa własnej spółki przewozowej Koleje Wielkopolskie i rosnącymi nakładami w obszarze transportu kolejowego ma zapewnić nową jakość usług transportowych w Wielkopolsce.

Bezpieczniejsza, szybsza i bardziej dostosowana do oczekiwań pasażerów oferta sprawi, że pasażerowie z mniejszych miast wygodniej i szybciej dotrą do Poznania. Nowe pociągi są też tańsze w eksploatacji niż obecnie używane lokomotywy, a to oznacza niższe koszty dla nowych połączeń regionalnych.

Jak podkreślają urzędnicy z wielkopolskiego urzędu marszałkowskiego, zakup taboru musi być komplementarny z poprawą infrastruktury i tu za przykład może posłużyć renowacja linii kolejowych, a konkretnie projekt modernizacji linii nr 356 Poznań Wschód – Bydgoszcz na terenie województwa wielkopolskiego. W ramach inwestycji zmodernizowano układ torowy na całej długości trasy (50 km), unowocześniono trzy mosty i jeden wiadukt.

Inny przykład to budowa linii tramwajowej na Franowo. Przedmiotem inwestycji jest budowa trasy tramwajowej w Poznaniu na odcinku od osiedla Lecha do pętli Franowo (2,5 km). Efekt to bezkolizyjne połączenie linii tramwajowej osiedla Rataje z nowo wybudowaną zajezdnią na Franowie.

Przebieg trasy zaprojektowano tak, aby możliwie w najmniejszym stopniu ingerować w istniejącą już infrastrukturę komunikacyjną i jednocześnie maksymalnie oddalić się od znajdujących się po obu stronach linii budynków mieszkalnych, w celu ich ochrony przed hałasem. W wyniku realizacji projektu zwiększy się liczba pasażerów miejskiej publicznej komunikacji w Poznaniu.

Rozbudowa lotniska

Dotacje unijne z programu regionalnego posłużyły też do rozbudowy lotniska Ławica w Poznaniu. Zmodernizowano i rozbudowano terminal lotniskowy o nową halę o powierzchni 17,8 tys. mkw. Inwestycja obejmuje również drogi wewnętrzne, parking i pozostałą infrastrukturę towarzyszącą. Kolejny etap objął przebudowę części terminala oraz budowę nowej centralnej strefy kontroli bezpieczeństwa.

Aby modernizacja lotniska była pełna, zrealizowano też kolejny projekt pn. „Modernizacja Portu Lotniczego Poznań-Ławica w zakresie infrastruktury lotniskowej". Efekt to oddana do użytku równoległa do pasa startowego droga kołowania oraz rozbudowa płyty postojowej dla samolotów, co zwiększyło możliwości wielkopolskiego lotniska.

Badania i rozwój

Wielkopolska dofinansowała też projekty współpracy sektora badawczo-rozwojowego.

Jeden z nich, polegający na zakupie aparatury badawczej dla Instytutu Inżynierii Materiałowej, zrealizowała Politechnika Poznańska. Zakupiono unikatowe i wysoce specjalistyczne urządzenia badawcze, jak aparat do wyznaczania kinetyki sorpcji gazów oraz dyfraktometr rentgenowski wraz z bazą danych. Pozwolą one wykonywać badania niedostępne dotąd w Wielkopolsce i stworzyć ofertę nowych usług dla firm i ośrodków badawczych.

O euroinwestycjach w kolejnym województwie czytaj 2 sierpnia

Masz pytanie, wyślij e-mail do redaktora cyklu „Pieniądze z Unii" Artura Osieckiego a.osiecki@rp.pl

Kolejne strefy aktywności

Wielkopolski regionalny program operacyjny na lata 2007–2013 zakłada również tworzenie nowych stref gospodarczych. Dobrze rokującym przykładem tego typu zrealizowanej już inwestycji jest projekt „Uzbrojenie terenów aktywizacji gospodarczej na wschód od Pobiedzisk poprzez budowę drogi, kanalizacji sanitarnej i deszczowej oraz wodociągu". Jeden z terenów znajdujący się w obrębie gminy Pobiedziska już w 2008 roku otrzymał tytuł Laureata III Edycji Ogólnopolskiego Konkursu Grunt na Medal 2008 organizowanego przez Ministerstwo Gospodarki i Polską Agencję Informacji i Inwestycji Zagranicznych, a w roku 2010 ta sama agencja uznała go za najlepszy teren inwestycyjny w Wielkopolsce. Władze samorządowe miasta i gminy Pobiedziska precyzyjnie szukały odpowiedniego miejsca na własnym terenie, które byłoby jak najmniej uciążliwe dla mieszkańców gminy, a jak najbardziej atrakcyjne dla przyszłych inwestorów. Efektem tych starań jest udane stworzenie strefy inwestycyjnej. Już na początku jej działania o zbudowaniu kolejnego zakładu zdecydował duży inwestor. Władze lokalne mają nadzieję, że w przyszłości kolejni przedsiębiorcy będą chętnie lokować tam swe przedsięwzięcia, dzięki czemu polepszą warunki zatrudnienia w regionie. Wartość dotowanego ze środków europejskich projektu to 7,3 mln zł, w tym dofinansowanie to 1,9 mln zł.

Sprzęt dla szpitali, czyli szansa na szybszą diagnozę

Unijne pieniądze przeznaczone dla Wielkopolski w latach 2007–2013 posłużyły m.in. do poprawy warunków funkcjonowania systemu ochrony zdrowia w województwie.  Dofinansowanie unijne przeznaczono na wiele inwestycji o tym charakterze, w tym na projekt Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego im. Ludwika Perzyny w Kaliszu pod nazwą „Zakup urządzeń medycznych dla Zakładu Diagnostyki Obrazowej na potrzeby Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego w Kaliszu" oraz „Rozbudowa Pracowni Hemodynamiki w Wojewódzkim Szpitalu Zespolonym im. Ludwika Perzyny w Kaliszu". Pierwsza z inwestycji polegała a wyposażeniu zakładu diagnostyki obrazowej w wysokospecjalistyczny sprzęt rentgenowski (RTG) i ultrasonograficzny (USG), do badań mammograficznych oraz system do archiwizacji i opisów obrazów. Drugi z projektów polegał na rozbudowie i wyposażeniu pracowni hemodynamiki jako odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie mieszkańców południowej Wielkopolski na badania i zabiegi z zakresu kardiologii, chirurgii naczyń i neurochirurgii. Pacjenci są teraz szybciej diagnozowani, a tym zyskują większe szanse na pełne wyzdrowienie. Obydwa przedsięwzięcia już zakończono i rozliczono. Ich łączna wartość wyniosła 10,3 mln zł, z czego 7,6 mln zł to dofinansowanie z programu regionalnego.

Dowiedz się więcej o funduszach europejskich

2 – na której można się zapoznać z inwestycjami współfinansowanymi przez Unię Europejską: www.mapadotacji.gov.pl

Marek Woźniak , marszałek województwa wielkopolskiego

Przykłady projektów zrealizowanych dzięki wsparciu środków unijnych z Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007–2013 pokazują ich pozytywny wpływ praktycznie na wszystkie sfery życia społeczno-gospodarczego i zrównoważony rozwój całego regionu. To konkretne pieniądze, które pozwalają nam na inwestowanie w budowę i modernizację dróg, zakup nowoczesnego taboru kolejowego, budowę obiektów edukacyjnych, wyposażenie służby zdrowia, ochronę dziedzictwa kulturowego, wyższe uczelnie czy Internet i nie mniej ważne wsparcie dla małych i średnich firm. Dzięki nim możemy nadgonić zapóźnienia w rozwoju wielu dziedzin życia, szczególnie tych najistotniejszych z punktu widzenia mieszkańców regionu. Konsekwencją dobrze zainwestowanych środków, a Wielkopolska to krajowy lider w tym zakresie, jest rozwój gospodarczy i nowe miejsca pracy, a tym samym mocna pozycja regionu, zarówno w kraju, jak i Europie.

Województwo wielkopolskie, podobnie jak inne, dużą część euro z regionalnego programu operacyjnego przeznaczyło na infrastrukturę transportową, co ma poprawić wewnętrzną i zewnętrzną dostępność komunikacyjną regionu.

Komunikacja zbiorowa

Pozostało 97% artykułu
Fundusze europejskie
Wkrótce miliardy z KPO trafią do Polski. Wiceminister finansów podał datę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Fundusze europejskie
Horizon4Poland ’24 - fundusze europejskie na polskie projekty B+R!
Fundusze europejskie
Pieniądze na amunicję i infrastrukturę obronną zamiast na regiony
Fundusze europejskie
Piotr Serafin bronił roli regionów w polityce spójności
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Fundusze europejskie
Fundusze Europejskie w trosce o zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży