Zachodniopomorskie korzysta z pieniędzy unijnych

Zachodniopomorskie za dotacje z Brukseli wspiera przedsiębiorców, szpitale, instytucje kultury i zdrowia.

Publikacja: 15.08.2013 23:36

Z pieniędzy europejskich korzystają też studiujący. Dzięki dotacji z Unii słuchacze Akademii Morskiej w Szczecinie zyskali specjalistyczną pracownię dydaktyczną. Chodzi o centrum symulacyjne terminalu LNG i symulator ładunkowy statków do przewozu ładunków ciekłych, które powstały na terenie uczelni.

Symulator jest używany w zajęciach dydaktycznych dla studentów II roku o specjalności transport morski. Przedmiotem ćwiczeń jest eksploatacja zbiornikowców i gazowców oraz przewozy morskie. Podczas zajęć studenci poznają wszystkie procesy eksploatacyjne, jakie zachodzą podczas załadunku i wyładunku statku. Ich zadaniem jest zaplanowanie załadunku, transport, a następnie wyładunek w ściśle określonych warunkach, zgodnie z przepisami obowiązującymi na terminalach i statkach przewożących ładunki płynne.

Dzięki symulatorowi studenci zapoznają się również z systemami statkowymi, a w szczególności z urządzeniami oraz procedurami dotyczącymi przeładunku. Uczelnia szacuje, że w ciągu najbliższych pięciu lat z zakupionej w ramach dotowanego projektu aparatury naukowo-badawczej skorzysta około 10 tys. słuchaczy. Studenci szkolący się na symulatorach zostaną w przyszłości członkami załóg tankowców LNG odpowiedzialnymi za bezpieczne operacje ładunkowe i znajdą się wśród kadry zarządzającej głównymi operacjami zachodzącymi w trakcie transportu produktów LNG.

Jest to trzeci w Europie tego typu symulator, a rozwiązania technologiczne zastosowane przy realizacji projektu promują na polskim rynku sprawdzone rozwiązania technologiczne. Jak wskazuje Olgierd Geblewicz, marszałek województwa zachodniopomorskiego, projekt Akademii Morskiej związany z budową centrum symulacyjnego terminalu LNG to doskonały przykład dopasowania regionalnej uczelni do zmian na rynku.

Reklama
Reklama

Szybciej do lotniska

Unijne euro posłużyły też do modernizacji regionalnej linii kolejowej 402 Goleniów – Kołobrzeg wraz z budową łącznicy do portu lotniczego Szczecin-Goleniów. Krótszy czas dojazdu do lotniska w Goleniowie, bezpieczeństwo i wygoda podróżowania to korzyści dla podróżnych.

Budowa łącznicy do lotniska w Goleniowie umożliwiła bezpośredni i szybki dojazd pasażerom ze Szczecina i Kołobrzegu. Dojazd ze Szczecina trwa około 40, a z Kołobrzegu około 90 minut. Na stukilometrowym odcinku linii 402 z Goleniowa do Kołobrzegu wyremontowano najbardziej zaniedbane tory, a w niektórych miejscach całkowicie je wymieniono. Dzięki temu prędkość techniczna pociągów wzrosła z 50 do 120 km/h.

Stacje i przystanki w Baszewicach, Gąbinie, Głowaczewie i Nowogardzie otrzymały nowe perony. Wygodniej wsiada się w Wyszomierzu, Bieczynie Pomorskim i Starym Borku. Na zmodernizowanych peronach ustawiono nowe wiaty przystankowe. Gruntownie wyremontowano też wiadukt kolejowy w Gryficach, na stacji w Płotach przebudowano zaś urządzenia do sterowania ruchem kolejowym.

Ponad 100 projektów

– Infrastruktura transportowa jest krwiobiegiem nowoczesnej gospodarki. Jak pokazują doświadczenia innych regionów, dobre skomunikowanie z rynkami producentów i odbiorców to klucz do sukcesu. Zachodniopomorskie może stać się oknem na świat dla całego kraju, jednakże wieloletnie zaniedbania w zakresie rozbudowy infrastruktury transportowej w regionie dają się nam we znaki. Dodatkowym utrudnieniem jest peryferyjne względem Warszawy położenie zarówno całego województwa, jak i jego stolicy – Szczecina, stanowiącego główny ośrodek gospodarczy regionu – mówi „Rz" Andrzej Jakubowski, wicemarszałek województwa zachodniopomorskiego.

Jak podkreśla, dla rozwoju bardzo ważna jest nie tylko rozbudowa potencjału transportowego, lecz także istotne jest łączenie ze sobą różnych form transportu. Dlatego w ramach programu regionalnego na lata 2007–2013 realizowanych jest 110 projektów z zakresu infrastruktury transportowej (drogowej, kolejowej, lotniczej i wodnej). Władze regionu stawiają na promocję połączeń nie tylko ekonomicznych, ale i ekologicznych. Stąd największa w kraju (ponad 200 km) długość modernizowanych ze środków programu regionalnego linii kolejowych.

– Jednym z kroków budowy silnego węzła logistycznego łączącego transport wodny, drogowy, kolejowy i lotniczy jest projekt doprowadzenia kolei do terminala lotniskowego. Dzięki temu nasze województwo jako jedno z pierwszych w Polsce uzyskało połączenie kolejowe stolicy regionu z lotniskiem – podkreśla Jakubowski.

Reklama
Reklama

O euroinwestycjach w kolejnym województwie czytaj 30 sierpnia

Olgierd Geblewicz, marszałek województwa zachodniopomorskiego

Kluczem do poprawy konkurencyjności i innowacyjności zachodniopomorskich przedsiębiorców jest ścisła współpraca sektora badawczo-rozwojowego. Kooperacja niesie obopólne korzyści. Przedsiębiorcy mają dostęp do nowoczesnych i zarazem szytych na miarę rozwiązań technologicznych, a jednostki badawcze uzyskują nowe źródło finansowania swojej działalności. W ramach regionalnego programu operacyjnego budujemy silne podstawy dla tej współpracy. Z jednej strony finansowane są projekty zakładające współpracę przedsiębiorców z uczelniami, z drugiej finansujemy rozwój uczelni w kierunku bliższej współpracy ze sferą gospodarczą, a nawet budowę specjalnych laboratoriów służących świadczeniu usług rynkowych. Nie można także zapominać o bardzo istotnym wsparciu instytucji otoczenia biznesu. Tak zbudowany system transferu technologii jest dużą szansą rozwojową dla województwa zachodniopomorskiego.

Dowiedz się więcej o funduszach europejskich

2 – na której można zapoznać się z inwestycjami współfinansowanymi przez Unię Europejską:                 www.mapadotacji.gov.pl

45 nowych i odnowionych obiektów

Jesienią tego roku muzycy Filharmonii Koszalińskiej zagrają w nowym budynku, który powstał za pieniądze europejskie. Filharmonia Koszalińska to jedna z najważniejszych inwestycji w mieście. Głównym elementem nowego, czterokondygnacyjnego budynku jest sala koncertowa na 520 osób z estradą na pełną orkiestrę i chór. Widownia sali ma układ amfiteatralny i jest podzielona na kilka sektorów i tarasów. Sala koncertowa to nowoczesny budynek z przeszklonymi powierzchniami i bryłą przypominającą bursztyn wtopiony w konstrukcję obiektu. Za wejściem głównym znajduje się foyer z szatnią, sanitariaty, kasy biletowe i kawiarnia. Na kolejne kondygnacje prowadzą schody i przeszklona winda osobowa, obsługująca osoby niepełnosprawne. Południowa część obiektu obejmuje zaplecze filharmonii, garderoby, sale ćwiczeń, zaplecze administracyjne, magazynowe, a także pokoje gościnne. Dzięki inwestycji mieszkańcy Koszalina zyskają łatwiejszy dostęp do muzyki koncertowej. Według szacunków do 2018 r. z obiektu ma skorzystać 60 tys. widzów. W tym samym okresie liczba osób korzystających z efektów inwestycji z zakresu kultury dla całego programu regionalnego województwa zachodniopomorskiego ma wynieść 3,1 mln. W regionie powstaje lub jest modernizowanych 45 obiektów o funkcjach kulturalnych.

 

Reklama
Reklama

Nowe centrum diagnostyki i terapii nowotworów piersi

Unijne euro posłużyły Zachodniopomorskiemu Centrum Onkologii w Szczecinie do budowy i wyposażenia nowoczesnej i przyjaznej pacjentom placówki medycznej, jaką jest centrum diagnostyki i terapii nowotworów piersi. Zachodniopomorskie Centrum Onkologii jest największym ośrodkiem specjalizującym się w kompleksowym diagnozowaniu i leczeniu nowotworów, przede wszystkim piersi. Trzykondygnacyjną budowlę o powierzchni użytkowej ponad 8 tys. m² wyposażono w nowoczesny sprzęt, który umożliwia wykrywanie nowotworów już we wczesnym stadium. W obiekcie powstały poradnie: chemioterapii, radioterapii, chirurgii onkologicznej, dermatologii onkologicznej, ginekologii i profilaktyki chorób piersi. Ponadto działają pracownie histopatologii, diagnostyki obrazowej, laboratorium oraz izba przyjęć i apteka. Dla pacjentów przygotowano 60 łóżek stacjonarnych oraz 20 miejsc na chemioterapię dzienną. Z myślą o osobach niepełnosprawnych przygotowano szerokie windy, podjazdy, sale szpitalne z łazienkami przystosowanymi na potrzeby pacjentów poruszających się na wózkach i o kulach. Inwestycja oznacza lepszy i szybszy dostęp do usług medycznych dla mieszkańców regionu oraz w razie konieczności skuteczną opiekę medyczną w zakresie diagnozowania i leczenia chorób nowotworowych.

Z pieniędzy europejskich korzystają też studiujący. Dzięki dotacji z Unii słuchacze Akademii Morskiej w Szczecinie zyskali specjalistyczną pracownię dydaktyczną. Chodzi o centrum symulacyjne terminalu LNG i symulator ładunkowy statków do przewozu ładunków ciekłych, które powstały na terenie uczelni.

Symulator jest używany w zajęciach dydaktycznych dla studentów II roku o specjalności transport morski. Przedmiotem ćwiczeń jest eksploatacja zbiornikowców i gazowców oraz przewozy morskie. Podczas zajęć studenci poznają wszystkie procesy eksploatacyjne, jakie zachodzą podczas załadunku i wyładunku statku. Ich zadaniem jest zaplanowanie załadunku, transport, a następnie wyładunek w ściśle określonych warunkach, zgodnie z przepisami obowiązującymi na terminalach i statkach przewożących ładunki płynne.

Pozostało jeszcze 90% artykułu
Reklama
Fundusze europejskie
Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz: Jest zgoda KE na przedłużenie KPO do końca 2026 roku
Fundusze europejskie
Polska prezydencja przygotuje grunt pod negocjacje budżetu UE
Fundusze europejskie
Wkrótce miliardy z KPO trafią do Polski. Wiceminister finansów podał datę
Fundusze europejskie
Horizon4Poland ’24 - fundusze europejskie na polskie projekty B+R!
Fundusze europejskie
Pieniądze na amunicję i infrastrukturę obronną zamiast na regiony
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama