Zachodniopomorskie korzysta z pieniędzy unijnych

Zachodniopomorskie za dotacje z Brukseli wspiera przedsiębiorców, szpitale, instytucje kultury i zdrowia.

Publikacja: 15.08.2013 23:36

Z pieniędzy europejskich korzystają też studiujący. Dzięki dotacji z Unii słuchacze Akademii Morskiej w Szczecinie zyskali specjalistyczną pracownię dydaktyczną. Chodzi o centrum symulacyjne terminalu LNG i symulator ładunkowy statków do przewozu ładunków ciekłych, które powstały na terenie uczelni.

Symulator jest używany w zajęciach dydaktycznych dla studentów II roku o specjalności transport morski. Przedmiotem ćwiczeń jest eksploatacja zbiornikowców i gazowców oraz przewozy morskie. Podczas zajęć studenci poznają wszystkie procesy eksploatacyjne, jakie zachodzą podczas załadunku i wyładunku statku. Ich zadaniem jest zaplanowanie załadunku, transport, a następnie wyładunek w ściśle określonych warunkach, zgodnie z przepisami obowiązującymi na terminalach i statkach przewożących ładunki płynne.

Dzięki symulatorowi studenci zapoznają się również z systemami statkowymi, a w szczególności z urządzeniami oraz procedurami dotyczącymi przeładunku. Uczelnia szacuje, że w ciągu najbliższych pięciu lat z zakupionej w ramach dotowanego projektu aparatury naukowo-badawczej skorzysta około 10 tys. słuchaczy. Studenci szkolący się na symulatorach zostaną w przyszłości członkami załóg tankowców LNG odpowiedzialnymi za bezpieczne operacje ładunkowe i znajdą się wśród kadry zarządzającej głównymi operacjami zachodzącymi w trakcie transportu produktów LNG.

Jest to trzeci w Europie tego typu symulator, a rozwiązania technologiczne zastosowane przy realizacji projektu promują na polskim rynku sprawdzone rozwiązania technologiczne. Jak wskazuje Olgierd Geblewicz, marszałek województwa zachodniopomorskiego, projekt Akademii Morskiej związany z budową centrum symulacyjnego terminalu LNG to doskonały przykład dopasowania regionalnej uczelni do zmian na rynku.

Szybciej do lotniska

Unijne euro posłużyły też do modernizacji regionalnej linii kolejowej 402 Goleniów – Kołobrzeg wraz z budową łącznicy do portu lotniczego Szczecin-Goleniów. Krótszy czas dojazdu do lotniska w Goleniowie, bezpieczeństwo i wygoda podróżowania to korzyści dla podróżnych.

Budowa łącznicy do lotniska w Goleniowie umożliwiła bezpośredni i szybki dojazd pasażerom ze Szczecina i Kołobrzegu. Dojazd ze Szczecina trwa około 40, a z Kołobrzegu około 90 minut. Na stukilometrowym odcinku linii 402 z Goleniowa do Kołobrzegu wyremontowano najbardziej zaniedbane tory, a w niektórych miejscach całkowicie je wymieniono. Dzięki temu prędkość techniczna pociągów wzrosła z 50 do 120 km/h.

Stacje i przystanki w Baszewicach, Gąbinie, Głowaczewie i Nowogardzie otrzymały nowe perony. Wygodniej wsiada się w Wyszomierzu, Bieczynie Pomorskim i Starym Borku. Na zmodernizowanych peronach ustawiono nowe wiaty przystankowe. Gruntownie wyremontowano też wiadukt kolejowy w Gryficach, na stacji w Płotach przebudowano zaś urządzenia do sterowania ruchem kolejowym.

Ponad 100 projektów

– Infrastruktura transportowa jest krwiobiegiem nowoczesnej gospodarki. Jak pokazują doświadczenia innych regionów, dobre skomunikowanie z rynkami producentów i odbiorców to klucz do sukcesu. Zachodniopomorskie może stać się oknem na świat dla całego kraju, jednakże wieloletnie zaniedbania w zakresie rozbudowy infrastruktury transportowej w regionie dają się nam we znaki. Dodatkowym utrudnieniem jest peryferyjne względem Warszawy położenie zarówno całego województwa, jak i jego stolicy – Szczecina, stanowiącego główny ośrodek gospodarczy regionu – mówi „Rz" Andrzej Jakubowski, wicemarszałek województwa zachodniopomorskiego.

Jak podkreśla, dla rozwoju bardzo ważna jest nie tylko rozbudowa potencjału transportowego, lecz także istotne jest łączenie ze sobą różnych form transportu. Dlatego w ramach programu regionalnego na lata 2007–2013 realizowanych jest 110 projektów z zakresu infrastruktury transportowej (drogowej, kolejowej, lotniczej i wodnej). Władze regionu stawiają na promocję połączeń nie tylko ekonomicznych, ale i ekologicznych. Stąd największa w kraju (ponad 200 km) długość modernizowanych ze środków programu regionalnego linii kolejowych.

– Jednym z kroków budowy silnego węzła logistycznego łączącego transport wodny, drogowy, kolejowy i lotniczy jest projekt doprowadzenia kolei do terminala lotniskowego. Dzięki temu nasze województwo jako jedno z pierwszych w Polsce uzyskało połączenie kolejowe stolicy regionu z lotniskiem – podkreśla Jakubowski.

O euroinwestycjach w kolejnym województwie czytaj 30 sierpnia

Olgierd Geblewicz, marszałek województwa zachodniopomorskiego

Kluczem do poprawy konkurencyjności i innowacyjności zachodniopomorskich przedsiębiorców jest ścisła współpraca sektora badawczo-rozwojowego. Kooperacja niesie obopólne korzyści. Przedsiębiorcy mają dostęp do nowoczesnych i zarazem szytych na miarę rozwiązań technologicznych, a jednostki badawcze uzyskują nowe źródło finansowania swojej działalności. W ramach regionalnego programu operacyjnego budujemy silne podstawy dla tej współpracy. Z jednej strony finansowane są projekty zakładające współpracę przedsiębiorców z uczelniami, z drugiej finansujemy rozwój uczelni w kierunku bliższej współpracy ze sferą gospodarczą, a nawet budowę specjalnych laboratoriów służących świadczeniu usług rynkowych. Nie można także zapominać o bardzo istotnym wsparciu instytucji otoczenia biznesu. Tak zbudowany system transferu technologii jest dużą szansą rozwojową dla województwa zachodniopomorskiego.

Dowiedz się więcej o funduszach europejskich

2 – na której można zapoznać się z inwestycjami współfinansowanymi przez Unię Europejską:                 www.mapadotacji.gov.pl

45 nowych i odnowionych obiektów

Jesienią tego roku muzycy Filharmonii Koszalińskiej zagrają w nowym budynku, który powstał za pieniądze europejskie. Filharmonia Koszalińska to jedna z najważniejszych inwestycji w mieście. Głównym elementem nowego, czterokondygnacyjnego budynku jest sala koncertowa na 520 osób z estradą na pełną orkiestrę i chór. Widownia sali ma układ amfiteatralny i jest podzielona na kilka sektorów i tarasów. Sala koncertowa to nowoczesny budynek z przeszklonymi powierzchniami i bryłą przypominającą bursztyn wtopiony w konstrukcję obiektu. Za wejściem głównym znajduje się foyer z szatnią, sanitariaty, kasy biletowe i kawiarnia. Na kolejne kondygnacje prowadzą schody i przeszklona winda osobowa, obsługująca osoby niepełnosprawne. Południowa część obiektu obejmuje zaplecze filharmonii, garderoby, sale ćwiczeń, zaplecze administracyjne, magazynowe, a także pokoje gościnne. Dzięki inwestycji mieszkańcy Koszalina zyskają łatwiejszy dostęp do muzyki koncertowej. Według szacunków do 2018 r. z obiektu ma skorzystać 60 tys. widzów. W tym samym okresie liczba osób korzystających z efektów inwestycji z zakresu kultury dla całego programu regionalnego województwa zachodniopomorskiego ma wynieść 3,1 mln. W regionie powstaje lub jest modernizowanych 45 obiektów o funkcjach kulturalnych.

 

Nowe centrum diagnostyki i terapii nowotworów piersi

Unijne euro posłużyły Zachodniopomorskiemu Centrum Onkologii w Szczecinie do budowy i wyposażenia nowoczesnej i przyjaznej pacjentom placówki medycznej, jaką jest centrum diagnostyki i terapii nowotworów piersi. Zachodniopomorskie Centrum Onkologii jest największym ośrodkiem specjalizującym się w kompleksowym diagnozowaniu i leczeniu nowotworów, przede wszystkim piersi. Trzykondygnacyjną budowlę o powierzchni użytkowej ponad 8 tys. m² wyposażono w nowoczesny sprzęt, który umożliwia wykrywanie nowotworów już we wczesnym stadium. W obiekcie powstały poradnie: chemioterapii, radioterapii, chirurgii onkologicznej, dermatologii onkologicznej, ginekologii i profilaktyki chorób piersi. Ponadto działają pracownie histopatologii, diagnostyki obrazowej, laboratorium oraz izba przyjęć i apteka. Dla pacjentów przygotowano 60 łóżek stacjonarnych oraz 20 miejsc na chemioterapię dzienną. Z myślą o osobach niepełnosprawnych przygotowano szerokie windy, podjazdy, sale szpitalne z łazienkami przystosowanymi na potrzeby pacjentów poruszających się na wózkach i o kulach. Inwestycja oznacza lepszy i szybszy dostęp do usług medycznych dla mieszkańców regionu oraz w razie konieczności skuteczną opiekę medyczną w zakresie diagnozowania i leczenia chorób nowotworowych.

Z pieniędzy europejskich korzystają też studiujący. Dzięki dotacji z Unii słuchacze Akademii Morskiej w Szczecinie zyskali specjalistyczną pracownię dydaktyczną. Chodzi o centrum symulacyjne terminalu LNG i symulator ładunkowy statków do przewozu ładunków ciekłych, które powstały na terenie uczelni.

Symulator jest używany w zajęciach dydaktycznych dla studentów II roku o specjalności transport morski. Przedmiotem ćwiczeń jest eksploatacja zbiornikowców i gazowców oraz przewozy morskie. Podczas zajęć studenci poznają wszystkie procesy eksploatacyjne, jakie zachodzą podczas załadunku i wyładunku statku. Ich zadaniem jest zaplanowanie załadunku, transport, a następnie wyładunek w ściśle określonych warunkach, zgodnie z przepisami obowiązującymi na terminalach i statkach przewożących ładunki płynne.

Pozostało 90% artykułu
Fundusze europejskie
Wkrótce miliardy z KPO trafią do Polski. Wiceminister finansów podał datę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Fundusze europejskie
Horizon4Poland ’24 - fundusze europejskie na polskie projekty B+R!
Fundusze europejskie
Pieniądze na amunicję i infrastrukturę obronną zamiast na regiony
Fundusze europejskie
Piotr Serafin bronił roli regionów w polityce spójności
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Fundusze europejskie
Fundusze Europejskie w trosce o zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży