Co ciekawe, cały czas mowa o pieniądzach europejskich z okresu 2007–2013. W przypadku wschodu kraju – rozumianego jako pięć wschodnich województw (lubelskie, podlaskie, podkarpackie, świętokrzyskie i warmińsko-mazurskie) – dofinansowanie trafia tam poza regionalnymi programami operacyjnymi przypisanymi do każdego z tych województw. Chodzi o specjalny program przeznaczony dla całego makroregionu „Rozwój Polski wschodniej". Jego budżet – 2,8 mld euro, w tym 2,3 mld euro z UE – od 2007 r. się nie zmienia, poza zaplanowanym dodaniem w 2011 r. prawie 114 mln euro. Zmienia się natomiast, i to ostatnio bardzo często, lista najważniejszych inwestycji, czyli tzw. indywidualnych projektów kluczowych realizowanych w Polsce wschodniej, za pieniądze z tego programu.
Dlaczego aż tyle zmian
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, które zarządza krajowymi programami operacyjnymi, w tym programem przeznaczonym dla wschodu kraju, po raz kolejny zmieniło listę dużych przedsięwzięć. To już trzecia aktualizacja w bieżącym roku. W poprzednich latach lista była aktualizowana najpierw raz, a potem dwa razy do roku, ale wraz z upływem okresu 2007–2013 (de facto 2007–2015, bo inwestycje finansowane z budżetu UE na okres 2007–2013 można realizować do końca 2015 r.) zmiany te nabrały jeszcze szybszego tempa.
Wynika to z faktu, że jest coraz mniej czasu na wykorzystanie wszystkich pieniędzy z UE i tak też tłumaczy zmiany resort infrastruktury i rozwoju. Iwona Wendel, wiceszefowa tego ministerstwa, już kilka razy na łamach „Rz" podkreślała, że ostatnie zmiany na listach kluczowych projektów – także w programie „Innowacyjna gospodarka" – są podyktowane troską o wykorzystanie wszystkich pieniędzy z budżetu UE na lata 2007–2013.
Trzy nowe inwestycje
Aby zdążyć, resort infrastruktury dopisał do wykazu najważniejszych przedsięwzięć w Polsce wschodniej trzy duże projekty.
Pierwszy z nich to domknięcie północnej obwodnicy Rzeszowa oraz stworzenie strefy płatnego parkowania w śródmieściu tego miasta. Projekt zakłada m.in. budowę o najdłuższego w Rzeszowie mostu na rzece Wisłok, który ma mieć 480 m. Jednym ze spodziewanych efektów tej inwestycji będzie ograniczenie ruchu samochodowego i wzrost liczby osób korzystających z komunikacji miejskiej. Kolejnym – poprawa warunków ruchu pieszego i rowerowego. Ta najdroższa z nowych inwestycji ma pochłonąć ponad 183 mln zł.