Budowa torów - zwiększenie dofinansowania UE

Wkład Brukseli w projekty kolejowe miałby wzrosnąć z 70 do 85 proc. Pozwoliłoby to oszczędzić 4 mld zł. Minister finansów tymczasowo zawiesił wspieranie inwestycji w linie kolejowe

Publikacja: 06.12.2010 03:04

Budowa torów - zwiększenie dofinansowania UE

Foto: Fotorzepa, BS Bartek Sadowski

PKP Polskie Linie Kolejowe, spółka odpowiedzialna za modernizację i utrzymanie torów, ma do dyspozycji na inwestycje do 2013 r. 26,8 mld zł. Teoretycznie. Na tę imponującą kwotę składają się pieniądze unijne (ok. 18,7 mld zł) i wkład własny (ok. 8,04 mld zł). Obecnie Unia Europejska dopłaca 70 proc. wartości inwestycji.

– Zabiegamy o zwiększenie unijnego wsparcia do 85 proc. wartości projektu – mówi Mikołaj Karpiński, rzecznik resortu infrastruktury. Całkowita wartość dotacji z UE się nie zmieni.

Jeżeli Bruksela przychyli się do naszego wniosku, spadnie niezbędny wkład własny do projektów, a tym samym obciążenie budżetu państwa – nawet o ok. 4 mld zł.

Takie rozwiązanie jest możliwe dzięki oszczędnościom na tegorocznych przetargach. Najlepsze oferty na budowę torów były nawet o ok. 50 proc. niższe niż kosztorysy. To oznacza jednak konieczność ponownego sporządzenia planu finansowego, w którym zostaną uwzględnione oszczędności na kontraktach.

– Jeżeli różnice między szacunkami a osiągniętymi cenami byłyby znaczne, może się okazać, że konieczne będzie ponowne przeliczenie wysokości dotacji i podpisanie raz jeszcze umów o dofinansowanie pomiędzy PKP PLK a Centrum Unijnych Projektów Transportowych – mówi „Rz” Anna Siejda, dyrektor CUPT. To zaś może opóźnić wypłatę unijnych pieniędzy.

Zgoda Brukseli na zwiększenie unijnego wsparcia dla projektów kolejowych będzie oznaczać możliwość rezygnacji z zaciągnięcia 1 mld euro kredytu na wkład własny w Europejskim Banku Inwestycyjnym. Decyzję o udzieleniu gwarancji przez Skarb Państwa na spłatę kredytu resort miał podjąć do końca listopada.

– Aby Ministerstwo Finansów mogło to zrobić, spółka PKP PLK musi przedstawić wiarygodne przepływy finansowe dla projektowanych inwestycji w perspektywie do 2015 r. – mówi Magdalena Kobos, rzeczniczka resortu finansów.

Dopóki nie nastąpi aktualizacja planu finansowego i nie nadejdzie odpowiedź Brukseli, Ministerstwo Finansów nie będzie finansować kolejnych inwestycji kolejowych.

– Mamy otwarte przetargi na modernizację torów warte ok. 18 mld zł i zapewnione finansowanie na poziomie prawie 12 mld zł. Nie możemy rozstrzygnąć kolejnych, dopóki nie będziemy pewni, że otrzymamy pieniądze na finansowanie prac – mówi Zbigniew Szafrański, prezes PKP Polskie Linie Kolejowe.

Na początku przyszłego roku spółka planuje otworzyć kolejne 20 przetargów o wartości ok. 6 mld zł. Dotyczą one m.in. budowy torów z Wrocławia do granicy województwa wielkopolskiego czy lokalnych centrów sterowania w Malborku i Iławie. Każda z trzech inwestycji jest szacowana na ok. 1 mld zł.

[ramka][b]Ambitne plany[/b]

W 2011 r. rząd zamierza ogłosić warte ok. 10 mld zł przetargi na nowe tory. Jeszcze do końca tego roku chce zacząć szukać wykonawców prac wartych ok. 700 mln zł. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, w 2011 r. PKP Polskie Linie Kolejowe zakończą rozdawanie największych kontraktów współfinansowanych z dotacji unijnych na lata 2007 – 2013. Kolejne tzw. duże przetargi, które zostaną ogłoszone być może już w 2012 r., będą dotyczyły budowy linii dużych prędkości. Wśród kontraktów, o które w nadchodzącym roku będą się ubiegać firmy budowlane, są m.in. modernizacja torów z Warszawy do Tłuszcza (czyli budowa fragmentu Rail Baltica – biegnącej aż do Helsinek), trasy z Poznania do Wrocławia czy połączenia z Warszawy do Radomia. W planach jest wyłonienie wykonawcy budowy dwóch kolejnych lokalnych centrów sterowania (LCS) w Gdyni i Gdańsku. [/ramka]

[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

[mail=a.stefanska@rp.pl]a.stefanska@rp.pl[/mail][/i]

PKP Polskie Linie Kolejowe, spółka odpowiedzialna za modernizację i utrzymanie torów, ma do dyspozycji na inwestycje do 2013 r. 26,8 mld zł. Teoretycznie. Na tę imponującą kwotę składają się pieniądze unijne (ok. 18,7 mld zł) i wkład własny (ok. 8,04 mld zł). Obecnie Unia Europejska dopłaca 70 proc. wartości inwestycji.

– Zabiegamy o zwiększenie unijnego wsparcia do 85 proc. wartości projektu – mówi Mikołaj Karpiński, rzecznik resortu infrastruktury. Całkowita wartość dotacji z UE się nie zmieni.

Pozostało 87% artykułu
Finanse
Najwięksi truciciele Rosji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Finanse
Finansowanie powiązane z ESG to korzyść dla klientów i banków
Debata TEP i „Rzeczpospolitej”
Czas na odważne decyzje zwiększające wiarygodność fiskalną
Finanse
Kreml zapożycza się u Rosjan. W jeden dzień sprzedał obligacje za bilion rubli
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Finanse
Świat więcej ryzykuje i zadłuża się. Rosną koszty obsługi długu