– 2023 r. jest dla branży leasingowej okresem stabilnego, ale wyraźnego odbicia. Wyniki wskazują na wzrost inwestycji przedsiębiorców w środki trwałe, szczególnie w grupach aktywów, które po okresie spowolnienia wracają na podium. Grupa pojazdów lekkich, czyli osobowych i dostawczych do 3,5 tony, zanotowała wzrost o 27 proc. w porównaniu z tym samym okresem zeszłego roku, a pojazdów ciężkich o 16 proc. – podsumowywała niedawno wyniki branży uzyskane w I połowie tego roku Monika Constant, prezes zarządu Związku Polskiego Leasingu.
Koniec trudnego dla branży 2022 r. przyniósł co prawda wzrosty w branży leasingu, ale bazowały one głównie na wartości leasingowanych aktywów. Przy dużej inflacji, wzrost cen mógł mieć pewien wpływ na wyniki branży. – Obecnie odnotowujemy wzrosty, owszem – wartościowe, ale również wolumenowe, co pozwala optymistycznie spojrzeć w przyszłość. Duże firmy wciąż inwestują i sięgają przy tym po leasing, czyli najbardziej opłacalną, najszybszą, najprostszą, a przy tym elastyczną formę pozyskania pieniędzy do firmy – mówiła Monika Constant. – Wyniki po pierwszym półroczu wskazują, że do tego strumienia inwestycji dołączyły też małe i najmniejsze firmy, w tym mikroprzedsiębiorstwa i jednoosobowe działalności gospodarcze – dodała.
Jej słowa potwierdza najnowsza, czwarta już edycja badania „Leasing Index” zrealizowanego przez Santander Leasing. W porównaniu z badaniem „Leasing Index” przeprowadzanego w poprzednich latach, w 2023 r. spadło wykorzystanie wszystkich zewnętrznych form finansowania. Korzystanie z leasingu (obecnie lub w przeszłości) deklaruje 36 proc. przedsiębiorstw zatrudniających na stałe do 49 pracowników. Odsetek korzystających spadł o 13 pkt proc. w porównaniu z 2021 r., a w porównaniu z 2019 r. – o 7 pkt proc.
– Spadek zainteresowania leasingiem odnotowano w grupie małych firm, które zatrudniają maksymalnie dziewięciu pracowników. Odwrotną tendencję zaobserwowano wśród większych firm, zatrudniających więcej niż 10 pracowników, gdzie w porównaniu z naszym badaniem z 2021 r. wzrost wyniósł aż 19 pkt proc. – mówi Tomasz Jąder, prezes zarządu Santander Leasing. – Na pewno pozytywny wpływ na to miała dynamika zamówień w przemyśle, a także zwiększona dostępność pojazdów, które odgrywają główną rolę w naszej branży. Te czynniki z pewnością będą determinować kolejne wzrosty odnotowane w poszczególnych segmentach rynku, co potwierdzają prognozy Związku Polskiego Leasingu. Zakładają one, że łączne aktywa finansowane przez firmy leasingowe na koniec roku 2023 mogą wynieść rekordowe ponad 100 mld zł, co oznaczałoby wzrost rok do roku na poziomie 16 proc. – dodaje.