Co wziąć pod uwagę w planowaniu procesu odnoszącego się do raportowania ESG?
Zrozumienie kontekstu: punktem startu powinna być refleksja, w jakim miejscu jest nasza organizacja i jakie stawiane są przed nią oczekiwania związane z raportowaniem ESG. Jaki jest stan wiedzy wewnątrz organizacji i jakie jest jej doświadczenie w tym zakresie. Warto się zastanowić nad potencjałem wewnętrznym organizacji, czy wiedza w zakresie ESG i szeroko rozumianego procesu i raportowania będzie rozwijana wewnętrznie, czy też będzie wybrana opcja współpracy z doradcą zewnętrznym. Może się bowiem okazać, że ze względu na specyfikę zagadnień i ich obszerny zakres potrzebne będzie podjęcie współpracy z różnymi specjalistami z rynku. W początkowym etapie warto podjąć współpracę z doradcą, który pomoże w określeniu celów, luk i systematyzowaniu wiedzy.
W procesie planowania raportowania ważny jest także cel, który stawiają sobie zarządzający i organizacja w kontekście ESG. Prawda?
Tak. Celem może być samo przygotowanie raportu ESG lub opracowanie kompleksowego procesu zarządzania kwestiami ESG, w którym przygotowanie raportu jest jednym z elementów. Należy mieć świadomość, że o ile doradca może być pomocny w opracowaniu planu projektu, inwentaryzacji luk, przeprowadzeniu szkoleń, opracowaniu zakresu informacji czy nawet w przygotowaniu finalnego raportu, to nie zastąpi on zarządu, rady nadzorczej w ich funkcjach i nie będzie miał wystarczającego wpływu lub możliwości jego będą ograniczone we włączeniu celów ESG w działania operacyjne organizacji.
A co z narzędziami do raportowania?