Przybywa kart kredytowych

Liczba kart kredytowych w Polsce zbliżyła się do 9 milionów. Najwięksi wydawcy to banki specjalizujące się w udzielaniu kredytów konsumenckich

Publikacja: 16.09.2008 07:14

Przybywa kart kredytowych

Foto: Rzeczpospolita

Liderem rynku jest Cetelem Bank, jeden z głównych wydawców kart dla sieci handlowych. Na koniec pierwszego półrocza miał w portfelu blisko 1,3 mln kart. Drugim pod względem liczby wydawcą kart jest Lukas Bank, a trzecim GE Money Bank. Każdy z nich ma ponad 1,2 mln kart.

Czołówka nie zmieniła się w porównaniu z zestawieniem, które „Rz” przygotowała w poprzednim kwartale. Liczba kart wydanych na koniec pierwszego półrocza wyniosła 8,9 mln i była ponad 2 mln wyższa niż przed rokiem.

Współpraca z sieciami handlowymi polega m.in. na tym, że przy okazji zakupu na kredyt klient podpisuje umowę, na podstawie której dodatkowo otrzymuje kartę kredytową. Niektóre banki pozbywają się bazy nieaktywnych kart, stąd na przykład w przypadku Raiffeisen Banku ich liczba jest mniejsza niż przed rokiem. Spadek liczby kart kredytowych widać także w przypadku Banku BPH, ale jest to efekt podziału banku i przyłączenia jego części do Pekao (dane za drugi kwartał 2007 r. dotyczą stanu sprzed podziału). W porównaniu ze stanem na koniec ubiegłego roku liczba kredytówek wydanych przez Bank BPH wzrosła z 98 tys. do prawie 117 tys.

W przypadku Kredyt Banku w tabeli podane są dane dotyczące liczby wydanych kart łącznie z kartami oferowanymi w Żaglu (należącym do tej samej grupy kapitałowej), spółce specjalizującej się w sprzedaży ratalnej. Sam Kredyt Bank na koniec pierwszego półrocza wydał 143 tys. kart (rok wcześniej 114 tys.).

Karty kredytowe upowszechniły się m.in. dzięki obniżeniu kryteriów ich wydawania. Np. w Euro Banku kartę typu classic można otrzymać przy dochodach w wysokości 600 zł, a kartę złotą już przy 1 tys. zł. Niewiele wyższe progi dochodowe stosuje Getin Bank. W ofertach banków (nie tylko tych, które specjalizują się w segmencie consumer finance) jest coraz więcej kart co-brandowych, czyli partnerskich, oraz kart typu affinity, wydawanych we współpracy z organizacjami niekomercyjnymi. – W ofercie kart kredytowych Lukas Banku najwięcej jest tych, które są wydawane z partnerami, ponieważ dają one najwięcej korzyści ich posiadaczom – mówi Magdalena Tarnas z Lukas Banku.

Na rozwiniętych rynkach stanowią one ponad 60 proc. portfela wydawanych przez banki kart kredytowych. W Polsce podobny udział udało się osiągnąć tylko nielicznym (w mBanku blisko połowa kart kredytowych została wydana we współpracy z partnerami, a w Citi Handlowym ten odsetek sięga ostatnio ok. 80 proc.).

Sama liczba wydanych kart jeszcze nie świadczy o sukcesie w tym segmencie. Nieaktywne karty nie przynoszą zysków.

– Widać, że bankom coraz bardziej niż na samej liczbie wydanych kart zależy na zwiększaniu transakcyjności – mówi Michał Macierzyński analityk Bankier.pl. Banki zarabiają na opłatach za kartę, prowizji od użytkowników terminali płatniczych oraz odsetkach od zadłużenia w karcie.Zadłużenie z tytułu kart kredytowych wyniosło w połowie tego roku 10,5 mld zł i wzrosło w ciągu roku o blisko 4 mld zł.

W II kwartale tego roku wydatki opłacone kartami kredytowymi wyniosły 6,6 mld zł, a rok wcześniej było to 5 mld zł. Jednak o ile karty kredytowe w całym portfelu kart wydanych przez banki stanowią już 30 proc., to ich udział w wydatkach opłaconych kartami sięga zaledwie 8,6 proc., choć rośnie. Dominują płatności kartami debetowymi; to prawie 90 proc. wartości transakcji kartowych. Banki zachęcają do aktywnego korzystania z kart, poprzez zwalnianie z opłat za użytkowanie karty w przypadku klientów wykonujących dużą liczbę transakcji.

Liderem rynku jest Cetelem Bank, jeden z głównych wydawców kart dla sieci handlowych. Na koniec pierwszego półrocza miał w portfelu blisko 1,3 mln kart. Drugim pod względem liczby wydawcą kart jest Lukas Bank, a trzecim GE Money Bank. Każdy z nich ma ponad 1,2 mln kart.

Czołówka nie zmieniła się w porównaniu z zestawieniem, które „Rz” przygotowała w poprzednim kwartale. Liczba kart wydanych na koniec pierwszego półrocza wyniosła 8,9 mln i była ponad 2 mln wyższa niż przed rokiem.

Pozostało 85% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy