Dobre nastroje firm i konsumentów wspierają gospodarkę

Analitycy brytyjskiego banku HSBC wskazują, że Polska uniknęła recesji dzięki dużemu rynkowi wewnętrznemu i niewielkiej zależności od eksportu

Publikacja: 18.11.2009 03:18

Menedżerowie znad Wisły pozytywnie oceniają przyszłość. Górujemy pod tym względem m.in. nad Niemcami

Menedżerowie znad Wisły pozytywnie oceniają przyszłość. Górujemy pod tym względem m.in. nad Niemcami i Francuzami.

Foto: Rzeczpospolita

Polska została wskazana przez analityków HSBC jako przykład kraju, który przyjął strategię pozwalającą na efektywne zwalczanie kryzysu.

W raporcie zatytułowanym ”Przyszłość europejskiego biznesu” napisali oni również, że polskie spółki bardzo dobrze radzą sobie ze światową dekoniunkturą gospodarczą, a po zakończeniu kryzysu będą skutecznie konkurować z zagranicznymi firmami. Nasza gospodarka ma zaś szansę stać się w ciągu najbliższej dekady bardziej innowacyjna oraz przyjazna dla prywatnej inicjatywy.

W raporcie opisano ”historię sukcesu” pięciu europejskich gospodarek: niemieckiej, francuskiej, czeskiej, tureckiej i polskiej. Pierwsze trzy zdołały bardzo szybko wyjść z recesji. Turcja doświadczy zaś w przyszłym roku prawdopodobnie 3-proc. wzrostu PKB, co będzie jednym z najlepszych wyników w Europie. Sektory prywatne każdego z tych pięciu państw mogą wyjść z kryzysu na różny sposób wzmocnione. Będzie to zasługa zarówno strategii spółek, jak i polityki rządów.

Analitycy HSBC wskazali, że Polska zdołała uniknąć recesji w dużej mierze dzięki temu, że posiada duży rynek wewnętrzny oraz jest w małym stopniu zależna od eksportu. Naszej gospodarce pomogły również stopniowe obniżki stóp procentowych dokonywane przez bank centralny przed eskalacją kryzysu. Na korzyść Polski działa również napływ funduszy unijnych oraz konieczność dostosowania infrastruktury przed piłkarskimi mistrzostwami Euro 2012.

Ogromne znaczenie mają także stosunkowo dobre nastroje konsumentów.

– Od czasu przełomu w 1989 r. i wejścia kraju do Unii Europejskiej w 2004 r. Polacy nie wykazywali tak wielkiego optymizmu co do kierunku, w którym zmierza państwo. To tworzy wiele miejsca na innowacyjność i przedsiębiorczość – głosi raport.

Bardzo dobrze w czasie kryzysu radziły sobie też polskie spółki. Tylko 11 proc. menedżerów z naszego kraju biorących udział w badaniu HSBC stwierdziło, że kryzys negatywnie wpłynął na sposób prowadzenia przez nich działalności gospodarczej. Aż 28 proc. spółek wskazało zaś, że w ciągu 12 miesięcy (od sierpnia 2008 r.) zwiększyło sprzedaż. Takiej odpowiedzi udzieliło jedynie 13 proc. ankietowanych w Niemczech i 17 proc. we Francji. Nasze firmy zdołały szybko przystosować się do kryzysowych warunków. Część z nich (na przykład Asseco) zdołała nawet kontynuować zagraniczną ekspansję.

”Polska modernizująca infrastrukturę i stająca się znaną na świecie nie tylko z powodu konkurencyjnych płac przekształci się w świetne miejsce dla międzynarodowej przedsiębiorczości”– wskazali eksperci HSBC.

Ekonomia
AI w obszarze compliance to realna pomoc
Ekonomia
W biznesie nikt nie może iść sam
Ekonomia
Oszczędna jazda – techniki, o których warto pamiętać na co dzień
Ekonomia
Złoty wiek dla ambitnych kobiet
Ekonomia
Rekordowy Kongres na przełomowe czasy
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem