Reklama

Wadowicka kremówka na cenzurowanym

Posługiwanie się papieskim imieniem, obrazem czy herbem, a także samym określeniem „papieski”, musi być wcześniej zatwierdzone przez Stolicę Apostolską – twierdzi Watykan

Publikacja: 25.01.2010 03:43

Papież Benedykt XVI

Papież Benedykt XVI

Foto: AFP

„Oświadcza się, że Stolica Apostolska ma czuwać nad poszanowaniem papieży, a zatem i ochroną ich wizerunku i tożsamości w obliczu inicjatyw, które bez upoważnienia posługują się imieniem bądź herbem papieskim dla celów i czynności, nie mając nic, bądź niemal nic wspólnego z Kościołem katolickim” – głosi watykański komunikat, który podało na polecenie Sekretariatu Stanu watykańskie biuro prasowe.

 

 

Tymczasem używanie symboliki papieskiej od wielu lat jest w Polsce bardzo popularne. Jan Paweł II to nie tylko patron szkół, ulic czy placów. Producenci dewocjonaliów – figurek sprzedawanych np. pod klasztorem na Jasnej Górze, obrazów z podobizną polskiego papieża, flag i symboli watykańskich, wreszcie cukiernicy ze słynnymi wadowickimi kremówkami – wszyscy oni wykorzystują wizerunek Jana Pawła II bynajmniej nie w celach religijnych.

Czy po tej zapowiedzi Watykanu sytuacja się zmieni? Eksperci są sceptyczni, chociaż, jak podkreślają, dużo zależy od determinacji Stolicy Apostolskiej.

Reklama
Reklama

W Polsce wizerunek osoby jest chroniony przez prawo autorskie (art. 81). Powszechnie uznaje się także, że wizerunek osób znanych ma wartość majątkową i osoby takie mają prawo oczekiwać, że za wykorzystanie ich wizerunku w celach komercyjnych otrzymają odpowiednie wynagrodzenie.

– Nie ulega wątpliwości, że za życia Jan Paweł II mógł się zarówno sprzeciwić wykorzystaniu swego wizerunku, jak i dochodzić zadośćuczynienia finansowego za takie wykorzystanie – mówi Agnieszka Wiercińska-Krużewska, partner kancelarii WKB.

 

 

Rzecz się komplikuje w chwili śmierci osoby powszechnie znanej. Ochrona wizerunku przysługuje bowiem tylko żyjącym.

Ustawa nie wskazuje jednocześnie kręgu osób, które przez 20 lat od śmierci bliskiego mogą dochodzić roszczeń związanych z naruszeniem praw. – Aby określić, kto mógłby dochodzić roszczeń związanych z wizerunkiem, można próbować przez analogię stosować ten sam krąg, co w odniesieniu do prawa do korespondencji, tj. małżonka, a w jego braku kolejno zstępnych, rodziców lub rodzeństwo itd. – dodaje Agnieszka Wiercińska-Krużewska.

Reklama
Reklama

Na gruncie prawa polskiego istnieje także doktryna „kultu po osobie zmarłej” jako dobro osobiste osoby żyjącej. Pozwala dochodzić naruszenia takiego dobra osobistego na zasadach kodeksu cywilnego. I tu jednak natrafiamy na niezidentyfikowany krąg ewentualnych uprawnionych do wystąpienia z takim roszczeniem.

 

 

Co może więc zrobić Stolica Apostolska?

– Konieczne byłyby zmiany ustawodawcze oraz wprowadzenie ochrony wizerunku i symboliki papieży, tak jak to się dzieje z wizerunkiem Chopina. Specjalna ustawa wprowadziła bezterminową ochronę wizerunku Chopina oraz jego nazwiska – mówi Daniel Hasik, radca prawny z kancelarii CMS Cameron McKenna. Minister kultury może rozważyć ewentualne dochodzenie ochrony wizerunku zmarłych papieży na podstawie wypracowanego w orzecznictwie sądów polskich kultu pamięci osoby zmarłej. Tak zdefiniowane dobro osobiste podlega jednak ochronie na podstawie przepisów prawa cywilnego i przysługuje wyłącznie osobom bliskim osoby zmarłej. A komu należałoby przyznać takie prawo w przypadku papieży? – zastanawia się Hasik. Jak podkreśla, najdalej idącą ochronę, także przed nieuprawnioną komercjalizacją, dawałaby rejestracja wizerunków papieskich i symboliki w Urzędzie Patentowym RP.

– Były już próby, i to skuteczne, rejestracji znaków towarowych z nazwiskami lub wizerunkami osób znanych w celu ich wykorzystania dla towarów lub usług. W sprawie „Sobieski” Sąd Najwyższy stwierdził, że utrwalona praktyka rejestracji nazwisk wybitnych postaci historycznych jako znaków towarowych stwarza domniemanie braku sprzeczności takich znaków z zasadami współżycia społecznego – dodaje Wiercińska–Krużewska.

Reklama
Reklama

– Tylko czy wizerunek papieża można traktować jako znak towarowy? Do oznaczania jakich usług wizerunek taki należałoby zastrzec? – pyta Hasik.

 

 

Ewa Kacperek, radca prawny w kancelarii Salans:

W polskim prawie rozpowszechnianie wizerunku osoby powszechnie znanej nie wymaga jej zgody, jeżeli wizerunek wykonano w związku z pełnieniem przez nią funkcji publicznych. Należy jednak odróżnić rozpowszechnianie informacyjne od komercyjnego. Nie zawsze więc nawet oficjalny wizerunek papieża może być legalnie wykorzystany (np. w reklamie). Zgody wymaga też wykorzystanie innych dóbr osobistych (np. nazwiska/imienia pontyfikalnego lub herbu).

Reklama
Reklama

Ochrona dóbr osobistych gaśnie wraz ze śmiercią uprawnionego. Nie wyklucza to jednak ochrony dóbr innych osób, w szczególności bliskich zmarłemu. Budzi jednak wątpliwości możliwość powołania się na ochronę dóbr osobistych przez każdą osobę urażoną niestosownym wykorzystaniem wizerunku lub dochodzenie tej ochrony przez instytucję (w tym Kościół w przypadku poprzedników Benedykta XVI) bez szczególnej podstawy prawnej (takie prawo daje np. ministrowi kultury ustawa o ochronie dziedzictwa Fryderyka Chopina).

 

„Oświadcza się, że Stolica Apostolska ma czuwać nad poszanowaniem papieży, a zatem i ochroną ich wizerunku i tożsamości w obliczu inicjatyw, które bez upoważnienia posługują się imieniem bądź herbem papieskim dla celów i czynności, nie mając nic, bądź niemal nic wspólnego z Kościołem katolickim” – głosi watykański komunikat, który podało na polecenie Sekretariatu Stanu watykańskie biuro prasowe.

Pozostało jeszcze 90% artykułu
Reklama
Prawo rodzinne
Sąd Najwyższy wydał ważny wyrok dla konkubentów. Muszą się rozliczyć jak po rozwodzie
Dobra osobiste
Wypadek na A1. Sąd zdecydował ws. pozwów rodziny Sebastiana M.
Prawo karne
„Szon patrole” to nie zabawa. Prawnicy mówią, co i komu za nie grozi
Podatki
Skarbówka ostrzega uczniów i studentów przed takim „dorabianiem"
Spadki i darowizny
Chciała testament zgodny z prawem ukraińskim, notariusz odmówił. Co orzekł sąd?
Reklama
Reklama