Różowy stanik reklamuje odzież roboczą

Do Komisji Etyki Reklamy nadesłano skargę dotyczącą plakatu producenta odzieży roboczej. Firma promowała swoje produkty przy pomocy wizerunku kobiety w różowej bieliźnie.

Aktualizacja: 16.02.2014 14:19 Publikacja: 16.02.2014 11:00

Art. 4 KER: Reklamy nie mogą zawierać treści dyskryminujących, w szczególności ze względu na rasę, p

Art. 4 KER: Reklamy nie mogą zawierać treści dyskryminujących, w szczególności ze względu na rasę, przekonania religijne, płeć lub narodowość

Foto: www.sxc.hu

Skarżąca we wniosku wyjaśnia, że prezentowana przy ruchliwej ulicy reklama obraża ją swoim seksistowskim i wulgarnym przekazem.

Ponadto wskazuje, że afisz odnosi się do najniższych instynktów i przedstawia kobiety w sposób przedmiotowy. Wpół rozebrana kobieta w różowym staniku ma niewiele wspólnego z odzieżą roboczą – dodaje (sygn. akt: K/134/13).

Skargę poparł arbiter – referent wnosząc o uznanie reklamy za sprzeczną z dobrymi obyczajami. Jednocześnie zarzucił, że promocja jest sprzeczna z art. 2 ust. 1 Kodeksu Etyki Reklamy, w myśl którego reklama ma być prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej.

Art. 2 ust. 1 KER: Reklama ma być prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej

Ponadto wnioskował o uznanie reklamy za niezgodną z art. 4 KER, który stanowi o tym, że reklamy nie mogą zawierać elementów o treści dyskryminującej, w szczególności ze względu na rasę, przekonania religijne, płeć lub narodowość.

W odpowiedzi na skargę przedsiębiorca zobowiązał się do zdemontowania plakatu.

Zespół Orzekający docenił działania skarżonego związane z usunięciem reklamy. Jednak nie zmieniło to faktu naruszenia norm Kodeksu Etyki Reklamy.

Komisja stwierdziła, że firma w swojej działalności marketingowej utrwalał negatywne stereotypy. Reklama nie była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej i zgodnie z dobrymi obyczajami(uchwała Nr ZO  06/14 z dnia 28 stycznia 2014 r.).

Podczas powiedzenia jeden z członków komisji zgłosił zdanie odrębne. Nie dopatrzył się on w przedmiotowej reklamie nagości i dyskryminacji kobiet, o czym stanowi art. 4 Kodeksu Etyki Reklamy.

Skarżąca we wniosku wyjaśnia, że prezentowana przy ruchliwej ulicy reklama obraża ją swoim seksistowskim i wulgarnym przekazem.

Ponadto wskazuje, że afisz odnosi się do najniższych instynktów i przedstawia kobiety w sposób przedmiotowy. Wpół rozebrana kobieta w różowym staniku ma niewiele wspólnego z odzieżą roboczą – dodaje (sygn. akt: K/134/13).

Matura i egzamin ósmoklasisty
Egzamin 8-klasisty: język polski. Odpowiedzi eksperta WSiP
Prawo rodzinne
Rozwód tam, gdzie ślub. Szybciej, bliżej domu i niedrogo
Nieruchomości
Czy dziecko może dostać grunt obciążony służebnością? Wyrok SN
Prawo w Polsce
Jak zmienić miejsce głosowania w wyborach prezydenckich 2025?
Prawo drogowe
Ważny wyrok dla kierowców i rowerzystów. Chodzi o pierwszeństwo