Nasze dane osobowe są przetwarzane każdego dnia. Warto wiedzieć, jak dbać o swoją prywatność.
Po pierwsze, bądź świadomy!
Chcesz sprawdzić, jak będziesz wyglądać za 20 lat, skomponować ciekawy zestaw treningowy, zoptymalizować wydatki czy po prostu dostać się do wyznaczonego miejsca? W tym celu często korzystamy z aplikacji mobilnych. Wybór jest ogromny – możemy porównywać ich funkcjonalności, sprawdzać, testować, a to wszystko w większości przypadków zupełnie za darmo! Czy rzeczywiście? Czy ktoś włożył wiele trudu w ich przygotowanie, rozwój, zatrudnił pracowników, zakupił potrzebny sprzęt, zainwestował w reklamę, byśmy mogli zupełnie nieodpłatnie realizować swoje plany, dokonywać optymalizacji, czy po prostu się bawić? Raczej nie.
Twórcy aplikacji zazwyczaj mają swoje cele w oferowaniu produktów bez opłat. Jedni zarabiają na wyświetlaniu reklam. Inni liczą, że użytkownicy zdecydują się na płatną subskrypcję po zakończeniu okresu próbnego albo będą chcieli skorzystać z pełnej funkcjonalności niedostępnej w wersji demonstracyjnej. Wreszcie, mogą domagać się zapłaty danymi osobowymi.
Nie wszyscy zdają sobie sprawę, że nasze dane osobowe, jako np. klientów banków, sklepów, dostawców usług sportowych czy rozrywkowych, są bardzo wartościowe. Karty lojalnościowe, aplikacje mobilne, rabaty czy usługi (takie jak np. udział w webinarium lub e-book) w zamian za zgody marketingowe to transakcje, w których walutą są nasze dane.
Jeżeli masz okazję uczestniczyć w ciekawym webinarium i nie widzisz żadnego problemu, a może nawet jesteś zainteresowany otrzymywaniem newslettera od organizatora, nie ma w tym nic złego. Ważne jednak, żebyś był świadomy, jaka jest forma płatności w tym przypadku. Jeżeli nie chcesz udzielić takiej zgody na kontakt w celach marketingowych, możesz dopytać, jaki jest koszt danego szkolenia czy e-booka oraz zapłacić za usługę w taki sposób.