Facebook ukarany za aferę Cambridge Analytica

Nie milkną echa afery Cambridge Analytica, związanej z nielegalnym wykorzystywaniem danych osobowych do prowadzenia sprofilowanych kampanii wyborczych. W aferę zamieszany jest także Facebook, który został właśnie ukarany za wykryte naruszenia najwyższą możliwą karą, tj. 500 tys. funtów.

Publikacja: 27.10.2018 07:49

Facebook ukarany za aferę Cambridge Analytica

Foto: Fotorzepa, Marta Bogacz

Na początku roku media informowały o wybuchu afery związanej z brytyjską spółką Cambridge Analytica Ltd., która prowadziła działalność w zakresie marketingu politycznego. Działania spółki daleko wykraczały jednak poza typowe czynności doradcze. Dokonywała ona głębokiej analizy osobowości i działań użytkowników Facebooka, dzięki czemu była w stanie sprofilować i kierować zachowaniami milionów użytkowników tego serwisu. W rezultacie podejrzewa się, że ich postępowanie miało skutek w odniesieniu do wyników wyborów. Poprzez odpowiednio spersonalizowaną reklamę możliwe było bowiem zmienianie lub radykalizowanie preferencji wyborczych.

Kontrola przeprowadzona przez urzędników brytyjskiego organu nadzorczego, ICO (Information Commissioner's Office), wykazała naruszenia w zakresie ochrony danych osobowych. Stwierdzono, że Facebook niewłaściwie przetwarzał dane i pozwalał na dostęp do nich twórcom aplikacji, bez uzyskania wystarczająco wyraźnej i świadomej zgody użytkowników portalu. Ponadto dane, do których dostęp mieli twórcy aplikacji, nie dotyczyły tylko jej użytkowników, ale także osób znajdujących się w kręgu ich znajomych.

Zastrzeżenia ICO wzbudziło też nieodpowiednie zabezpieczenie danych osobowych, w tym nieprowadzenie odpowiedniej kontroli aplikacji, które miały dostęp do tych danych. Ponadto Facebook już po uzyskaniu informacji o nieprawidłowościach, nie zastosował niezwłocznie środków zaradczych w celu minimalizacji skutków naruszenia. W odniesieniu do spółki-matki Cambridge Analytica Ltd., zablokowanie dostępu do danych nastąpiło dopiero w 2018 roku, tj. ponad 2 lata po wykryciu incydentu.

Podobnie jak w przypadku kary dla lotniska Heathrow (pisaliśmy o tym w poprzednim wpisie), także i karę na Facebooka nałożono na mocy brytyjskiej ustawy o ochronie danych z 1998 r., a nie RODO. Z tego względu kara w wysokości 500 tys. funtów była maksymalną. ICO nie ukrywa jednak, że gdyby naruszenia nastąpiły w trakcie obowiązywania RODO, to kara byłaby znacznie wyższa.

Źródło: ico.org.uk

Paweł Grzembka – prawnik w KSP Legal & Tax Advice

Na początku roku media informowały o wybuchu afery związanej z brytyjską spółką Cambridge Analytica Ltd., która prowadziła działalność w zakresie marketingu politycznego. Działania spółki daleko wykraczały jednak poza typowe czynności doradcze. Dokonywała ona głębokiej analizy osobowości i działań użytkowników Facebooka, dzięki czemu była w stanie sprofilować i kierować zachowaniami milionów użytkowników tego serwisu. W rezultacie podejrzewa się, że ich postępowanie miało skutek w odniesieniu do wyników wyborów. Poprzez odpowiednio spersonalizowaną reklamę możliwe było bowiem zmienianie lub radykalizowanie preferencji wyborczych.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konsumenci
Paliwo będzie droższe o 50 groszy na litrze, rachunki za gaz o jedną czwartą
Praca, Emerytury i renty
Krem z filtrem, walizka i autoresponder – co o urlopie powinien wiedzieć pracownik
Podatki
Wykup samochodu z leasingu – skutki w PIT i VAT
Nieruchomości
Jak kwestionować niezgodne z prawem plany inwestycyjne sąsiada? Odpowiadamy
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Nieruchomości
Wywłaszczenia pod inwestycje infrastrukturalne. Jakie mamy prawa?