Samorządy trzeba wzmacniać nie tylko obowiązkami, ale i pieniędzmi

Z perspektywy warszawskich ministerstw problemy poszczególnych województw wyglądają na błahe

Publikacja: 23.06.2008 05:33

Agnieszka Stefańska

Agnieszka Stefańska

Foto: Rzeczpospolita

Lokalne władze jednak lepiej wiedzą, czego potrzebują mieszkańcy ich regionów. Od lat organizują szkolnictwo na swoich podwórkach, zarządzają drogami lokalnymi i ustalają trasy, po jakich mają jeździć pociągi, biorąc pod uwagę potrzeby lokalnych społeczności. I są w tym dobre.

Wiedzą, gdzie jest najwięcej miejsc pracy i skąd ludzie dojeżdżają do pracy. Najlepiej też zadbają o lotnicze porty regionalne, bo od nich zależy rozwój i znaczenie całego regionu.

Przekazywanie samorządom kolejnych zadań, a co za tym idzie wzmacnianie regionów, jest więc rzeczą chwalebną i pożądaną, ale jak wszystko musi być robione z głową. Przekazywanie samorządom dróg krajowych o znaczeniu lokalnym może być uzasadnione, jednak drogi ekspresowe czy szlaki transeuropejskie powinny dalej być zarządzane na poziomie centralnym. Tylko spojrzenie z góry zapewni utrzymanie ich w jednakowym, należytym standardzie.

By dobrze wywiązać się z dodatkowych zadań, a przecież na tym wszystkim zależy, samorządy muszą mieć dodatkowe pieniądze. Trudno oczekiwać, że rząd w 100 proc. sfinansuje ich realizację, skoro do tej pory nie miał na to pieniędzy. Musi jednak, oprócz przyznawania dotacji, podzielić się np. dochodami z podatków lokalnych – od osób fizycznych czy od osób prawnych.

Należy też dać samorządom czas na przygotowanie się do kolejnych wyzwań. Muszą zatrudnić odpowiednią kadrę, zapewnić jej miejsce do pracy i zinwentaryzować przejmowany majątek. Inaczej zamiast sukcesu będziemy mieć chaos.

Biznes
Aktywa oligarchów trafią do firm i osób w Unii poszkodowanych przez rosyjski reżim
Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Materiał Promocyjny
Dlaczego Polacy boją się założenia firmy?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne